Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saan blogiini lukijoita ja sen menestymään.

Vierailija
02.11.2013 |

Millä saisi blogiin lukijoita ja samalla sen menestymään.

En ole nelly-kollaasi ihminen :(

Pystyn kuitenkin tuottamaan asiallista ja mielenkiintoista tekstiä.

Kukaan ei vaan taida olla kiinostunut 30-vuotiaan lapsettoman naisen arjesta.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:45"]

30 vuotias lapseton nainen kun voi olla omasta tahdostaan riippumatta lapseton, asua omistusasunnossa onnellisesti naimisissa. 

ap.

[/quote]

Yksi sana: B O R I N G

[/quote]

No yksi tuntemani lapseton onnellisesti naimisissa oleva 30+ nainen kirjoittaa matkailuaiheista blogia, missä on käynyt ja mistä haaveilee. Ei se suinkaan ole boring sellaiselle, joka samoista asioista haaveilee.

Vierailija
22/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:08"]

Millä saisi blogiin lukijoita ja samalla sen menestymään.

En ole nelly-kollaasi ihminen :(

Pystyn kuitenkin tuottamaan asiallista ja mielenkiintoista tekstiä.

Kukaan ei vaan taida olla kiinostunut 30-vuotiaan lapsettoman naisen arjesta.

[/quote]Eikös se värikäs pipsakin ole 30-vuotias, lapseton ja kertoo tämän arjesta? Kivastihan sillä lukijoita on ja tulotkin nousseet blogin suosion noustessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain irti arjesta juttua esim. kalliit merkkivaatteet ja laukut, matkat, hieno jatkuvasti muuttuva sisustus, samppanjaa, hienoja ruokaohjeita, jne. 

Siitähän monet tylsät lehtien sivuilla bloggaavat blogit on tehty. Hyvät photoshopatut kuvat ja tosiaan kommentoi tosi ahkeraan muiden bloggaajan blogeja ja jätä linkki omaan blogiisi. 

Vierailija
24/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitan kurjuus- ja masennusblogia hauskasti ja lukijoita riittää. Pitää olla asiaa, näkökulma ja ajatuksia. Ajatelkaa kirjoja. Moni hyvä kirja kuullostaisi blogipitchaksena huonoina, mutta tärkeintä ja sanoma.

Sinkkuelämää sarjassa pannaan sinne tänne, mutta eihän se olekaan koko sarjan sanoma ja ajatus, vaan rakkauden etsiminen.

Vierailija
25/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mielenkiintoista sanottavaa ap:llä on`? Omasta elämästäkö ajattelit kirjoittaa`? Kerro vähän, millaista elämää elät ja mitä sinulla on kerrottavaa`?

Vierailija
26/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kirjoittamaan kolumnityyppisesti. Miettikää esim. Elina Hyppösen kolumneja tai Anna-Leena Härkösen. Pienistä asioista nekin kertoo, mutta idea on tärkein.

Vierailija
27/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 12:42"]

miksi haluat että blogi menestyy? eikö blogia voisi kirjoitella paineetta omaksi ilokseen? sitten, jos lukijoita rupeis pikkuhiljaa kertymään, niin sehän ois vaan plussaa :)

[/quote]

Mä luulen myös, että ennakolta laskelmoimalla voi olla hankala luoda menestysblogia vähän samalla tavalla vaikeaa, kun päättää ennakolta säveltää hittibiisi. 

[/quote]

Hmm, enpä ole varma tuosta. Ensinnäkin, suurin osa nykypäivän hittibiiseistä ON laskelmoidusti tehty.

Toisekseen, Man Repeller ja Blonde Salad ovat hyviä esimerkkejä todella menestyneistä blogeista, jotka on aloitettu laskelmoidusti tienaamismielessä.

Toki sekä laskelmoitujen hittibiisien ja laskelmoitujen hittiblogien taustalla pyörii raha. On ollut jo lähtökohtaisesti pääomaa, mitä sijoittaa. (Man Repeller on muistaakseni itsekin rikkaasta perheestä, ja Blonde Saladin tytöllä oli rikas mies, jonka idea koko blogi taisi ollakin.) Ei siis eroa millään tavalla muista yrityksistä: sijoitus voi joko kannattaa tai ei, ja yritystoiminnan aloittaminen on aina helpompaa, jos on omaa pääomaa.

Vierailija
28/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on käsityöaiheinen mikroblogi, eli vain muutama kirjautunut lukija, tuttujani... En ole kovin aktiivinen vaan pidän sitä lähinnä päiväkirjana omista tekeleistäni ja samalla voi esitellä niitä myös ystäville ja ehkä tulevaisuudessa myös tehdä tilaustöitä myyntiin.

Ehkä minunkin pitäisi mainostaa blogia fb-ryhmissä tai vastaavissa, mutta koska blogi on sen verran harrastajamainen, niin en ole uskaltanut. Valokuvien tulisi olla lähes ammattimaisia blogeissa, ja minulla ne eivät sitä ole. Minulla on esteettistä silmää, joten itsekritiikki kuvien suhteen on kova. Käsityöni ovat mielestäni hienoja, mutta niiden kuvaamiseen ja niistä kirjoittamiseen en jaksa käyttää voimavaroja niin paljoa. Itse yritän välttää muiden blogien seuraamista, sillä haluan keskittyä omaan juttuuni (enkä halua masentua jos omani ei ole yhtä hieno) enkä saada muista vaikutteita.

