Autoilija! On jo pimeää eli valot ja vilkut kuntoon
Miten olis voisko kaikki nyt käydä tutustumassa siihen miten se oman kotteron ajovaloautomatiikka toimii tai palaako ne valot niin kuin kuuluu? Se vilkkukin on autossa sitä varten, että sitä käytetään.
Kommentit (23)
Onneksi on niin vanha auto, ettei automatiikkaa ole, vaan pitää ihan itse vääntää ne valot päälle. Tulee selkäytimestä reilun 20 vuoden ajelun jälkeen. Ja kotitallista kun peruuttaa, niin tallin peiliseinästä näkee onko tuikut päällä vai ei. Toivomus vielä kevyen liikenteen puolelle: heijastimet ja pyöriin valot, kiitos, niin yhteistyöllä voidaan kaikki liikkua turvallisesti pimeässäkin.
Ainakin minun autossani valoautomatiikka hoitaa kaiken. Kun on valoisaa, niin palaa vain huomiovalot edessä, mutta kun pimenee tai ajan tunneliin taikka parkkihalliin niin ajovalot syttyvät (siis sekä eteen että taakke) ja pimeällä ajaessa vaihtelee pitkät ja lyhyet liikenne- sekä valaistustilanteen mukaan. Valot myös säätyvät automaattisesti kuorman mukaan ja kääntyvät mutkissa ennakoivasti etukäteen. Ikinä ei tarvitse koskea valokatkaisimiin, tai ehkä katsastuksen jälkeen pitää vääntää takaisin automatiikalle. Rikkinäisistä polttimoista tulee ilmoitus, tai tulisi, mutta toistaiseksi ei ole ollut aihetta, ja vuosihuollossahan nuo kaikki vielä tarkistetaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Auton ajovaloautomatiikka ei toimi, jos sitä ei kytke päälle. Todella moni ajelee pimeänä pimeällä, kun ei tajua kääntää katkaisijasta automaattiasetusta vaan suhailee päivävaloasetuksella.
Kyl tossakin pitää kuskin suhteellisen yksinkertainen olla.
Nii, se vilkun käyttö kannattais opetella muutenkin, ei vain talvea varten. Kun käännyt, vilkku päälle ja vasta stten ala hidastamaan vauhtia. Ja vilkku laitetaan päälle noin ajoissa (40-50m ennen) päälle ei vasta silloin kun pyörät ovat kääntymässä poikkeaimissuuntaan.
Jalankulkija. Älä turhaan käytä heijastinta tai muita kuin mustia vaatteita pimeällä. Se on aina autoilijan vika kun jäät alle. Siitä tulee hyvä olo kun on oikeassa
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun autossani valoautomatiikka hoitaa kaiken. Kun on valoisaa, niin palaa vain huomiovalot edessä, mutta kun pimenee tai ajan tunneliin taikka parkkihalliin niin ajovalot syttyvät (siis sekä eteen että taakke) ja pimeällä ajaessa vaihtelee pitkät ja lyhyet liikenne- sekä valaistustilanteen mukaan. Valot myös säätyvät automaattisesti kuorman mukaan ja kääntyvät mutkissa ennakoivasti etukäteen. Ikinä ei tarvitse koskea valokatkaisimiin, tai ehkä katsastuksen jälkeen pitää vääntää takaisin automatiikalle. Rikkinäisistä polttimoista tulee ilmoitus, tai tulisi, mutta toistaiseksi ei ole ollut aihetta, ja vuosihuollossahan nuo kaikki vielä tarkistetaan erikseen.
Nämä pimeäperäiset autot on vaarallisia päiväsaikaan, varsinkin jos on sadetta tai muuten huonompi näkyvyys.
Vierailija kirjoitti:
Jalankulkija. Älä turhaan käytä heijastinta tai muita kuin mustia vaatteita pimeällä. Se on aina autoilijan vika kun jäät alle. Siitä tulee hyvä olo kun on oikeassa
:D Heijastin on myös kaupungissa validi varuste, ei ainoastaan haja-asutusalueella.
Eilen juuri ajeli yksi Mini pimeänä kaatosateessa Kehä 1:llä!
Ja ne takavalot päivälläkin päälle.
Myös kia-, mersu- ja audikuskit. Seuraavassa huollossa laitatatte ne pysymään aina päällä kun ajetaan.
Pyöräilijä. Vilkkuvalo ei ole lain tarkoittama pyörän valaisin.
