Kissa ei juo tarpeeks, virtsatieongelma
Eli pari vuotta sit kollin virtsatiet meni tukkoon, jouduin päivystykseen viemään, katetroi, oli virtsakiteitä, huono ruoka aiheutti. No vaihdoin raksut (ei syö märkäruokaa) kiviä liuottaviin ja ylläpitoruokaan ja kaikki menny hyvin kunnes nyt pari vk sit alko pissaileen matolle. Noh lääkäriin, siel ultrattiin, ei kiviä mut kiteitä, sakkaa ilmeisesti rakossa. Ei saatu näytettä otettua kun virtsaa ei ollu rakos tarpeeks. No nyt tuli sit ab- ja kipukuuri, jos pojalla on tulehduskin. Tarpeeks hankalaa on pillerienkin anto mut miten ihmeessä saan nyt juomaan tarpeeks?? Eilen annoin ruiskulla suuhun varmaa 20 ml (en tiiä paljon meni loppujen lopuks sisään). Lääkäri sano et pakkojuottaa pitäs 0.5-1dl päiväs ja sekin tuntuu paljolta. Mitään neuvoja/kokemuksia? Eilen illalla oon nähny kun kävi potalla pissalla sen jälkeen ei oo ainakaan siellä käyny...
Kommentit (23)
Laakea ja mielellään läpinäkyvä kuppi on kissalle paras. Luuleekohan silloin juovansa lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverin kissa kans joutui käymään lääkärillä, kun ei juonut tarpeeksi. Sillä oli liian pieni kuppi, ei tykännyt, kun viikset osuivat kupin reunaan, joten joi vain minimin. Riittävän leveän juomakupin hankkiminen ratkaisi ongelman. Pidän peukkuja, että teilläkin auttais noin simppeli ratkaisu!
Kissan on lähes mahdotonta juoda riittävästi vettä kompensoidakseen pelkän kuivaruokadieetin aiheuttama krooninen nestehukka. Kissalle ei missään nimessä saisi antaa kuivaruokaa ateriana, korkeintaan leikin/koulutuksen yhteydessä yksittäisiä nappuloita. Pitäis suoraan sanottuna lailla kieltää kuivaruoan valmistaminen kissoille.
Mikään muu ei, ap, tule auttamaan kuin kissan totuttaminen märkäruokaan ja raksujen pois jättäminen.
Mun kissat taas alkoi juoda paremmin kun vaihdoin juomakipoiksi metalliset melko pienet kipot. Juoma-astioita on useampi ympäri kämppää.