Voiko väkivaltaiselle ex-miehelle koskaan antaa täysin anteeksi?
Olin 20 vuotta väkivaltaisen alkoholistin kanssa. Sain kokea väkivaltaa paljona. Hakkaamista mustelmille ja verille, lyömistä, kuristamista.. Nyt 3 vuoden jälkeen erosta mies väittää muuttuneensa, käy jossain raamattupiirissäkin.. Ystäväni sanovat häntä upeaksi muuttuneeksi mieheksi. Olen käynyt terapiassa ja työstänyt syyllisyyttä ja surua menneisyyden vuoksi. Miksi en eronnut jo aiemmin.. Voinko koskaan antaa anteeksi? Muut väkivallan uhrit, oletteko pystyneet antamaan anteeksi väkivallan tekijöille?
Kommentit (22)
En näe syytä miksi pitäisi antaa hakkaajalle anteeksi jos ihminen on vuosikymmeniä toiminut väkivaltaisesti. Anna itsellesi anteeksi.
Onko hän pyytänyt anteeksi? Tarkoittaako oikeasti sitä? Anteeksiantoa toki suositellaan ilman pyyntöäkin, jotta itse pääsisi eteenpäin elämässä. Itse olen ajatellut ex-puolisoni muutaman väkivaltatilanteen liittyneen hänen omiin mielenterveysongelmiin. Lähdin suhteesta hyvin pian fyysisen väkivallan alettua.
Ei ole anteeksiannon ansiannut, kärsiköön teoistaan
En usko että pystyy antamaan anteeksi.
Itsehän sen päätät. En ainakaan itse menisi antamaan anteeksi ellen todella pystyisi sitä myös sydämestäni tarkoittamaan.
Ansaitseeko anteeksiantoa? Sellainen pitää myös voida ansaita. Ei se mene niin, että sori että vähän hak kasin/rais kasin/viiltelin/hyväksikäytin/varastin jne ja kaikki on taas ok.
Olen lakannut ajattelemasta kärsimiäni kauheuksia.
Ei tarvitse antaa anteeksi. Anna itsellesi anteeksi se riittää. Voit ajatella että jos mies on muuttunut annat miehelle anteeksi , tekoja ei tarvitse antaa anteeksi. Kukin menee tyylillään. Menet elämässä eteenpäin , se riittää. Kaikkea hyvää elämääsi!
En voisi antaa anteeksi ihmiselle, joka on lyönyt minua. Niin ei vaan yksinkertaisesti käyttäydytä.
Anteeksianto on ensisijaisesti sinua itseäsi varten, ei väärintekijää varten.
Antamalla anteeksi vapaudut vihasta. Usein joutuu antamaan anteeksi monta kertaa ja kauan. Anteeksianto on prosessi, mutta se kannattaa aivan ehdottomasti. Se voi olla aluksi tervanjuontia, mutta kun olet päättänyt tehdä ITSESI puolesta tämän, huomaat että lopulta pääset kuitenkin irti siitä vihasta ja katkeruudesta, jotka ovat seurausta väärintekijän teoista.
Anteeksiantaminen ei ole lupalappu väärintekijälle jatkaa tekojaan. Se on sinua itseäsi varten ja voit antaa anteeksi olematta koskaan tekemisissä väärintekijän kanssa. Hänen tekonsa seuraavat häntä kuolemaansa asti, mutta sinä olet vapaa.
Anteeksiantamista ei siis missään nimessä pidä luulla asiaksi jonka jälkeen homma jatkuu entisellään.
Emme me voi tietää, voitko antaa anteeksi. Se riippuu niin monesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen lakannut ajattelemasta kärsimiäni kauheuksia.
Pystyisinpä itsekin. Mutta edelleen painajaiset vaivaavat. Ei onneksi joka yö. Anteeksi en aiokaan antaa koskaan. Enkä ole ainut tuon tyypin takia kärsinyt. Yhden elämänkin lopetti.
Minulla on sisällä valtavasti vihaa, tiedän sen. Ja se on valitettavasti vaikuttanut koko loppuelämääni, varmaan ainakin osasyy moniin sairauksiinikin.
Mitä teinkään itselleni, kunpa joku olisi tullut ja pakottanut minut lähtemään.
Ei tarvitse antaa anteeksi. Minä tunsin anteeksiannon tunnetta 20 vuotta väkivaltaisen suhteen päättymisen jälkeen. Kuulin silloin sattumalta uutisia exästä ja huomasin vain, että viha oli mennyt ohi. Mutta ei anteeksiantoa pidä pakottaa.
Ei tarvitse antaa anteeksi. Olet uhri. Jos annat anteeksi, se on tekijälle samalla viesti, että hänen tekonsa ei sittenkään ollut niin vakavaa. Hän yrittäköön olla parempi jollekin toiselle naiselle sitten.
Haluaisin antaa anteeksi lapsena tapahtuneet pahoinpitelyt koska olen todennut että anteeksi antamattomuus katkeroittaa vain vuosi vuodelta enemmän. En vain pysty siihen.
Olen antanut anteeksi sen että hakkasi minut sairaalakuntoon, mutta en silti suostu olemaan tämän kanssa yhteyksissä.
Omituiset uskonnot teillä.
Onneksi itsellä ei ole tuollaista maailmankatsomusta missä pitää antaa anteeksi.
(ja minutkin on hakattu tajuttomaksi ja pahoin moneen kertaan avopuolison toimesta)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksianto on ensisijaisesti sinua itseäsi varten, ei väärintekijää varten.
Antamalla anteeksi vapaudut vihasta. Usein joutuu antamaan anteeksi monta kertaa ja kauan. Anteeksianto on prosessi, mutta se kannattaa aivan ehdottomasti. Se voi olla aluksi tervanjuontia, mutta kun olet päättänyt tehdä ITSESI puolesta tämän, huomaat että lopulta pääset kuitenkin irti siitä vihasta ja katkeruudesta, jotka ovat seurausta väärintekijän teoista.
Anteeksiantaminen ei ole lupalappu väärintekijälle jatkaa tekojaan. Se on sinua itseäsi varten ja voit antaa anteeksi olematta koskaan tekemisissä väärintekijän kanssa. Hänen tekonsa seuraavat häntä kuolemaansa asti, mutta sinä olet vapaa.
Anteeksiantamista ei siis missään nimessä pidä luulla asiaksi jonka jälkeen homma jatkuu entisellään.
Lässyn lää lässyti lää. Anna anteeksi pedofiilienollesi. Vapaudu vihasta ja katkeruudesta. Not!
Miksi pitäisi? Siksi, että tekijällä olisi parempi mieli?