G: Vanhin käytössäsi oleva vaate? Mikä ja miltä vuodelta?
Minulla alushousut vuosimallia -97 HM:lta. Akttivisessa käytössä.
Kommentit (19)
Lontoosta ostamani jakku vuodelta 1990.
Miehen isoäidin neuletakki vuodelta 1938.
Perin isosiskolta joskus 80-luvulla punaisen paidan, jossa oli venekaula-aukko ja puolipitkät hihat. Oli viimeksi tänään taas päällä. Väri ei ole kulahtanut, kangas ei ole nuhjaantunut, leikkaus pukee muotojani. Olisivatpa kaikki vaatteet yhtä laadukkaita. Ja se oli sentään joku halpa VapaaValinta-vaate.
80-luvulta peräisin olevat verkkarit, joita käytän kotihousuina.
Varmaan mun toppahousut, jotka mulla oli 15-vuotiaana vuonna 1987. Kun ei paljoo ulkoile, ei ole tullut ostetuksi uusia... Mutta noi siis mahtuu edelleen, josta olen äärettömän ylpeä :)
Mulla on käytettynä ostettuja vanhoja vaatteita, joista monen tarkkaa ikää en tiedä. Mutta jos ajattelen sitä, koska oon ottanut itse jonkun vaatteen käyttöön, niin nää vois mennä lähelle:
- hartiahuivi, jonka äitini on virkannut mummolleni joskus 70-luvulla ja jonka mä otin käyttöön ehkä 1996 (on kaulassani nytkin)
- venäläinen ruusuhuivi, jonka ostin Kurvin Fidasta ehkä vuonna 2000
- vk- ja talvikenkäni, jotka ostin vuonna 2005
Joitain muitakin varmaan on, mutta noi on aktiivikäytössä.
Villakangastakki ostettu kirpparilta 2002. En muista että mitään omia teini-iän vaatteita enää olisi käytössä.
Jos käytettynä ostettua tai saatua vintagea ei lasketa, niin vanhimmat alunperinkin minulle kuuluneet, yhä käytössä olevat vaatteet ovat jostain 90-luvun puolivälistä jolloin olin 11-12-vuotias.
Yksi kaulahuivi taitaa olla 80-luvulta, taisin saada sen joskus ala-asteella synttärilahjaksi. Aluksi pidin pidin sitä rumana, mutta myöhemmin aloin pitämään sitä. Nykyään käytän satunnaisesti.
Yleensäkin ostan laadukasta ja ajatonta, joten monet vaatteistani on yllättävän vanhoja.
Mulla on 40-luvun musta satiinileninki, joitakin 50-l vaatteita ja myös monia 60-luvun vaatteita.
Oman ajan vaatteistani vanhimpia on joskus lukioaikana ostetut vaatteet,njotka on vieläkin ihan hyviä. Esim. Benettonin villatakki joka on jo 17 vuotta vanha.
Minulla on yöpaita vuodelta -86. Aika laadukas tuntuu olevan :o
Mökillä on käytössä pari villatakkia 70-luvulta. Kotona minulla on anorakki pihatakkina; se on 80-luvulta. Jos tarkkaan alkaisin katsella, niin varmaan täältä kotoakin löytyisi joitain käyttövaatteita 70-luvulta. Hyvälaatuinen vaate on hyvän näköinen kuluneenakin! Ja vaikka painoa onkin tullut monta kiloa lisää tässä ajassa, niin ihmeesti ne vaatteet vaan mahtuu päälle.
Vanhin vaatekappale saattaa olla mummon äidilleni kutoma villatakki hänen nuoruudessaan, 60-luvulla. Minulla pisimpään käytössä ollut vaate on ehkä lapsena/teininä saatu rukan sadetakki, joka siis edelleen ihan sopiva ja ehjä.
Eniten käytössä ollut vanha vaate on kyllä musta perustoppi, jossa ei lue merkkiä, jonka ostin yli 10 vuotta sitten kirpputorilta eurolla (!), ja on ollut jatkuvassa käytössä siitä lähtien ja edelleen ihan samassa kunnossa kun oli silloin kun ostin sen!
Minulla on monta talvitakkia: yksi on ostettu yhdeksän vuotta sitten, ja edelleen on kuin uusi. Lisäksi yksi neulottu villapaita (joka kuitenkin ostovillapaita, mutta on käsintehty koneellisesti) on ostettu v. 94 ja edelleen kuin uusi. On laadukkaista villalangoista tehty selvästikin, ei kulumia. Olen jopa pessyt sitä muutaman kerran villapesuaineella, kun tuuletus ei enää ole auttanut. On ihanan näköinen, ja todella lämmin! Se vaate on maksanut kymmenekertaisesti itsensä, vaikka oli kallis ostettaessa.
Alusvaatteissa minulla on mm. pikkuhousut ostettu Kappahlista, ja ne ovat kymmenen vuotta vanhat, mutta edelleen käytössä, ei risaiset. Pesen ne yhden päivän käytönjälkeen, ja edelleen ovat siis kymmenen vuoden jälkeen käytössä.
Olen ostanut paljon ja saattanut säilyttää vuosikausia ottamatta edes käyttöön. Löysin tyylini jo 15 vuotta sitten parikymppisenä ja yhdistelemällä uutta ja vanhaa saa kivoja kokonaisuuksia, joita ei kukaan arvaa vanhoiksi. Yksi lemppari on farkkumekko vuodelta 2008, samoin sain kehuja eilen 2009 ostetuista nilkkureista. Eivät ole vielä kamalan vanhoja, ehkä vanhin on pyjaman paita jostain 20 vuoden takaa, sitä pidän pitkähihaisen t-paidan tapaan kotona ja lenkillä, housut heitin virttyneenä pois pari vuotta sitten. Päälläni on nyt t-paita, jota käytin Sulkavan Souduissa 2002. Sekin kyllä koti- ja lenkkipaita.
Minä luulin otsikon luettuani, että mulla on vanhoja pikkuhousuja, kun ne on vuodelta 2004, jolloin olin 8. luokalla ja 15-vuotias. Ei kylläkään aktiivisessa käytössä, vaan varalla, jos ei löydy muita puhtaita. On perse levinnyt hieman niistä ajoista, joten aika epämukavia ne on. Ei ole tullut heitettyä poiskaan, enkä heitä, ennen kuin reikiintyvät.
Yöpaita,jonka olen tehnyt joskus 94,ollessani 11-12v.hyvin mahtuu vaikka painoa on tullut montakymmentä kiloa2
Hermesin huivi ja Chanelin korvikset taitaa olla vanhimmat, en kyllä osaa sanoa kuinka vanhat, mutta vanhat!
Shortsit v. 1987, kun olin 18-vuotias.