Eihän uskois että pian täytän 40-vuotta?
Kuuluuko nelikymppisen näyttää jotenkin vanhalta? Miksi niin monelta ajattelee näyttävänsä nuoremmalta vaikka kasvoissa on kunnon juonteita?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on iältään jotain väliltä 25-45 vuotta, hänen ikäänsä on todella vaikea arvata sen tarkemmin. Ei siinä iässä normaali terveelliset elämäntavat omaava ihminen mitenkään erityisemmin "vanhene" ulkonäöltään. Mutta kun se rupsahtaminen tapahtuu, usein se tapahtuu sitten todella nopealla aikataululla.
Itse en ole oikeastaan koskaan näyttänyt nelikymppiseltä. Näytin pitkään teiniltä, ja sitten, yhtäkkiä, vähän alle viisikymppisenä aloin näyttää viisikymppiseltä. Kokemus siitä, että aloin näyttää ikäiseltäni, oli yksiselitteisesti positiivinen. On viimeinkin kiva tulla kohdelluksi aikuisena ihmisenä.
Olen samaa mieltä. On tosi vaikea arvioida aikuisen, vielä hedelmällisessä iässä olevan henkilön ikää. Hormoneista siinä varmaan on geenien ohella kysymyskin.
Itse vaihdoin työtä keväällä ja tuossa äskettäin selvisi, että koko lafka on pitänyt minua noin kaksvitosena. Eräs kollega, jonka kanssa olemme tehneet jo junnuina (muita) töitä yhdessä, oli puhunut jotakin näistä meidän yhteisistä kokemuksista ja saanut takaisin naureskelua, että ”eihän toi ole hyvä kun syntynyt silloin”. Kun kollega oli ilmoittanut heille ikäni (41), koko kahvihuone oli aidosti ällistynyt.
Ja itsekin ainoastaan odotan sitä, että alkaisi näyttää aikuiselta. Työelämässä uskottavuus oikeasti kärsii siitä, jos on nuoren oloinen.
Olen huomannut että ihmistä pitää suunnilleen itsensä ikäisenä aina. Ellei nyt ikäeroa ole yli 20 vuotta. Tai siis nuoremmat pitää. He arvioi iän monesti alakanttiin. Olen 38-vuotias ja parikymppiset pitää minua noin kolmekymppisenä. Omanikäiset samanikäisinä ja vanhemmatkin arvaa iän melko usein oikein. Tai en tiedä, harmemmin nyt mitään ikää keneltäkään arvuuttele. Mutta olen saanut iltatähden näin vanhempana ja moni yllättyy kun kuulee että minulla on 16-vuotias lapsi. Sen jälkeen usein kysytään minun ikää. Kysyjät aina itseäni reilusti nuorempia. Huomaan myös itse että pidän näitä nuorempia äitikavereita kerhoista ja puistoista vanhempina. Sitten yllätyn kun kuulen että ovatkin huomattavasti nuorempia mitä luulin. En ääneen ihmettele kuitenkaan. Eikä johdu siis siitä että näyttävät vanhoilta.
Itse ajattelen että näytän ikäiseltäni. Ei ole hirveästi ryppyjä. Jollain nuoremmalla on enemmän kuin minulla mutta kyllä ihosta silti huomaa ettei sitä enää tyttösiä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska et ole oppinut vielä kirjoittamaan.
1,2,3... koska häipyy taas?
Tässä on hieno osoitus ääriämmämäisestä käytöksestä.
No ei tosiaan uskoisi. Luulin ulkonäkösi perusteella, että täytät 55.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on hieno osoitus ääriämmämäisestä käytöksestä.
Tulipa sellainen sivistyssana taas etten tunnista. Oppia ikä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki näyttävät omasta mielestään nuoremmalta.
No mulle sanoi useat ulkopuoliset että näytän nuoremmalta, ei käyny omassa mielessäkään moinen.
Et näytä piirunvertaa 16-kesästä vanhemmalta!
T:Matti Oulusta
Minä olen jo pitkään kokenut olevani saman ikäinen itseäni 15 vuotta vanhempien ja 15 vuotta nuorempien kanssa, esim. töissä. Ja olen nyt 39.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet hautapaikkaa katsellut? Alkaa olla ajankohtaista. Hautapaikka, kivi, arkku, testamentti. Hyvä miettiä tuossa vaiheessa valmiiksi.
Täh. Täällä yks reilu nelikymppinen mies, enkä aio noita katsella ikinä. Miks tommoseen pitää elämää tuhlata. Aika harva on jäänyt hautaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on poistettu taas. Ap ei kestä sitä, ettei osaa kirjoittaa.
En tarkoita tällä mitään pahaa, mutta oletko kenties autistinen?
Minulla on sellaiset kasvonpiirteet, että olen aina näyttänyt ikäistäni vanhemmalta. Minua esim. täditelty ensimmäisen kerran ollessani 14-vuotias. Kasvoni ovat pitkät ja kulmikkaat ja silmät syvällä kuopissaan.
Olen nyt 24, mutta menen helposti kolmekymppisestä. Ei voi mitään.
Näytän ikäiseltäni, mutta en haluaisi uskoa olevani jo 40, koska paljon on jäänyt kokematta mitä luulin kokevani ennen tätä ikää.
Sori mut suurin osa esim 1980 syntyneistä ihan ikäisensä näköisiä.
Jos et usko mene tutkittaan ihosi mikroskooppisella ihontutkimuskoneella!
Sitten mittaa OIKEA KUNTOSI AMMATTILAISELLA!
Pese sitten naama ja mene vartalon eteen tavallisessa ryhdissä! Älä puijaa!
Onko sellua? Hiukset ohenee? Huulet ohenee, silmäripset harvenee!
Iho veltostuu!
Ja sä typerä luulet että koska joku epätoivoinen pökäle halusi kertapanon kerran sulta päissään ja kehui nuoreksi että saisi vaikka itse oli ruma ja ikää 48. Menit lankaan ja vanhenit siitäkin stressistä lisää.
Vastaan ei ole tullut 40-45 vuotiasta jota luulisin 25-v joten lopettakaa tuon sonta.
Ja unohtui: tutkituta sydämesi ikä!
Varmaan ikäisensä tai vanhempi!
Ja vielä;
Nuorekkaalla nelikymppisellä ei pidä olla kolesterolia eikä verenpainetta!
Eikä verensokerinkoholla
Ei suurta BMI:tä!
Lisäksi kaikki veriarvot terveissä ja nuorekkaissa lukemissa!
Kunto hyvä!
Jaksat tehdä minsaan 50 vatsaa!
Ei kaksaria eikä kaljaria!
Ei juonteita otsassa ja poskipäät tanassa!
Eikö ole? Sitten olet kuten 99% eli ikäisesi tai kuten 30-50% eli itseään vanhemman näköisiä!
Mikä on mielikuva siitä miltä nelikymppinen näyttää? Itselläni se oli aina sellainen hieman nuhjuisempi versio kolmekymppisestä, jolla tukka sekaisin ja pieni vatsakumpu sekä silmäpussit. Vaatteet collegemallistosta. Tai vanhat polvipussiset farkut. Mutta todellisuudessa ei kaikki nelikymppiset näytä samalta. Itse olen nyt sitten juuri kohta saavuttamassa tämän mystisen 40 vuoden ja omasta mielestäni näytän noin 35 vuotiaalta. Tiedä sitten vaikka muiden silmissä se olisikin 45v. Vielä muutama vuosi sitten sain kuulla näyttävän kaksvitoselta mutta ei se enää päde. Ryppyjä on tullut tuon jälkeen lisää.