Miksi suomalainen uskovainen sanoo, että pitää noudattaa hänen uskontoaan, mutta kieltää saman toisilta uskovaisilta ja uskonnoilta?
Täytyykö olla samassa uskossa, että ymmärtää tämän ns. logiikan?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kuka on se "suomalainen uskovainen" johon viittaat? Miksi et kysy häneltä?
Kiitos olematttomasta panoksestasi keskusteluun.
Päivi on päivi, useimmat uskovaiset eivät ole rikollisia, eikö rikokset edes kiinnosta.
Olen suomalainen ateiti, enkä ymmärrä kysymystä. Eivät suomalaiset ole vaatineet minua liittymään uskoonsa. Maailmanlaajuisestikin käännytys m. urha mielessä on jo kristittyjen toimesta lopetettu. Kristitty = ev.lut.
Suomalainen/länsimainen uskovainen ei kiellä ketään harjoittamasta omaa uskontoaan, kunhan tekee sen mieluummin omassa maassaan, oman uskontoryhmänsä joukossa tai jos harjoittaa uskontoaan suomessa/länsimaissa, tekee sen kunnioittaen alkuperäiskansojen moraalia ja lakeja.
Ei ympärileikkauksia, ei naisten burghia, ei alaikäisten pakkoavioliittoja, ei valehtelemista turhapaikan vuoksi jne.
Emme mekään mene harjoittamaan omia tapojamme muun uskoisiin maihin vaan sopeudumme maan kultturisiin ja uskonnollisiin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen/länsimainen uskovainen ei kiellä ketään harjoittamasta omaa uskontoaan, kunhan tekee sen mieluummin omassa maassaan, oman uskontoryhmänsä joukossa tai jos harjoittaa uskontoaan suomessa/länsimaissa, tekee sen kunnioittaen alkuperäiskansojen moraalia ja lakeja.
Ei ympärileikkauksia, ei naisten burghia, ei alaikäisten pakkoavioliittoja, ei valehtelemista turhapaikan vuoksi jne.
Emme mekään mene harjoittamaan omia tapojamme muun uskoisiin maihin vaan sopeudumme maan kultturisiin ja uskonnollisiin tapoihin.
Oletko uskovainen? Eikö uskovaisilta ole valehteleminen kielletty?
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis alat kannattaa ympärileikkauksia, naisten burghia ja pakkoavioliittoja ym. jne. heti kun vaihdat maata. Oletpa melkoinen epeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko uskovainen? Eikö uskovaisilta ole valehteleminen kielletty?
Mikä tuossa oli väärin?
Niin, lähetystyötä kyllä tehdään edelleen. Otetaan kuitenkin huomioon että jos uskotaan Raamatun opetukseen tosissaan, uskotaan myös että Jeesuksesta kuulematta (ja uskomatta) ihminen päätyy ikuiseen tuskaan.
Niinpä on täysin loogista pyrkiä kaikin keinoin levittämään uskomustaan - muu olisi hirvittävän epäreilua muita ihmisiä kohtaan.
Edellyttäen siis että uskoo, eikä ole vain uskovinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis alat kannattaa ympärileikkauksia, naisten burghia ja pakkoavioliittoja ym. jne. heti kun vaihdat maata. Oletpa melkoinen epeli.
En ala vaatimaan vieraassa maassa asuvien muuttavan tapojaan mennessäni niihin vierailulle.
Vaikka tavat ovat mielestäni vääriä, minun asiani ei ole yrittää pakottaa maan alkuperäisiä asukkaita muuttamaan uskonnollisia tapojaan.
Tuntuisi pöljältä yrittää saada esim. Saudit hyväksymään yläosattomissa auringonoton.
Kulkisin käsivarret peitettynä, enkä käyttäisi alkoholia. Maassa maan tavalla.
Yhtä älyttömältä kuin vaatia suomessa uimahalleihin burghan tyyppistä vaatetta uima-asusteena.
