Suomessa on jo nyt nähtävästi todella suuret tuloerot.
En mä siitä muuten tietäisi kuin näitä ketjuja täällä lukemalla, että joillakin todellakin monee aivan älyttömän hyvin ja toisilla ei. Kun katsoo, että moni sanoo saavansa käteen sellaisia summia mitä toiset saavat bruttona. Ja töissä käyvät kuitenkin hekin.
Olen vähän järkyttynyt.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:42"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:38"]
Turha vinkua kun jokaisella on Suomessa mahdollisuus kouluttautua mihin saakka vain. Jos pää ja motivaatio riittävät...
[/quote]Ei sairailla ja vajaakuntoisilla ole. Suomessa on paljon vajaakuntoisia ihmisiä myös nuorissa ja aikuisissa. Itsekin olen sellainen.
[/quote]
No silloin ei riitä pää ja pitää hyväksyä, että koska näin on, ei ne tulotkaan voi olla samat kuin niillä, jotka käy koulunsa, tekee työnsä eikä ole eläkkeellä.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 15:20"]
Ap hyvä, huomaa, että itsekin sanot, että -SANOVAT SAAVANSA- siis ei nämä palstamammat todellakaan saa sellaisia palkkoja mitä kertovat(kehuvat), toiveunia näkevät.
[/quote]
Jotkut nyt vaan väitteistäsi huolimatta saavat.
Ja sehän sinua taitaakin harmittaa!
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:59"]
Turha vinkua kun jokaisella on Suomessa mahdollisuus kouluttautua mihin saakka vain. Jos pää ja motivaatio riittävät...
[/quote]Ei sairailla ja vajaakuntoisilla ole. Suomessa on paljon vajaakuntoisia ihmisiä myös nuorissa ja aikuisissa. Itsekin olen sellainen.
[/quote]Pitäisikö kaikkien saada saman verran palkkaa osaamisesta ja tekemisen tasosta riippumatta? Sekö on tasa-arvoa että huonosta ja hyvästä työn teosta maksetaan saman verran? Palkkaerot ovat Suomessa ihan liian pieniä.
[/quote]Ihan oikeasti. Ei ole esim fazerin toimitusjohtaja niin paljon lähihoitajaa arvokkaampi ja taitavampi, että niiden kahden tuloerot on useita kymmeniä tuhansia kuussa.
[/quote]
On se Fazerille arvokkaampi. Tätähän ei useat ihmiset ymmärrä. Minkä takia kadehtia muiden tuloja? Jokaisella on Suomessa omien kykyjen rajoissa mahdollisuus kouluttautua ja hakeutua ammattiin, missä tienaa hyvin jos vain halua riittää.
Toinen kysymys on tietenkin monopoliasemassa olevien valtionyhteiöiden johtajat, joilla maksetaan huikeita summia tehtävistä joissa epäonnistuminen vaatisi jo oikeasti yrittämistä.
[/quote]Ei ole. Kyse on eettisistä arvoista. Ei ole oikein nostaa jotakin toista niin paljon toista ihmistä korkeammalle. Sellainen syö kaikkien ihmisten hyvinvointia ja jaksamista. Kun kuitenkin se lähihoitaja tekee työnä paljon arvokkaampaa ja tärkeämpää työtä kuin karkkitehtaan johtaja. Vai kumpaa sinä itse tai lapsesi sairasvuoteella maatessa enemmän arvostaisit ja kaipaisit?
[/quote]
se fazerin johtajan työpanos tule aika monelle palkkapussin kotiin, mä kyllä kaipaisin sitä palkkapussia paljon aikaisemmin kuin kuolinvuoteella. Eli, aivan typerää kärjistystä taas kerran tällä palstalla.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:01"]Ihan oikeasti. Ei ole esim fazerin toimitusjohtaja niin paljon lähihoitajaa arvokkaampi ja taitavampi, että niiden kahden tuloerot on useita kymmeniä tuhansia kuussa.
[/quote]
Palkka on korvaus tehdystä työstä, ei ihmisarvon mitta.
Turha kadehtia yritysjohtajien palkkoja, kun fakta on, että suurimmasta osasta ihmisiä ei sille pallille olisi rahkeita. Onko teillä pienintäkään hajua, mitä vaatii olla yritysjohdossa? Ihan jo p-k yrityksen johtoportaassa on tarpeeksi vastuuta ja haastetta fiksummallekin tyypille.
Aatella, ei me ollakkaan kommunistisessa maassa.
Tuon mukaan n. 4000 euron bruttopalkalla pääsee jo parhaiten ansaitsevan 10 % joukkoon.
Mediaanikuukausipalkka on n. 3 200 euroa. Eivät ne erot siis kovinkaan suuret ole. Päälle vielä progressiivinen verotus, joka tasoittaa entisestään.
[/quote]
Ei se korkea koulutus takaa huipputoloja!
Oho. Minä kuulun omalla asuinalueellani rikkaimman 30 % joukkoon, mies taas rikkaimman 10 % joukkoon.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:35"]
Tuon mukaan n. 4000 euron bruttopalkalla pääsee jo parhaiten ansaitsevan 10 % joukkoon.
Mediaanikuukausipalkka on n. 3 200 euroa. Eivät ne erot siis kovinkaan suuret ole. Päälle vielä progressiivinen verotus, joka tasoittaa entisestään.
[/quote]
Juuri näin. Suomen ongelma on pikemminkin olemattomat tuloerot. Ei kannusta ponnistelemaan ja yrittämään, kun verottaja niistää vähänkin korkeammista tienesteistä sen korkeuden pois, ihan vaan että yhteiskunta voi maksaa köyhän lapselle sen karaten johon sen näennäisesti hyvätuloisenkaan perheen lapsella ei ole varaa.
Kyllä nämä tulottomat ja työttömät alkavat olla kaiken maksavaan keskiluokkaan nähden jo aika tavalla etuoikeutettuja kansalaisia ilmaisine palveluineen.
Ne sairaat ja vajaakuntoiset saa olla onnellisia, että on hyvätuloisia, jotka maksavat paljon veroja. Pienituloisista ei ole heille mitään iloa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 09:44"]
[/quote]
Ei se korkea koulutus takaa huipputoloja!
[/quote]
Ei se takaa mutta kyllä se niiden hankkimisessa edesauttaa. Aika tosin on sellaista että alkaa tavallisella duunarilla olla enemmän työtilaisuuksia kun ei hanttihommiin koulutettuja saa. Moni tuttavani - osalla kolmekin tutkintoa ja ainakin yksi korkeakoulututkinto - on saanut kenkää suurista firmoista. Siltikin: opiskelu kannattaa ja tässä maassa se tosiaan on ilmaista, siitä jopa maksetaan (vrt. esim. USA)
Suomessahan on todella pienet palkkaerot. Paremmin koulutettujen palkat on naurettavan vähän parempia.
sairaanhoitaja 2997, lähihoitaja 2662
Asuinalueellani 33% tienaa paremmin kuin minä. Kuukausituloni (bruttto) ovat n. 4100€/kk. Tulos ei yllätä.
[/quote]Pitäisikö kaikkien saada saman verran palkkaa osaamisesta ja tekemisen tasosta riippumatta? Sekö on tasa-arvoa että huonosta ja hyvästä työn teosta maksetaan saman verran? Palkkaerot ovat Suomessa ihan liian pieniä.
[/quote]Ihan oikeasti. Ei ole esim fazerin toimitusjohtaja niin paljon lähihoitajaa arvokkaampi ja taitavampi, että niiden kahden tuloerot on useita kymmeniä tuhansia kuussa.
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 10:01"]
[/quote]
On se Fazerille arvokkaampi. Tätähän ei useat ihmiset ymmärrä. Minkä takia kadehtia muiden tuloja? Jokaisella on Suomessa omien kykyjen rajoissa mahdollisuus kouluttautua ja hakeutua ammattiin, missä tienaa hyvin jos vain halua riittää.
Toinen kysymys on tietenkin monopoliasemassa olevien valtionyhteiöiden johtajat, joilla maksetaan huikeita summia tehtävistä joissa epäonnistuminen vaatisi jo oikeasti yrittämistä.
up