Jäätävä masennus escitalopramista?
Olen ottanut lääkettä 6 viikkoa, josta viimeiset 3 10mg. Aloitin lääkkeen ahdistusoireisiin, jotka tavallaan ehkä ovat vähän helpottaneet, mutta tilalla on karsea masennus! En saa iloa mistään, kaikki on yhdentekevää.. Kokemuksia?
Kommentit (9)
Mulle tulee myös aina masennus SSRI-lääkkeistä, outoa...
Lääkkeillä on idea turruttaa/muuttaa toimintaa, jotta aivot saavat levätä ja toipua yliaktiivisesta/epänormaalista toiminnasta.
Eli kyllä tunteet latistuvat siksi aikaa kun lääke on käytössä, toki jatkuvissa käytössä tuo latistuneisuus helpottaa.
Olin ihan turta lääkettä syödessäni. Toimintakyky ja into mihinkään nollassa. Myös lääkäri oli lopettamisen kannalla. Hän teki lausunnon siitä, että ssri-lääkkeet ei sovi minulle eikä kokeiluja ole sen jälkeen tehty. Ainoa lääke on tarvittaessa Opamox.
Masentuneiden välittäjäaineiden toiminta on erilaista. En muista tarkkaan, kuinka se meni, mutta karrikoiden näin: Yleisintä on muistaakseni, että masentuneella serotoniinia on liian vähän. Kuitenkin esim. stressiperäisessä masennuksessa serotoniinia saattaakin olla liikaa. Kun tätä tilaa lähdetään korjaamaan SSRI-lääkkeillä, jotka nostavat serotoniinitasoja entisestään, saattavat oireet pahentua. Liika serotoniinipiroisuus aivoissa lamaa muistaakseni myös dopamiinin toimintaa, mikä johtaa juurikin tällaiseen mielihyvän kokemuksen puuttumiseen.
En tiedä, mistä ap:n ongelma johtuu, mutta mieleen tuli, voisiko se liittyä jotenkin tuohon, että serotoniinipitpisuus on noussut sen verran korkeaksi, että se heikentää dopamiinin toimintaa.
Kannattaa ehkä kokeilla toisia lääkkeitä. Ja riippuu varmaan masennuksen tyypistäkin, että miten lääkkeet tehoaa. Minulla on fyysisestä viasta johtuva voimakas masennus. Kaikki lääkkeet, paitsi Valdoxan, tehosivat paljonkin masennukseen, mutta valinta piti tehdä sivuoireiden perusteella. Ja alussa ne lääkkeet saattavat hetkellisesti pahentaa oireita.
Ne jotka väittävät ettei masennuslääkkeistä kukaan saa apua, eivät tiedä mistä puhuvat.
Juuri näistä syistä että ihmisten taustatilanteet on erilaisia ja fyysiset+psyykkiset reaktiot erilaisia, on niin edesvastuutonta myllyttää masennuslääkkeiden vastaisuutta siten kuin tietyt palstailijat tekevät.
Nyt en tarkoita tämän ketjun ap:tä, on hyvä että hän tuo tämänkin puolen esiin, tästä on taas jollekulle apua.
tv. Yksi jonka koko elämän SSRI-lääkkeet pelasti.
Yritän vaan miettiä koska olen kokeillut tätä tarpeeksi, onko kyse vaan alkuoireista.. Lääkäri ei tunnu sanovan juuta eikä jaata..
Hyvät elämäntavat mulla kyllä on, niillä juuri koitin ensin päästä tästä ylös, no ei auttanut. Syön tätä samaa lääkettä jo toista kertaa, ekalla kerralla toimi ainakin jossain vaiheessa..
Ahdistus kyllä tuli pitkään jatkuneesta stressistä alun perin.
T:ap
Ei nuo ole mitään ihmepillereitä. Terveelliset elämäntavat (mukaanlukien kofeiinin ja sokerin välttäminen) auttavat ahdistukseen lopulta paremmin. Älä raiscaa aivojasi Big Pharman "herkuilla".