Olisi myös epäkohteliasta Irakilaisessa ryökapöydässä alkaa arvostelemaan kamelinlihaa pa skaksi puuroksi tai kysellä illan isänniltä, missäs mun paikalliset avustukset viipyy ja vit tu missäs pätäkät.
Tulis äkkilähtö maasta tai maan alle.
Me ollaan täällä pohjoisessa peräreiässä ainoina maailmassa oikeassa uskonnoissakin. Prkl!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet se tahallaan väärinymmärtäjä ja asioiden vääristelijä. Nettikeskustekiojoiden alinta pohjasakkaa. Siis melkoinen epeli olet itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan täällä pohjoisessa peräreiässä ainoina maailmassa oikeassa uskonnoissakin. Prkl!
Uskokoot mihin haluavat, kunhan eivät tule minun tontilleni vaatimaan, että minun pitää kieltää uskontoni ja hyväksyä sellaisia uskon tapoja, jotka eivät ole omien moraalikäsitysteni vuoksi mahdollisia toteuttaa.
Jos siellä kaukana tyttöjä ympärileikataan, pakkonaitetaan ala-ikäisenä, pidetään naisia arvossa ehkä hieman enemmän kuin nautoja, älkää tulko minulle sanomaan, että minun täytyisi sitä omassa kotimaassani sietää.
Pidetään ne kädet siellä omalla puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet se tahallaan väärinymmärtäjä ja asioiden vääristelijä. Nettikeskustekiojoiden alinta pohjasakkaa. Siis melkoinen epeli olet itsekin.
Menikö tunteisiin, kun joku kertoi, totuuden tekopyhyydestäsi?
"Usko on uskomista siihen, minkä tietää epätodeksi." Mark Twain
Lähtökohtaisesti en ole kokenut että kukaan vaatisi Suomessa minua olemaan uskonnollinen. Ihan rauhassa saa erota kirkosta ja uskoa tai olla uskomatta.
Nykyaikana harvemmin kuulee myös esim puhetta susipareista tai au-lapsista vaikka uskovaisilla itsellään seksi kuuluu avioliittoon. Eikä koulussakaan uskonnollisiin tilaisuuksiin ole pakko osallistua.
Mielestäni Suomessa kunnioitetaan ihmisen vapautta toteuttaa omaa vakaumusta eikä painosteta toimimaan valtauskonnon normien mukaisesti.
Miksi intersektionaaliset vaativat muita uskomaan uskontoonsa?
Kukin tulkoon autuaaksi uskossaan.
Se on hyvin sanottu sinänsä, vaikka itselläni onkin tieteellinen maailmankatsomus.
Ap:lle: Eivät VAIN Suomessa uskovaiset ole rajoittuneita omiin uskonkappaleisiinsa. Ihan globaalia tällainen rajoittuneisuus on.
Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: 'Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Matt. 28:18-20
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: Eivät VAIN Suomessa uskovaiset ole rajoittuneita omiin uskonkappaleisiinsa. Ihan globaalia tällainen rajoittuneisuus on.
Uskonnolla, kristinuskolla on ollut valtava vaikutus länsimaisiin moraalikäsityksiin, joiden avulla on pyritty ns. hyvään elämään, joten en käyttäisi sanaa rajoittunut, vaan vapautunut.
Mitä kauemmas kristinuskon opinkappaleista ollaan erkaannuttu, sitä kaaosmaisemmaksi yhteiskunnat ovat kehittyneet.
Viimeisimpänä outona ideologiana, ettei kristityssä maassa enää saisi siteerata raamatun tekstejä.
Ns. "suvaitseva" kansanosa ei suvaitse sitä, että joku on heidän kanssaan eri mieltä nykyisestä menosta.
Kun he saavat totaalisen vallan, herää kysymys kuinka he tulevat käyttäytymään siinä vaiheessa kun rehellisesti kertovat etteivät suvaitse jotakin.
Siinä voi monelle häkki tai uudelleenkpulutusleiri kutsua.
Kuka on se "suomalainen uskovainen" johon viittaat? Miksi et kysy häneltä?