Museoon töihin
Ottaakohan ne museoihin ns tuntiapulaisia. Olen kotona ja aion olla vastakin, mutta jokin asiakaspalvelutyö, jossa tarvitaan kielitaitioa, olisi kiva piristys.
Kommentit (21)
Pitempiaikaisia urahaaveita ei pelkän museon varaan kannata laskea, mutta isommissa kaupungeissa kysytään kuitenkin usein historian tai museologian opiskelijoita oppaiksi ja valvojiksi. Työ on kausittaista, epäsäännöllistä ja kilpailtua, mutta ehkä asiaa voisi silti tiedustella.
En ole mitään uraa luomassa. Olen sen jo tehnyt. Nyt nautin elämästä ja ihan vain omaksi iloksi haikailen jotain pientä. Ajattelin että kielitaito voisi olla kilpailuvaltti. Ap
olen ainakin nähnyt työpaikkailmoituksia, joissa haetaan freelance-oppaita tms. joihinkin isompiin museoihin. Pyytävät tarvittaessa töihin, en tiedä paljonko työtunteja tuollaisessa työssä saa.
Varmasti kelpaa vapaaehtoistyövoima museoille ja kirjastoille. Jos paikkakunnallasi on kotiseutumuseo, niitä pitää yleensä joki kotiseutuyhdistys ja saat varmaan pitää auki museota just niin paljon kuin jaksat siellä itse päivystää ihan koska vaan ja keksiä kierroksia ja vaikka mitä.
Jos on hyvä kielitaito ja kiinnostusta historiaan, niin ala oppaaksi. Suomessa on sellainen kuin Suomen opasliitto. Sen alaisuudesa toimii paikkakunnittain opasyhdistyksiä, jotka toimii pääasiassa harrastepohjalta (mutta ei pidä mennä sanomaan heille, että täsä nyt harrastetaan opastamista, heille on tarkkaa se, että oppaan homma on ammatti ja opas tekee työtä, vaikka kuinka tekisi sitä harrastuksena).
Isommissa kaupungeissa oppaille maksetaan ihan hyvin, opasliiton suositusten mukaan n. 30 euroa/tunti opastuksesta. Pikkupaikkakunnilla ei noita opasliiton hintasuosituksia aina nuodateta.
Paikalliset opasyhdistykset järjestää säännöllisin väliajoin kursseja, joilla koulutetaan uusia oppaita. Yleensä yhteistyössä paikallisen kansalais/työväenopiston kanssa, opiskelua 1-2 iltaa/vko n. vuoden ajan. Isommissa kaupungeissa aikuiskoulutuskeskukset ym järjestää näyttötutkintoja, joissa voi suorittaa oppaan ammattitutkinnonkin iltaopiskeluna.
Opaskoulutuksen käytyäsi voit opastaa kiertokävelyitä ja -ajeluita (voit keksiä teemoja itsekin), opastaa paikkakunnan museoissa, jne. Isommissa kaupungeissa yleensä kaupungin pyörittämä matkailutoimisto mainostaa ja välittää oppaita matkailijoille. Eli he soittaa sulle ja tarjoaa keikkoja, jotka voi kestää 1 tunnista koko päivän kierroksiin. Pienillä paikkakunnilla ryhmät soittaa suoraan opasyhdistyksiin ja kysyy oppaita.
Tämä opastoiminta voisi olla sua varten! Saa taskurahaa ja mielekästä tekemistä ja aina oppii uutta.
http://www.suomenopasliitto.fi/ auttaa sua löytämään paikallisen opasyhdistyksen.
Mene rohkeasti kysymään paikallisesta museosta! Käy tutustumassa museoon ensin ja mieti, mitä voisit ehdottaa, että tekisit.