On valot enempi kuin kunnossa.Kun tuut kaarteeseen auto kääntää valot sinnekki,vaihtaa valot itse kun vastaantulija.Ilmottaa kun lamppu mennyt.Pyritään siihen et pimeillä ei matkata.Pimeä kiiltävä asfaltti sen katsominen 600km.Niin ei kyllä miellyttävää.Lisäksi pysyttävä kapeilla teillä liik.mukana,vaara metsäneläimet jos tullakseen ne tulee.Niitä pitää vongata enempi melkein kuin autoilijoita.On autoilijoita jotka ei osaa vaihtaa valoja joko lainkaan tai liian myöhään.Kiitos kun huolehditte itsestänne ja myös muista tiellä liikkujista
Vierailija kirjoitti:
Ja ne takavalot päivälläkin päälle.
Myös kia-, mersu- ja audikuskit. Seuraavassa huollossa laitatatte ne pysymään aina päällä kun ajetaan.
Sinäkö maksat siitä aiheutuvan polttoainelaskun?
Vierailija kirjoitti:
Ja ne takavalot päivälläkin päälle.
Myös kia-, mersu- ja audikuskit. Seuraavassa huollossa laitatatte ne pysymään aina päällä kun ajetaan.
.
Heh heh..valot lähtee uusissa autoissa heti päälle.Vaihtavat itse valot,suubtaavat valot kaarteissa,ja tää ne ei ole saunalyhdyt vaan todella kirkkaa.Sekä Näkyy taulussa jos lamput palannu.Ota selvää asioista ennenko kommentoit.Toki vanhois kotteroissa ite pitää tietää.Kateellisten jorinaa mitä se huolto siihen auttaa.Sehän maksaa vaan maltaita noussa merkeissä.
Sallu mun nauraa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne takavalot päivälläkin päälle.
Myös kia-, mersu- ja audikuskit. Seuraavassa huollossa laitatatte ne pysymään aina päällä kun ajetaan.
.
Heh heh..valot lähtee uusissa autoissa heti päälle.Vaihtavat itse valot,suubtaavat valot kaarteissa,ja tää ne ei ole saunalyhdyt vaan todella kirkkaa.Sekä Näkyy taulussa jos lamput palannu.Ota selvää asioista ennenko kommentoit.Toki vanhois kotteroissa ite pitää tietää.Kateellisten jorinaa mitä se huolto siihen auttaa.Sehän maksaa vaan maltaita noussa merkeissä.
Mites ne takavalot sitten on aina ajaessa kuitenkin pimeänä?
Polttoainelaskusta valittajalle ei voi kuin ihmetellä kuinka persaukisia ne "paremmilla" autoilla ajavat oikein on? Paljonko pari ledilamppua autonperseessä lisää kulutusta?
Luuletko että nuo urpot tajuaa mistään mitään?
Ne keskittyy vinkuu pyöräilijöistä facessa kun ne ajelee :D
Kuinka tappiin on autovelkaa otettu ettei enää ole varaa edes pitää takavaloja päällä?
Pieni särö kokonaisuudessahan tuo vain on ettei raaski valoja pitää. Pääasia että on komea auto alla.
Jarruvalot toimii aina ja se riittää päivänvalolla. Hämärässä valot menee päälle automaattisesti myös taakse.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun autossani valoautomatiikka hoitaa kaiken. Kun on valoisaa, niin palaa vain huomiovalot edessä, mutta kun pimenee tai ajan tunneliin taikka parkkihalliin niin ajovalot syttyvät (siis sekä eteen että taakke) ja pimeällä ajaessa vaihtelee pitkät ja lyhyet liikenne- sekä valaistustilanteen mukaan. Valot myös säätyvät automaattisesti kuorman mukaan ja kääntyvät mutkissa ennakoivasti etukäteen. Ikinä ei tarvitse koskea valokatkaisimiin, tai ehkä katsastuksen jälkeen pitää vääntää takaisin automatiikalle. Rikkinäisistä polttimoista tulee ilmoitus, tai tulisi, mutta toistaiseksi ei ole ollut aihetta, ja vuosihuollossahan nuo kaikki vielä tarkistetaan erikseen.
Ja sitten rankkasateessa tai lumipyryssä ajelet päivävaloilla. Noita näkee ihan älyttömästi ja moni ei edes tajua, ettei niillä ole valot päällä vaikka pitäisi lainkin mukaan olla.
Auton ajovaloautomatiikka ei toimi, jos sitä ei kytke päälle. Todella moni ajelee pimeänä pimeällä, kun ei tajua kääntää katkaisijasta automaattiasetusta vaan suhailee päivävaloasetuksella.