Jumalauta mä inhoan huutavia lapsia.
Kun jotkut KOKO AJAN huutaa, huutaa ja huutaa. Eikä edes mitkään 2-3-vuotiaat vaan paljon isommat ja koko ajan pitää rääkyä ja kaikki normaalit puhumisetkin huudetaan. MIKSI!
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 16:09"]
Mua myös ärsyttää huutavat muksut. Meidän ekaluokkalaisen kuopuksen yksi kaveri huutaa koko ajan. Normaalisti ei osaa puhua ollenkaan. Lisäksi on hyvin näsäviisas. Nytkin tuo huutaa tuolla yläkerrassa. Kukaan muu lapsen kavereista ei normaalisti huuda, vaan osaavat leikkiä tosi hiljaakin, kun huutaja ei ole paikalla. Silloin kun huutaja on mukana, alkavat muutkin pojat huutaa huomaamattaan, vaikka eivät normaalisti huuda. Huutajalle ei auta mikään, ihan sama vaikka sanoisi miljoona kertaa, että älkää huutako, olkaa hiljaa. Muut ovat hetken hiljempaa, mutta kun huutaja jatkaa huutamista vaan, niin muutkin taas kohta huutavat.
Tiedän, että tällä pojalla on jotain ongelmia, ja vanhemmat eivät tosiaankaan kommunikoi huutamalla. Äärettömän rasittavaa, vaikka tiedän, ettei huuda tahallaan. Kohta lähetän ne pihalle huutamaan, kun en jaksa enää kuunnella. Ja olen sentään eri kerroksessa kuin pojat.
[/quote]
Meilläkin käy usein kylässä tämmöinen huutava näsäsviisas lapsi. Todella uuvuttava tapaus.
Hänellä taitaa olla ainakin osittain kotoa opittua se huutaminen. Äitiänsä en tunne, mutta isänsä olen tavannut muutamia kertoja kun on tullut hakemaan lasta meiltä kotiin. ..Ja voi kauhistus sitä huutamista minkä isä aloittaa kun poikaansa patistaa kotiin lähtemään.
Maailma on nykyään paljon meluisampi kuin mitä se oli esim. 1980-luvulla. Kaikilla kännykät, ja ne soi ihan kaikkialla kaiken aikaa. Juuri äsken joku laittoi tälle sivustolle uuden aiheen, missä kyselee hyvää kännykkää 7-vuotiaalle lapselleen.
Pakko se on kai huutaa, miten sitä muuten tulee kuulluksi?
Juhani, 33
no meillä ainakin on ihan kohtuu rauhallista jos on vieraita kylässä. Ei ole telkkari auki ja mitään muutakaan älämölöä koko ajan joten ei ole mitään todellista tarvetta huutaa. Minä olen huomannut lähipiiristä, että flegmaattisten vanhempien lapset huutaa eniten. Kun ne ei saa sitä huomiota normaalilla äänellä eikä heidän asioihinsa reagoida mitenkään, niin on pakko huutaa. Yleensä minun tuntemissa perheissä nuorin lapsi huutaa koviten koska sen asiat ei jaksa enää kiinnostaa ketään.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:13"]
Oletteko huomanneet, että me eletään jatkuvan hälinän keskellä? Päiväkodissa olevat lapset ovat kovaäänisempiä, tv-ohjelmissa on jatkuvaa kovaäänistä puhetta, taustahälyä yms. Autot on Suomessa vanhoja, joissa joutuu huutamaan, jotta muut kuulee. Ei mikään ihme jos desibelit puheessakin nousee.
[/quote]
Taustahälyä, autoja ja päiväkodin lapsia en osaa kommentoida, koska en vietä suurinta osaa päivästäni hälinän keskellä, mutta olen jo kauan ihmetellyt, miksi nykyajan lastenohjelmat ovat niin meluisia. Piirretyissä riehutaan ja kommunikoidaan huutamalla. Ei ole kauan, kun katselin vanhoja Aku Ankka -piirrettyjä, ja vaikka niissäkin oli toimintaa ja vipinää, ei tuollaista suoraa huutoa ollut. Jostain Tao-Taosta nyt puhumattakaan. Mahtaisikohan nykypäivän lapset edes saada selvää, mitä Tao-Taossa puhutaan?
Jostain syystä on selvä korrelaatio - mitä halvempi ja huonommin tehty lastenohjelma, sitä enemmän siinä on melua.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 11:21"]
Minun mielestäni yksi aikamme erikoisista ilmiöistä on se, että lasten annetaan huutaa ja sotkea täysillä kun ollaan kylässä. Tuskin kukaan katselee ja kuuntelee sellaista menoa kotona?