Asun siis Helsingissä eli niitä on aika paljon. Ap
Katso, että mitä näyttelyjä paikallisissa museoissa on menossa/miten ne ovat profiloituneet ja sen perusteella ota yhteyttä niihin, joilla on eniten kosketuspintaa omien opintojesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:46"]
Asun siis Helsingissä eli niitä on aika paljon. Ap
[/quote]
Jos sulla oikeasti on noin hyvä kielitaito, Helsingin oppaat olisivat sinusta taatusti kiinnostuneita. Ota heihin yhteyttä! Pääsisit opastamaan esim. risteilymatkustajia, mikä on mielenkiintoista. Helsinki on ainoa paikka Suomessa, jossa oppaan hommia voi tehdä ihan kokopäivätyönäkin niin halutessaan.
Helsinkiläisenä sulla on siis loistava mahdollisuus valita. Ja sielläkin on pieniä museoita, suurten lisäksi. Mikäs sua sitten eniten kiinnostaisi. Kansallismuseo? Mannerheim-museo? Jokin taidemuseoista? Designmuseo? Valokuvataiteenmuseo? Luonnonhistoriallinen museo? Vai jokin ihan pieni museo, jokin kotimuseo?
Kerro kiinnostuksenkohteesi, mä ideoin kyllä,´mitä voit siellä tehdä. :)
Mannerheim olisi ykkönen. Mutta historia ja poliittinen historia ovat alojani. Designia tai valokuvia en koe omakseni, rakennustaiteen kyllä. En kaipaa kokopäivätyötä. Aion olla tässä nyt ainakin pari vuotta kotona. Miehellä on vaativa työ ja haluamme rauhoittaa elämäämme. Lähinnä omaksi iloksi mietin tekemistä. Kiinan opinnot olen aloittanut samasta syystä. Ap
Museot ovat tunnelmallisia, olisi kiva olla duunissa sellaisessa.
Niinpä? Olen aina ollut historiafriikki, olen opiskellut sitä sivuaineena ja puhun kahdeksaa vierasta kieltä. Mahtaisinko kelvata?
Museoilla on (nykyään) niin huono rahatilanne, että apulaiset joita he ottavat otetaan työkkärin kautta :/ työkkäri maksaa museolle sitten työntekijästä. Eli jonkin työkkärin työllistämisohjelman avulla pääsee ainakin kaupunginmuseoihin. Varaudu sitten siihen että sinuun suhtaudutaan nokan vartta pitkin katsomassa, olethan vain "taas joku tukityöllistetty" :(
Nim.merk. kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:06"]
Museoilla on (nykyään) niin huono rahatilanne, että apulaiset joita he ottavat otetaan työkkärin kautta :/ työkkäri maksaa museolle sitten työntekijästä. Eli jonkin työkkärin työllistämisohjelman avulla pääsee ainakin kaupunginmuseoihin. Varaudu sitten siihen että sinuun suhtaudutaan nokan vartta pitkin katsomassa, olethan vain "taas joku tukityöllistetty" :(
Nim.merk. kokemusta on
[/quote]
*katsomalla siis
Ainakin tukityöllistetyksi pääsee kirjastoon ja varmaan myös museoonkin. Sillä tavalla saa jalan oven väliin.
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:03"]
Niinpä? Olen aina ollut historiafriikki, olen opiskellut sitä sivuaineena ja puhun kahdeksaa vierasta kieltä. Mahtaisinko kelvata?
[/quote]
No tuskin sinne mitään friikkejä kaivataan. Koti on kyllä ihan paras paikka kaltaisillesi.
Ainakin monen opiskelukaverini tiedän tehneen aikoinaan osa-aikatyötä museoissa. Olivat myymässä pääsylippuja, pitivät kierroksia kävijöille, muuten vaan seisoskelivat näyttelysaleissa ja vastasivat kysyjille. En tiedä olivatko tunti- vai millä palkalla, mutta talvella tekivät siis pääasiassa vain viikonloppuja tai satunnaisia päiviä, kesäisin täyttä viikkoa. Kannattaa kysellä varmaan noista museoista suoraan :)
[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 13:06"]
Nim.merk. kokemusta on
[/quote]
Ei tiedä onko museoissa jotain "elitistiporukkaa", mutta minä olin tukityöllistettynä kirjastossa ja minua kohdeltiin lämpimästi enkä kokenut olevani mitenkään vähempiarvoinen. T. nro.9