Onko teillä/teidän lapsilla nelisormipoimua?
tai jotain variaatiota siitä? http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022011000300069
Kommentit (20)
Ei ole lapsillani. Itse olen nähnyt nelisormipoimuja vain kehitysvammaisilla, joilla on jokin kromosomipoikkeavuus.
siksi vaan kysyin kun omalla lapsella sellainen, kukaan lääkäri ei ole koskaan huomannut, itse huomasin ja lääkärikin sen totesi. Mietinkin että kuinka moni on kätensä/lapsensa kädet tutkinut.
ap
Eikö ne yleensä liity kehityshäiriöihin/ oireyhtymiin. Muistaakseni on ihan tunnusmerkkinä joissakin.
Voi niitä olla ihan terveilläkin. Downeilla on usein, mutta ei kaikilla.
siksi ap kyseleekin kun lapsen pitäisi olla ihan terve, vähän jopa edellä keskimääräistä ikäistensä kehitystä. Jotenkin ihmetyttää tuo että 4 % kuitenkin terveitä mutta kuinka moni edes tutkinut lapsensa kättä?! Itse huomasin kun lapsi oli n. 6 kk. Jostain vain luin nelisormipoimusta ja päätin katsoa ja lapsellani olikin sellainen. Oppi kuitenkin kävelemään 10 kk ja ekat sanat tuli jo 7 kk iässä.
Meillä on lapsen molemmissa käsissä. Ja lapsella huuli-isen-suulakihalkio, mutta muuten "normaali" :)
Meillä on, lapsi nyt 7kk ja täysin terve. Vauvaa tarkastellessa kätilö vain totesi, että jaaha oletkos huomannut että lapsella tälläiset ja sanoi että siitä on vaan tapana mainita, koska usein kehityshäiriöiden yhteydessä usein esiintyy tätä, mutta että nelisormipoimut sinällään ei tarkoita mitään eikä viittaa mihinkään kehityshäiriöön. Myöhemmin lääkärintarkastuksessa lastenlääkäri sanoi samaa.
Ja eihän tuo nelisormipoimu ole mikään "kehitysvammaisuuden tuntomerkki". Downwilla sitä tosiaan on usein, mutta voi olla olemattakin. Ja muuten en ole törmännyt siihen, että esim. kehitysvammaisilla sitä paljon olisi...
Molemmissa käsissä jos nelisormipoimu niin vain 1 % terveitä.
Eräällä tutullani on nelisormipoimu, ja hän on täysin terve. Tosin hänen taaperoikäisellä lapsellaan on myös, ja lapsella epäillään (muista syistä) jonkin sortin kehityshäiriötä/vammaa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 21:56"]
[/quote]
Mielenkiinnosta kysyn, että mistä tämä fakta on peräisin? Ilmeisesti meidän lapsi sitten kuuluu tähän 1% vähemmistöön? Vaikka edes neuvolassa ei ole kommentoitu asiaa.
kannattaa googlettaa niin monesta paikasta löytyy tuo tieto mm. http://verneri.net/yleis/index.php?id=1021&backPID=1242&tx_faq_faq=1581
Tässä toinen saman sivuston teksti: http://verneri.net/yleis/index.php?id=1019&backPID=981&tx_faq_faq=1411
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 21:56"]
[/quote]Eikös tuossa ekassa linkissä lukenut, että yhdellä prosentilla ihmisistä tuo on molemmissa käsissä.
meillä toisella lapsella on molemmissa käsilläja toisella vain yhdessä. Itselläni myös vasemmassa kädessä. Ns terveitä ollaan
meillä toisella lapsella on molemmissa käsilläja toisella vain yhdessä. Itselläni myös vasemmassa kädessä. Ns terveitä ollaan
Minulla on molemmissa käsissä ja yhdellä kolmesta lapsestani on toisessa kädessä. Ei ole kehityshäiriöitä, tai vammaisuutta, ainakaan tietääkseni. Ehkä piilevänä?
Luin tuon linkin ja huomasin että minulla on tuollaiset, Suwon-alatyyppiä. Ihan terve ihminen olen ja kehitysvammaton.
19 vastaa, minulla siis simianiviivat ja psyykkisiä ongelmia on kyllä. Jaahas.
Joku nopealukuisempi linkki kiitos.