Minua kiinnostavat blogit, joissa bloggari pistää itsensä kunnolla likoon, aihe on kiinnostava ja hänellä on erityistaitoja jossain. Olisi kiva myös ettei kaikki ole niin täydellistä, vaan blogista löytyy ihan sitä aitoakin elämää. Blogin tai aiheen olisi hyvä erottua jollain tavalla massasta.

Vierailija
29/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää kirjoittaa blogia? Osta sinikantinen vihko ja kirjoita siihen päiväkirjaa jos haluat ajatuksiasi jonnekin kirjoittaa. Etteikö netti ole jo täynnä näitä liirumlaarum-kato-mulla-on-blogi -kirjailijoita.. Ei sitten niin hävetä jälkeenpäin kun aikuistut.

Vierailija
30/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 16:31"]

Miksi ihmeessä pitää kirjoittaa blogia? Osta sinikantinen vihko ja kirjoita siihen päiväkirjaa jos haluat ajatuksiasi jonnekin kirjoittaa. Etteikö netti ole jo täynnä näitä liirumlaarum-kato-mulla-on-blogi -kirjailijoita.. Ei sitten niin hävetä jälkeenpäin kun aikuistut.

[/quote]

Olen samaa mieltä, mutta toisaalta, blogi on vain julkaisualusta muiden joukossa. Blogi voi olla todella laadukas ja viihdyttävä, tai sitten blogi voi olla kirjoittajan oman navan ympärillä pyörivää puuduttavantylsää diipadaapaa. Aivan kuten kirja voi olla laadukas ja viihdyttävä, tai sitten kirjoittavan oman navan ympärillä pyörivää puuduttavantylsää diipadaapaa, joka kannattaisi jättää pöytälaatikkoon.

Joskus käy toki niin, että laadukas ja viihdyttävä kirja ei saa ansaitsemaansa suosiota, ja käsittämättömästä diipadaapasta tuleekin bestseller. Jostain syystä sama pätee vieläkin enemmän blogeihin. Uskon kuitenkin, että laadukkaat ja enemmän joko journalistisia tai kirjallisuuden kriteerejä täyttävät blogit ovat nousussa, ja henkilökohtainen "mun elämä ja mun kanasalaatti" -diipadaapa putoaa pikkuhiljaa kelkasta. Ihan samalla tapaa kuin varmasti katsomme 10 vuoden päästä hämmentyneinä taaksepäin, että miten ihmeessä ihmiset ovat voineet seurata BB:n kaltaista reality-roskaa.

Vierailija
31/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta 30 ei huomioi, että monet blogit ovat olemassa, jotta niillä voidaan kommunikoida samanhenkisten kanssa. Siksi blogin sisältökin saa olla riittävän kevyttä, jotta tuo kohtaaminen ihmisten kanssa tapahtuu. En siis usko, että kaikki edes ajattelevat tekstinsä olevan itsenäisiä kirjallisia tuotoksia vaan ensisijaisesti kommunikointivälineitä.

Blogeissa on paljon sellaista, miksi blogit poikkeavat laadukkaasta journalismista, jota tässä ketjussa on ilmeisesti peräänkuulutettu. Journalismissa ei ole sellaista "minä tässä ja nyt" -ääntä, tai siis ei pyritä niin tiiviisti ankkuroitumaan johonkin hetkeen.

Vierailija
32/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.11.2013 klo 19:15"]

Musta 30 ei huomioi, että monet blogit ovat olemassa, jotta niillä voidaan kommunikoida samanhenkisten kanssa. Siksi blogin sisältökin saa olla riittävän kevyttä, jotta tuo kohtaaminen ihmisten kanssa tapahtuu. En siis usko, että kaikki edes ajattelevat tekstinsä olevan itsenäisiä kirjallisia tuotoksia vaan ensisijaisesti kommunikointivälineitä.

Blogeissa on paljon sellaista, miksi blogit poikkeavat laadukkaasta journalismista, jota tässä ketjussa on ilmeisesti peräänkuulutettu. Journalismissa ei ole sellaista "minä tässä ja nyt" -ääntä, tai siis ei pyritä niin tiiviisti ankkuroitumaan johonkin hetkeen.

[/quote]

Mutta yhteisöllinen ja henkilökohtainen kommunikointi on vähän ristiriidassa blogilla tienaamisen kanssa. Siinä vaiheessa, kun blogista tulee kaupallinen kokonaisuus, vaikuttaa yhteisöllisyys ja henkilökohtainen kommunikointi teennäiseltä ja vähän irvokkaaltakin... En väitä, etteikö sitäkin voisi tehdä hyvin - mutta aika harva siinä mielestäni onnistuu. Kaupallisuus tuo aina tietynlaisen esteen bloggaajan ja yleisön välille.

Sitä paitsi, "minä tässä ja nyt" -tyylinen kirjoitus voi olla laadukkaasti tuotettua siinä missä muukin. Historia tuntee aika monta kuuluisaa kirjailijaa, joiden kirjallinen tuotanto on hyvin henkilökohtaista, jopa päiväkirjamaista.

Ei sillä, että bloggaajien pitäisi tavoitella jotain Nobel-voittajien kirjoitustyyliä, mutta tarkoitan vain sitä, ettei kirjoitusten henkilökohtaisuus ja/tai ajankohtaisuus ole mikään tekosyy blogin keskinkertaiselle sisällölle. Toisin sanoen, blogien ei ole pakko olla keskinkertaista huttua ollakseen "aitoja"...

Vierailija
33/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi outo, usein kuultu tekosyy on se, ettei kaupallisilta blogeilta nyt voi millään odottaa kovin korkeaa laatua, kun niitä päivitetään niin usein. No hitto, miksei niitä voisi päivittää harvemmin ja enemmän ajatuksella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan