Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hormonikierukka ja masennus

Vierailija
12.09.2020 |

Mulle laitettiin kesällä hormonikierukka ja pelkäsin sitä tosi paljon koska mitkään muutkaan hormonivalmisteet eivät ole koskaan sopineet mulle. Mulla on myös masennustaustaa ja lääkäri tiedoistanikin näkee, että olen taipuvainen masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Hoitaja ja lääkäri kuitenkin väittivät, että kierukka vaikuttaa vain paikallisesti ja että ei niitä muiden kokemuksia kannata mistään netistä lukea. Tuo särähti korvaan jo tosi pahasti, että kokemuksia ei kannattaisi lukea nimenomaan niiltä joilla on kierukasta henkilökohtaista KOKEMUSTA vaan että tietysti pitäisi uskoa vain niitä tahoja jotka mainostavat kierukkaa tai hyötyvät sen ottamisesta jotenkin taloudellisesti... Olin kuitenkin epätoivoisessa tilanteessa koska olin joutunut tekemään abortin hajonneen kondomin kanssa ja pelko uudelleen raskautumisesta on valtava enkä enää luota pelkkään kondomiin. Ystäväni myös pelotteli kuparikierukasta miten toiselle oli tullut anemia niin valtavan vuodon vuoksi ja toiselle kohtutulehduksia ja muita hirveitä vaivoja.
Suostuin siis kokeilemaan hormonikierukkaa ja olisin halunnut sen kaikista pienimmän 3v. kierukan missä on vähiten hormoneja. Tästä neuvolan täti ja lääkäri aivopesivät minut uskomaan että tuolla pienimmällä ei tee mitään, siihen ei muka voi yhtä paljon luottaa jne. Ainut järkevä vaihtoehto on kuulemma tämä tietty merkki josta ei pitäisi tulla mielialaoireita.

Ja paskat... Olen oikeasti viime aikoina ollut ennen kierukan laittoa onnellisempi kuin koskaan ikinä, elämäntilanteeni on onnellinen ja tasainen ja moni iso haaveeni on tullut viimeisen vuoden aikana todeksi. Kuitenkin nyt pari kuukautta kierukan laitosta mielialani on kaikesta hyvästä huolimatta alkanut heittelemään todella pahasti enkä tunne olevani enää oma itseni. Itken täysin tyhjästä, itsetuntoni on romahtanut, en halua nähdä ihmisiä ja kärsin sosiaalisesta ahdistuksesta. En jaksa mitään töiden jälkeen ja olo on koko ajan vain jotenkin outo ja vaikea. Masentaa ja erityisesti vaivaa sellainen outo riittämättömyyden ja melankolian tunne koko ajan, vähän kuin olisi koko ajan PMS ja sellainen paskarumaläski-olo itsestä. Seksihalut ovat vähentyneet huomattavasti vaikka parisuhde on kunnossa ja kumppani täydellinen minulle. Myös ilmestynyt huolestuttavia fyysisiä oireita joista soitin neuvolaan, mutta sieltä vain vähäteltiin oireita ja käskettiin odottamaan ainakin puoli vuotta. Nyt pelottaa ja ahdistaa koko kapistus, miksi suostuin laitatuttamaan hormoneja itseeni vaikka intuitio sanoi alusta asti että ne eivät sovi minulle.

Varasin ensi viikolle kierukan poiston (tai vaihdon kupariseen jos sen haluan) mutta en tiedä mitä uskallan tehdä. Onko kellään neuvoja tai edes vertaistukea? Uskaltaako/kannattaako sitä kuparikierukkaa kokeilla tällaisessa tilanteessa mielummin, jos hormoniton ei aiheuta kuin fyysisiä oireita? E-pillereihin en myöskään tottunut ajan mittaan vaan söin niitä vuosia vaikka kärsin ja voin huonosti, se on kaduttanut valtavasti. En siis usko että tässä aika auttaa koska tunnen tämän olon ja tiedän että tämä ei ole normaalia minua.

Inhottavaa että naiset kestävät masennusoireita siksi että terveyskeskuksissa suorastaan painostetaan hormoniehkäisyyn. En tiedä mitä nyt teen, tai varsinkaan sitten jos kuparikierukkakaan ei sovi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajoneen kondomin *takia eikä kanssa siis... Ap

Vierailija
2/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut slinda minipillereitä? Niissä on hormonipitoisuus on tosi matala. Itsellä hävisi kaikki masennukset, pms, menkat loppui täysin. Mieli on tasainen kokoajan. Kuparikierukasta voi tulla runsaat vuodot. Mutta kokeilemallahan se selviää mikä on kullekin se paras ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut slinda minipillereitä? Niissä on hormonipitoisuus on tosi matala. Itsellä hävisi kaikki masennukset, pms, menkat loppui täysin. Mieli on tasainen kokoajan. Kuparikierukasta voi tulla runsaat vuodot. Mutta kokeilemallahan se selviää mikä on kullekin se paras ratkaisu.

Runsas vuoto ei pelota tähän nykyiseen oloon nähden. Mutta anemia, kohtu- ja emätintulehdukset ym. tietysti ikäviä vaivoja joita ei haluaisi. Neuvolassa väittivät että tosi matalissa hormonipitoisuuksissa on se riski että vahinkoraskauksia voi tulla. Abortti oli ihan helvetillinen kokemus kivun puolesta, enkä saanut siihen edes buranaa kummempaa lääkettä. Ap

Vierailija
4/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Runsas vuoto ei pelota tähän nykyiseen oloon nähden. Mutta anemia, kohtu- ja emätintulehdukset ym. tietysti ikäviä vaivoja joita ei haluaisi. Neuvolassa väittivät että tosi matalissa hormonipitoisuuksissa on se riski että vahinkoraskauksia voi tulla. Abortti oli ihan helvetillinen kokemus kivun puolesta, enkä saanut siihen edes buranaa kummempaa lääkettä. Ap

Höpö juttuja minulle nimenomaan keskeytyksen jälkeen nämä määrättiin niiden ihmisten toimesta jotka näistä eniten tietää. Tietenkin ne pitää ottaa aina samaan aikaan. 

Vierailija
5/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö juttuja minulle nimenomaan keskeytyksen jälkeen nämä määrättiin niiden ihmisten toimesta jotka näistä eniten tietää. Tietenkin ne pitää ottaa aina samaan aikaan. 

Eli lääkärin toimesta? Mistä tiedät ettei sinun lääkärilläsi vain ole eri firman kanssa sopimus, ja täällä taas suositellaan eri merkkiä? Kiinnostaa kauanko olet nyt syönyt tuota merkkiä, entä onko sulla masennukseen taipumusta? Pelottaa kokeilla enää mitään hormoneja. :( Ap

Vierailija
6/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkäreillä ole mitään sopimuksia minkään firman kanssa. Sinulla viiraa päässä, eikä se johdu kierukasta.

Vierailija
7/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoonikierukka on suomalainen keksintö. Tottakai sitä tyrkytetään jokapuolella.

Amerikasta löytyy aika kriittistä keskustelua tästä kierukasta.

Vierailija
8/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut kyleena alkuvuodesta asti. En ole koskaan ennen kärsinyt ahdistuksesta ja kovista pms oireista, kierukan jälkeen nämä oireet alkoivat ja mieskin on huomannut eron. Aion varata ajan poistoon...

Vierailija
9/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta ollut hormonikierukka enkä ole huomannut mitään. No, ehkä olen jotenkin outo nainen muutenkin, koska ei ole ollut mitään pms:iä tai muitakaan mielialan heittelyjä koskaan. Ei ennen tai jälkeen kierukan.

Vierailija
10/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lääkärit tiedä yhtään mistään yhtään mitään. Moni gyne ei tiedä edes kunnolla naisten synnytyselimiä. Ne tyrkyttää sitä mitä lääke-esittelijät on mainostaneet. Ota kuparikierukka ja jos oireita tulee niin saahan sen pois. Kondomi lisäksi tietysti ehkäisynä.

Vierailija
11/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkäreillä ole mitään sopimuksia minkään firman kanssa. Sinulla viiraa päässä, eikä se johdu kierukasta.

Oletpa naiivi.

Vierailija
12/13 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta ollut hormonikierukka enkä ole huomannut mitään. No, ehkä olen jotenkin outo nainen muutenkin, koska ei ole ollut mitään pms:iä tai muitakaan mielialan heittelyjä koskaan. Ei ennen tai jälkeen kierukan.

Uskon tämän että ei kaikilla tule oireita, mutta kävisi järkeen tuo että samoilla naisilla ei muutenkaan ole taipumusta mielialaoireisiin. Äitini myös suositteli hormonikierukkaa että kannattaa ehdottomasti ottaa, ei aiheuta mitään oireita. Hän ei kuitenkaan ole samalla tapaa herkkä kuin minä eikä ole kertomansa mukaan koskaan kokenut masennusta tai ahdistuneisuutta, eikä osaa siihen samaistua yhtään. Ehkä toiset vain ovat herkempiä näille ailahteluille ja siihen ei voi kamalasti vaikuttaa? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä