Voi itku että on vaikea arvostella harjoittelijat
Toinen on hoitanut hommat hyvin, kaikki mitä on sovittu ja on ollut tunnollinen ja oma-alotteinen. Mutta sitten tuli toinen, joka tekee enmmän kuin pitää, tulee etuajassa, on oma-alotteisempi, tyyliin tämä kaappi tässä sotkuinen siivoampa tämän ihan muuten vain ja taidanpa pestä katon kun tässä nyt on aikaa. Ei kukaan aikuinenkaan tee noin hyvin. Ensimmäinen olisi saanut vitosen, mutta miten voin näille antaa saman arvosanan kun tuo toinen on enemmän kuin täydellinen?
Oma lukunsa sitten ne, jotka ovat näiden vastakohtia. Mammat tulevat kimppuun, jos neito ei saa vitosta siitä, että raahautuu paikalle lähinnä selaamaan kännykkää.
Kommentit (59)
Arvostelulle pitäisi olla jonkinlaiset kriteerit tai perusteet olemassa. Lue ne ja tee arvio niiden perusteella. On tietysti kiva jos joku pesee katon, mutta jos sellaista ei mainita arvioinnin kriteereissä, ei sitä tarvitse ottaa huomioon. Voi sitten vaikka sanallisesti erikseen mainita poikkeuksellisesta oma-aloitteisuudesra.
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Molemmille vitonen. Heitä ei saa vertailla toisiinsa, vaan arvioida omina tapauksinaan. Näin olen kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Kyllä mä vitosen annan molemmille, näin olen alunperin ajatellutkin. Kiitos tätä tukevista vastauksista. Mulle vain joku ulkopuolinen sanoi, että toiselle pitäisi antaa parempi arvosana. Eipä kokeissakaan anneta lisäpisteitä siitä, että vastaa kysymykseen, mitä ei kysytty, näin tämän ajattelen. Mutta toki kiitollinen tuosta ylimääräisestä avusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Harjoittelijan ei tarvitse kuin läpästä tutkintovaatimukset. Kyselepä harkkarisi opettajalta perehdytystä noihin avosteluhommiin kun on noin vaikeaa.
Ap lisää, että mulle tämä on uusi tilanne, ei ole aiempaa kokemusta arvostelusta. Työnantaja antaa ne arvosanat ja allekirjoittaa, mutta minä olen opastaja.
Sano niille harjoittelijoille että kannattaa laittaa sinut suosittelijaksi työhakemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ja olisiko se reilua sille toiselle, että jonkun "ylitouhukkaan" tekemiset vaikuttavat hänen arviointiinsa? Hän tekee, mitä pyydetään ja vielä hyvin. Ja ilman tuota toista hän saisi vitosen, mutta nyt ei saisi syystä joka ei mitenkään vaikuta HÄNEN suoriutumiseensa.
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää, että mulle tämä on uusi tilanne, ei ole aiempaa kokemusta arvostelusta. Työnantaja antaa ne arvosanat ja allekirjoittaa, mutta minä olen opastaja.
Mitä ihmettä? Kyllähän perehdyttäjä arvioinnit tekee eikä työnantaja. Nykysäännöissä tutkintotilaisuuteenkaan ei kutsuta pomoja. Vain opiskelija, ohjaaja ja opiskelijan opetuksesta vastaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Tämän voi tietysti huomioida jos kumpikin harjoittelija hakee myöhemmin työpaikkaa, mutta jos se ei kuulu arvioinnin kriteereihin, sitä ei kuulu ottaa opintosuorituksen arvioinnissa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ei tietenkään määritä kokonaan, mutta jos oltaisiin palkkaamassa yhtä henkilöä ja noista kahdesta valittaisiin, niin paikan saisi tuo joka tekee enemmän oma-aloitteisesti. Sillä kai sitä oikeasti on merkitystä verrattuna tutkintoon. Saako töitä vai ei. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lisää, että mulle tämä on uusi tilanne, ei ole aiempaa kokemusta arvostelusta. Työnantaja antaa ne arvosanat ja allekirjoittaa, mutta minä olen opastaja.
Mitä ihmettä? Kyllähän perehdyttäjä arvioinnit tekee eikä työnantaja. Nykysäännöissä tutkintotilaisuuteenkaan ei kutsuta pomoja. Vain opiskelija, ohjaaja ja opiskelijan opetuksesta vastaava.
