Remppa vai muutto?
Asumme 70-lukuisessa talossa. Talo on ihana ja rakastan tätä aluetta. Meillä on ihana, tuottoisa puutarha. Mutta talossa alkaa ilmetä remontin tarvetta. Kuluja tulee olemaan vuosien varrella kymmenien tuhansien edestä. Katto, salaojat, kylppäri ja pintojen päivitys. Mies ei tekisi mitään eikä panostaisi. Itse olen sitä mieltä, että jotain alettava tekemään. Asuntolaina lippusuoralla, mutta uutta lainaa tarvitaan että kämppä saataisiin kuntoon. Maksetaan siis vuelä eläkeikäisenä myös. Onko tuttua? Helpompi olisi myydä ja ostaa uudehko pienempi asunto. Meillä asuu enää yksi lapsi kotona ja hänkin enää pari vuotta. Neliöitä kohta jo liikaakin. Painiiko kukaan muu vastaavan ongelman kanssa? Mitä tekisitte? Talo on kyllä minulle hyvin rakas.
Kommentit (4)
Pyydä kiinteistövälittäjältä (mieluummin ainakin kolmelta) arvio myyntihinnasta ja remppafirmalta kustannusarvio isoista remonteista.
Ja sitten selvität, että Mitä saisit mahdollisella myyntihinnalla tilalle.
Sitten vaan miettimään että kumpi vaikuttaa paremmalta vaihtoehdolta
Jos olette myymässä remonttikuntoista asuntoa niin ei kovin moni lähde sellaista ostamaan, paitsi jo hintaa on sitten alennettu niin paljon, että sillä korvataan ostajalle remonttikuluja.
Itse mietin aiemmin samaa, vaikka talo on 2005 rakennettu. Salaojat, katto yms eivät tarvitse kunnostusta, mutta muuta pienempää remonttia pikkuhiljaa tarvitsee. Esim. Kylpyhuoneremonttia jossain vaiheessa, ulko-osien huoltomaalaus seuraavina vuosina ja muutenkin sisäovien (hyvin ovat kuluneet lapsiperheessä) ja ulko-oven vaihto yms. Ja kaikkea muuta, ihmeesti sitä tulee eteen päivitettävää ja kunnostettavia juttuja jo 20v paikkeillekin, saatikka sen jälkeen.
Meillä myös enää vain nuorin lapsi kotona ja tilantarve on muuttunut. Rakastan pihaamme, mutta tässä elämäntilanteessa kotimme ei ehkä ole se paras meille pidemmän päälle, myös se piha on työläs. Nyt kun talon kunto olisi vielä hyvä, niin olisi helpompi myydä. Lisäksi itse kaipaisin pienempää ja uudempaa talos, sekä vielä ’tason nostoa’ järvinäköaloineen ja erittäin isoine ikkunoineen.
Mutta puolisoni ei innostunut muuttovaihtoehdosta (käytännössä rakennuttamisesta, kun olisi ollut todellinen helmi tonttina haettavissa hyvään hintaan), vaan koki sen työlääksi ja turhaksi. Toisaalta ei tunnu haluavan myöskään tehdä paljoakaan nykyisen talon parantamiseen tai kunnostamiseen. Itse saan olla se koordinaattori asioiden eteenpäin viemiseksi, vaikka kyllä puoliso toteuttaa, mutta myös kiukuttelee. Itse tekemällä kuitenkin säästetään ja esim. keittiöremonttia tehtiin koko kotona asuvan perheen voimin (lasta jouduin kyllä kieltämään auttamasta koko aikaa, kun läksyt piti myös tehdä).
Taitaa olla että tuo tietty ikä, 50v on jo sellainen, ettei mikään remontointi ja rakennuttaminen enää oikein innosta puolisoa. Kaipaa lähinnä omantahtista pientä sopivaa puuhailua, mutta ei aikataulutettuna. Eli harrastusmielessä voi tehdä, jos ei tarvitse tulla valmista mihinkään aikarajan mennessä. Ja siivoaminen tai tavaroiden järjestely on hänelle epämieluista, mielummin vie vaikka sitten kaatopaikkakuorman tai leikkaa nurmikon ajettavalla ruohonleikkurilla😆.
Lopputuloksena emme muuta, vaan asumme tässä talossa vielä vuosia. Isommat opiskelemassa olevat lapset saavat nauttia lapsuuden kodistaan ja tietty myös nuorin kotona asuva, joka tosin myös mielellään muuttaisi. Minä sitten aikataulutan tarpeen mukaan tulevat remontit ja keskustelen puolison kanssa miten hoidetaan, sekä varaan budjetin niille. Luultavasti katon puhdistus jää puolisolle, ulkomaalausta tehdään yhdessä (ja varmaankin ainakin nuorin lapsista osallistuu palkkaa vastaan), kylpyhuoneremonttia pyritään siirtämään ostamalla lisäaikaa teettämällä puhdistus ja pinnoitus siihen ensin. Aikanaan on sitten vielä pakko uusia ja siihen pitää säästää rahaa.
Eli itse olisin ollut valmis reilun vuoden tiukan rykäisyn ja aikatauluttamisen, sekä kilpailuttamiseen, jotta voimme sen jälkeen olla tekemättä mitään isompi sen 15-20v. Ja tiedetään että siinä olisi luopunut muusta elämästä, mutta ei sitä nyt niin ihmeellisesti ole ollutkaan, lähinnä töitä ja kotona olo. Nyt sen sijaan teemme itse korjausta enemmän itsekin ja lisäksi koordinointia nykyiseen taloon pikkuhiljaa. Mutta yritetään myös säästää aina välissä niin ettei lainaa tarvitse ottaa.
Onko se sen arvoinen että kannattaa rempata? Onko omalla tontilla ja halutulla sijainnilla? Talo on kuitenkin jo vanha ja rakennettu vanhojen menetelmien ja materiaalien mukaisesti.