[/quote]
Tää on muuten hämmentävän totta.
Mulla on yks kaveri, joka onneksi on niin hyvä kaveri, että ollaan voitu ihan asiallisesti puhua tämä asia selväksi.
Hän kun ei tykkää kieltää lapsiaan, joita on kaiken lisäksi neljä.
Ollaan sitten sovittu, että pyritään tapaamaan aina ilman lapsia ja jos esim. tulee kylään, niin mukana on maksimissaan yksi lapsi kerrallaan ja hän oikeasti katsoo, että se lapsi ei tee tuhojaan, toisin sanoen kyläily ei paljoakaan ole kyläily, koska se yksikin lapsi killuisi kattokruunussa, jos sinne yltäisi ja sellainen sattuisi olemaan.
Nämä lapset on myös siis sellaisia, että keskeyttävät aikuiset koko ajan. Siis koko ajan. Vaikka annat käteen tabletin peleineen ja Netflixin, niin ei auta. Nekin on sitten tylsiä ja sen sijaan pitää kysellä äidiltä, minne maailma loppuu ja voidaanko hakea kaupasta karkkia. Vaikka nuorinkin on siis jo koulussa.
Ja äiti selittää lässyttämällä. Jos ei ala selittää samantien, tullaan nykimään, lyömään ja huudetaan.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:13"]
Oletteko huomanneet, että me eletään jatkuvan hälinän keskellä? Päiväkodissa olevat lapset ovat kovaäänisempiä, tv-ohjelmissa on jatkuvaa kovaäänistä puhetta, taustahälyä yms. Autot on Suomessa vanhoja, joissa joutuu huutamaan, jotta muut kuulee. Ei mikään ihme jos desibelit puheessakin nousee.
[/quote]
Taustahälyä, autoja ja päiväkodin lapsia en osaa kommentoida, koska en vietä suurinta osaa päivästäni hälinän keskellä, mutta olen jo kauan ihmetellyt, miksi nykyajan lastenohjelmat ovat niin meluisia. Piirretyissä riehutaan ja kommunikoidaan huutamalla. Ei ole kauan, kun katselin vanhoja Aku Ankka -piirrettyjä, ja vaikka niissäkin oli toimintaa ja vipinää, ei tuollaista suoraa huutoa ollut. Jostain Tao-Taosta nyt puhumattakaan. Mahtaisikohan nykypäivän lapset edes saada selvää, mitä Tao-Taossa puhutaan?
Jostain syystä on selvä korrelaatio - mitä halvempi ja huonommin tehty lastenohjelma, sitä enemmän siinä on melua.
[/quote]
tuo on kyllä totta. Etenkin maikkarin lastenohjelmat on ihan pimeitä enkä todellakaan annan niitä katsoa ellei lapsi jostain syystä onnistu vaihtamaan kanavaa vähäksi aikaa. Meillä näkyi jonkun aikaa Nickelodeon-kanava ja siellä oli kanssa varsin pimeätä menoa. Yhdessäkin ohjelmassa päähenkilöä esittävä poika huusi koko ajan sellaisella raastavalla äänellä että varmaan sattui kurkkuun vielä pitkään äänityksen jälkeenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 11:21"]
Minun mielestäni yksi aikamme erikoisista ilmiöistä on se, että lasten annetaan huutaa ja sotkea täysillä kun ollaan kylässä. Tuskin kukaan katselee ja kuuntelee sellaista menoa kotona?
[/quote]
Tää on muuten hämmentävän totta.
Mulla on yks kaveri, joka onneksi on niin hyvä kaveri, että ollaan voitu ihan asiallisesti puhua tämä asia selväksi.
Hän kun ei tykkää kieltää lapsiaan, joita on kaiken lisäksi neljä.
Ollaan sitten sovittu, että pyritään tapaamaan aina ilman lapsia ja jos esim. tulee kylään, niin mukana on maksimissaan yksi lapsi kerrallaan ja hän oikeasti katsoo, että se lapsi ei tee tuhojaan, toisin sanoen kyläily ei paljoakaan ole kyläily, koska se yksikin lapsi killuisi kattokruunussa, jos sinne yltäisi ja sellainen sattuisi olemaan.
Nämä lapset on myös siis sellaisia, että keskeyttävät aikuiset koko ajan. Siis koko ajan. Vaikka annat käteen tabletin peleineen ja Netflixin, niin ei auta. Nekin on sitten tylsiä ja sen sijaan pitää kysellä äidiltä, minne maailma loppuu ja voidaanko hakea kaupasta karkkia. Vaikka nuorinkin on siis jo koulussa.
Ja äiti selittää lässyttämällä. Jos ei ala selittää samantien, tullaan nykimään, lyömään ja huudetaan.
[/quote]
meillä kanssa yksi nelilapsinen kaveriperhe ja sääntö sama... Eli yksi lapsi kerrallaan kylään. Kerran ottivat kaksi lasta ja isän piti lähteä kesken kahvien viemään sitä toista pihalle. Tuo sääntö on heidän ihan itse ehdottama eli tiedostavat ongelman mutta eivät osaa tehdä asialle mitään. Minä en jaksa katsoa sitä menoa kun lapset mönkii sänkyni alla tai pilkkoo viherkasveja.
Valitettavan harvoin siis nähdään ja heillä ei olla käyty neljännen lapsen syntymän jälkeen kertaakaan. Ei vaan pysty.
Aika paljon on varmaan kyse siitä, että vanhemmat eivät kommunikoi lasten kanssa normaalien ihmisten tavoin, vaan huutavat käskyjä ja kieltävät kaiken eivätkä jaksa seurata tarkalla silmällä että lapsi ei vahingoita itseään, mutta saa samalla itse tutkia asioita. Normaalista käytöksestä: eli eivät opeta että kun "minä puhun, sinä kuuntelet ja sitten vasta kerrot oman argumenttisi/mielipiteesi/toiveesi". Ja toisinpäin. Ja kun haluaa/toivoo jotakin sitä pitää pyytää kauniisti: saisinko, voisitko antaa jne. Ja kun sitten saa sen toivomansa, siitä pitää kiittää. Nämä peruskäyttäytymissäännöt ovat myös useilta korkeakoulutetuilta, hyvässä asemassa työelämässä olevilta jääneet oppimatta. Katsokaapa ympärillenne suomalaisilla työpaikoilla, kuinka osaavasti siellä osa meistä kommunikoi kollegojen kanssa. :) Ihan peruskauraa, mutta kertoo ainoastaan siitä, että suurin osa suomalaisista on torppareiden jälkeläisiä, joilla on vielä pitkä matka aitoon, humaaniin keskusteluun ja aidosti hyviin, toiset huomioon ottaviin käytöstapoihin. Enemmän kaunokirjallisuutta, filosofiaa ja kulttuuria perheisiin ja vähemmän telkun töllöttämistä ja Idolseja! Lasta pitää opettaa olemaan henkisestikin taidokas, ei vain pelaamaan lätkää ja kyynärpäätaktikoimaan ja huutamaan. :)
Mä inhoon huutavia aikuisia; oli sitten kyseessä ukko tai akkalauma niin pidetään helvetillistä melua varsinkin kun on muutama kalja tai sidukka juotu pohjalle! Kaikki on olevinaan niin hauskoja ja huutavat toistensa päälle. Ja sit on vielä aina se yksi joka huutaa koko sakin yli niin että varmasti ei kenellekkään jää epäselväksi mitä se sanoi.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 12:39"]
Mä inhoon huutavia aikuisia; oli sitten kyseessä ukko tai akkalauma niin pidetään helvetillistä melua varsinkin kun on muutama kalja tai sidukka juotu pohjalle!
[/quote]
ihan samoin! Meidän talossa ei yleensä kuulu normaalit elämisen äänet toisiin asuntoihin mutta yhdestä kuuluu. Se ukko huutaa kaiken öööö möööö öööö, siis ihan hirveä kailotus. Onneksi siellä käy aika harvoin kavereita eikä se yksinään huuda paitsi puhelimeen. En ymmärrä miten ne pystyy olemaan sen kanssa samassa huoneessa kun naapuriin asti kaikuu. Ei tuo niin haittaa mutta säälin niitä kavereita.
28, miksi ketju on mielestäsi hirveä? Totuushan on hyvinkin raaka, nämä nykykakarat huutavat, kiljuvat ja suorastaan kirkuvat niin, että korvat soivat. Olisi mahdollisuus mennä miehen tyttären ja tämän lasten kanssa syömään isänpäivänä, mutta myös mies miettii, miten voisi kohteliaasti kieltäytyä kunniasta. Hänkään ei jaksa kuunnella sitä kiljumista. Vanhemmat eivät näe käyttäytymisessä mitään outoa.
vanhemmat eivät ilmeisesti tajua lastensa huutavan ja meluavan kerrostaloissakaan, annetaan hyppiä niin että alakerrassa asuvan lamput heiluu ja kiljua kurkku suorana ja mieluiten ilmastointikanavan äärellä sekä öisin, välillä tuntuu siltä että siihen jopa kannustetaan. no kanssaihmisillä kuten naapureilla ei ole muuta vaihtoehtoa kun soittaa lastensuojeluviranomaisille ja epäillä ettei kaikki ole hyvin jos lapsi jatkuvasti pomppii ja kirkuu. tehkää tekin niin.
Hyvä, lisää huutoa maailmaan ja paheksujille korvat kipeiksi! Hyvä, että nykyään osa aikuisistakin huutaa, puliukkojen lisäksi. HYVÄ! Paheksujat!!!!
Kaverin lapsi huutaa koko ajan ja on jo ekalla. Minusta tuntuu että lapsi ei osaa edes puhua kunnolla ja että hänellä ei ole kaikki ihan ok. Ainakin puheen muodostaminen on ihan pielessä.
Ystäväni lapset itkevät ihan _jatkuvasti_. Isompi jo 9v ja nuorempikin 7v ja kauheaa itku/kirkuna/vollotusta joka asiasta. En jaksa käydä heillä kovin usein kylässä enää, koska korvani eivät kestä sitä huutoa aiheesta kun toiselle laitettiin ketsuppi ensin, toinen ehti avata oven. jne. Puhumisäänikin on jatkuvasti itkuunsortumisvalmiudessa ja nuoremmat näköjään oppivat mukavasti mallista... :( Liiottelematta 15-20 karjuntasessiota isommilla lapsille tunnin sisällä, kun viimeksi kävin kahvilla. Säälittää perheen isä raukka, selvästi kärsii tilanteesta, mutta on hieman hissukka. Ystäväni vaikka muuten järkevä onkin, ei jostain syystä puutu tähän mielettömään karjumiseen. Ehkä hän on väsynyt tai ei ole huomannut, että lapset kasvaneet tjsp...
Kyllähän kotona saa huutaa, mutta isommat rääkyvät myös kaupassa, kylässä ja joka paikassa muuallakin. Mulla itsellä on 7, 4 ja 2-vuotiaat, joilla selvästi enemmän itsehillintää, vaikka paha mieli tuliski. Poislukien tietty pienimmän uhmakohtaukset, jotka ei aikaa eikä paikkaa katso...
Kyllähän mielensä voi lapsi pahoittaa monesta asiasta ja se on ihan sallittua. Mutta myös jossain vaiheessa voisi olla hyvä kanavoida sitä jotenkin muuten kuin mielettömällä vollotuksella. Toivottavasti koulussa ei ole sama meno, muuten on vaara että joutuvat kiusatuiksi...
Oletko huomannut että nykyään perheet kommunikoivat huutamalla?
Kaupassa huomaa kuinka äippä tai iskä keskustelee jälkikasvunsa kanssa huutamalla. Yhtä lenkkimakkarapakettia ei saada valituksi ilman jumalatonta möykkäämistä.
2, näin on ja lisäksi ihmettelen sitä hirveää kirkumista. Kakaroista on ilmeisesti todella kivaa avata suu ja huutaa kimeällä äänellä niin, että korviin sattuu.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 13:27"]
2, näin on ja lisäksi ihmettelen sitä hirveää kirkumista. Kakaroista on ilmeisesti todella kivaa avata suu ja huutaa kimeällä äänellä niin, että korviin sattuu.
[/quote]
Näin tuntuu tosiaan olevan.
Yleensä näissä keskusteluissa aina tuhahdellaan, että milloin olet muka viimeksi OIKEASTI nähnyt/kuullut kaupassa kiukuttelevan ja huutavan lapsen, ja ettei niitä oikeasti ole niin paljon...
No, minä olen huvikseni mielessäni pitänyt melkein kirjaa kohtaamistani kirkuvista lapsista, että onko niitä tosiaan niin paljon vai kuvittelenko vain. Kyllä niitä on, ainakin tässä kaupungissa. Toissapäivänä jo pelkästään itsepalvelukirppiksellä tuli vastaan neljä syystä tai toisesta kirkuvaa lasta. Kaikki eri perheden mukana. Siis neljä, yhdellä kirppiksellä!