Ok, pitää ottaa asiasta selvä. Minä olen se vastaava, eli mä sitten annan ne arvosanat? Tää korona on vähän sekoittanut pakkaa muutenkin ja harjoittelijoita on nyt otettu enemmän. Pomo sanoi, että hän allekirjoittaa, mutta hänkään ei sitten tiedä. Mä olen aikaisemmin kyllä neuvonut hommia toisella työpaikalla, mutta siitä on aikaa ja arvioinnissa oli eri tyyppi, ohjaajana tyyppi, joka ei sitä hommaansa oikein hoitanut.
Juu kiitos vastauksista, en vertaile toisiinsa vaan annan sen mukaan, miten on sopimuksessa tehdyt hommat hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ei tietenkään määritä kokonaan, mutta jos oltaisiin palkkaamassa yhtä henkilöä ja noista kahdesta valittaisiin, niin paikan saisi tuo joka tekee enemmän oma-aloitteisesti. Sillä kai sitä oikeasti on merkitystä verrattuna tutkintoon. Saako töitä vai ei. :D
Mutta nyt et ole palkkaamassa ketään vaan päästämässä tutkinnnosta läpi! Lue opiskelijaohjauksen perusteita vaikka ohjaan.fi sivustolta. Miten noin kuutamolla oleva ihminen voi olla ohjaajana työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ei tietenkään määritä kokonaan, mutta jos oltaisiin palkkaamassa yhtä henkilöä ja noista kahdesta valittaisiin, niin paikan saisi tuo joka tekee enemmän oma-aloitteisesti. Sillä kai sitä oikeasti on merkitystä verrattuna tutkintoon. Saako töitä vai ei. :D
Joo, mutta tässä ei kysytty kumpi saa työpaikan, vaan miten opintosuoritus arvioidaan. Jos koulussa kokeeseen osallistuu yksi hyvin pukeutunut ja huoliteltu henkilö toinen haiseva ja epäsiisti, pitäisikö huolitellun saada kokeesta parempi arvosana, koska hän saisi todennäköisemmin myös työpaikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ei tietenkään määritä kokonaan, mutta jos oltaisiin palkkaamassa yhtä henkilöä ja noista kahdesta valittaisiin, niin paikan saisi tuo joka tekee enemmän oma-aloitteisesti. Sillä kai sitä oikeasti on merkitystä verrattuna tutkintoon. Saako töitä vai ei. :D
Mutta nyt et ole palkkaamassa ketään vaan päästämässä tutkinnnosta läpi! Lue opiskelijaohjauksen perusteita vaikka ohjaan.fi sivustolta. Miten noin kuutamolla oleva ihminen voi olla ohjaajana työpaikalla?
Sanoin jo, ettei ole aiempaa kokemusta ja en ole saanut perehdytystä tähän hommaan. Kyllä minulla on aiemmin ollut sellaisia, joille neuvon hommia, mutta ilman vastuuta.
Toivottavasti en ole AP:n esimies; en nimittäin toivoisi että johonkin harjoittelijoiden arvioinnin pähkäilemiseen käytetään kovin paljon työaikaa.
Vitonen molemmille, erityiskiitokset ja kutsu kesätöihin sille hullun särmälle (miksei toisellekin, jos mahdollista). Kiitos ja näkemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaapin siivoamisesta kuulu saada mitään ekstraa arvosteluissa jos sitä ei odoteta tutkintovaatimuksissa.
Mutta osoittaa se motivaatiota töihin, oma-aloitteisuutta ym. jotka sitten merkitsee oikeasti töissä.
Joo, se on ammattitaitovaatimuksissa varmaan mainittukin, mutta on yksi osa isoa kokonaisuutta. Ei se koko arviointia määritä.
Ei tietenkään määritä kokonaan, mutta jos oltaisiin palkkaamassa yhtä henkilöä ja noista kahdesta valittaisiin, niin paikan saisi tuo joka tekee enemmän oma-aloitteisesti. Sillä kai sitä oikeasti on merkitystä verrattuna tutkintoon. Saako töitä vai ei. :D
Mutta nyt et ole palkkaamassa ketään vaan päästämässä tutkinnnosta läpi! Lue opiskelijaohjauksen perusteita vaikka ohjaan.fi sivustolta. Miten noin kuutamolla oleva ihminen voi olla ohjaajana työpaikalla?
Sinulla lienee ymmärtämisessä vaikeuksia? Ymmärrätkö sanaa jos?
Joka tapauksessa ko. henkilöllä on paremmat mahdollisuudet saada töitä harjoittelupaikastaan kuin toisella. Ei niillä täydellisillä papereille tee mitään, jos ei saa työtä. :D
Kyllähän molemmat voi saada vitosen. Kumpikin tehnyt mitä pitää ja hyvin. Toinen jopa ylitti kaikki odotukset.