Perinnönjako uusperheessä?
Naimisiinmeno tulee ajankohtaiseksi tässä jossain vaiheessa...joten rupesinpa pohtimaan mahdollista avioehtoa.
Miten menee perinnönjako uusperheessä? Miehellä lapsi, samoin meillä yhteinen lapsi. Pitääkö ottaa jotain erityistä huomioon, jotta tämä miehen perillinen ei välillisesti saa omaisuuttani...
Kommentit (22)
Suosittelen avioehdon tekemistä, silloin ei vahingossakaan miehen jälkeläiset peri sinulta tulevaa omaisuutta. Testamentti on myös suositeltavaa tehdä.
Ja huom: Nämä ohjeet koskevat minusta kaikkia, ei vain uusperheitä.
Hmm miksi ihmeessä haluaisin, muille kuin omille lapsilleni...
-ap
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:09"]
OT, miksi et hänelle haluaisi jättää mitään?
[/quote]
Jos ap perii esim. suvun kesämökin, niin ei kai hän halua sen vahingossakaan jäävän miehen jälkeläisille. Minä en ainakaan haluaisi.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:17"]
-ap
[/quote]
Eli teistä ei tulekaan uusperhettä, vaikka naimisiin menette...
Ratkaisusi on tehdä sekä avio-oikeuden kokonaan poissulkeva avioehto että testamentti. Testamenttiin (siltä varalta että lapsesi kuolee samassa rytäkässä kuin sinäkin) toissijaismääräykset hänen jälkeensä tulevista edunsaajista.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:17"]
-ap
[/quote]
Eli nyt kun menet naimisiin, niin teillä on sinun rahat, sinun ja sinun lapsesi raha, miehen rahat, miehen ja hänen lapsensa rahat ja yhteiset rahat. Jos olette naimisissa vaikka 30 vuotta, niin eiköhän se omaisuus ole teidän yhteistä.
Jos et halua ongelmia, niin tee avioehto. Jos taas luulet murehtivasi haudassa omaisuutesi perään, niin älä mene naimisiin, älä hanki omaisuutta ja älä hanki lapsia.
Tämä oli sitten kärjistys.
Eikä teidän naimisiinmenonne mitenkään poista tarvetta testamenttiin jo nyt. Jos sinä ja lapsesi kuolette nyt, isä perii lapsensa eli sun omaisuus menee silloinkin miehelle ja tältä tämän perillisille.
Se miehen lapsi ei peri yhtään mitään, ellei tee testamenttia!
Paitsi siinä tapauksessa, että ap kuolee ja omistaa enemmän kuin puolisonsa, jolloin miehen lapsi jonain päivänä perii sen, mitä ap:n puoliso on avio-oikeuden nojalla saanut.
Vai oikeastiko oletat, että uusperheessä jokainen lapsi perii useita vanhempia: omat biologisensa ja sitten vileä näiden puolisot?
Meillä tuo on selkeää kun omaisuutta on vain (iso kallis) talo. Mulla 3 lasta ja 1 yhteinen. Yhteinen perii isänsä puolikkaan, mun puolikas menee 4 osaan. Näin siis huolimatta siitä kumpi kuolee ensin ja tehdäänkö perunkirjoitus heti vai vasta molempien kuoltua. Kuopuksesta tulee rikas perijä 5/8 perinnöllään, mutta luultavasti vasta 40 vuoden kuluttua kun ollaan iäkästä sukua (90+)
Avioehto ja testamentti. Niitä voi sitten lennossa muuttaa jos tulee toisiin ajatuksiin ja haluaakin jättää jotain myös miehen lapselle tai naapurin kissalle.
Mun äidillä ja isäpuolella on sellainen tilanne, että molemmilla on yksi lapsi aikaisemmasta avioliitosta, ja kolme yhteistä lasta. Olen ajatellut sen niin, että kun he omistavat kaiken yhdessä loppujen lopuksi yhteiset lapset saavat kukin 1/4 heidän omaisuudestaan ja minä ja isäpuolen lapsi 1/8, eli jaetaan se yksi neljäsosa. Tosin luultavasti menee niin että perintöjä ei jaeta ihan noin yksinkertaisesti, vaan minä ja yksi sisko saadaan äidin vanhan kotitalon puolikas joka on kesämökkinä, siitä ei muut sisarukset piittaa. Kaipa muut maat ja metsät ja talot vaan myydään, en usko että kukaan taloja haluaa itselleen kun kaikki asuu muualla omissa omistusasunnoissa. Isäpuolen lapsi perii myös äidiltään, ja hänen äidilläänkin on uuden miehen kanssa pari lasta. Varmaan kaikkeen vaikuttaa se, paljonko kukin on saanut vanhemmilta näiden eläessä rahaa, ja että mitä siellä perinnössä on, pelkät rahathan on helppo jakaa.
Ap:llahan menee kai niin, että kun mies kuolee, hänen osuudestaan omaisuutta menee kaikki puoliksi kahden lapsen kesken, ja kun ap kuolee hänet perii vain oma lapsi? Jos ap kuolee ensin, hänen puolikkaansa avioparin omaisuudesta saa oma lapsi, ja kun mies sitten kuolee lapsi saa miehenkin omaisuudesta puolet, eli nykyisestä yhteisestä omaisuudesta yhteinen lapsi saa 3/4 ja miehen lapsi vaan 1/4, vai onko näin?
Uusperheiden perintökuviot eivät todellakaan ole mitään ns peruskauraa. Erityisesti sarjakuolemat (esim auto-onnettomuus) voivat singauttaa omaisuutta lapsen kautta taaksepäin eloonjääneelle vanhemmalle ja siitä sitten tämän suvulle. Jopa kokonaan, huom. Eikä sitä mitenkään ole kielletty, ettei periä saisi ketä tahansa, joka perintökaaren mukaisesti on perinnönjättäjä.
Jos siis teillä on paljon tai tärkeää omaisuutta, tehkää avioehto ja tehkää sen lisäksi vielä testamentti. Ja tehkää se niin selvästi, että teidän tarkoituksenne käy siitä ilmi.
Siihen voi vaikka alkukaneetiksi kirjoittaa selkokielellä, että "tämän testamentin tarkoitus ja sen tulkinnan metodi on varmistaan ettei jäämistöäni mitään kautta päädy sille ja sille tai tämän perillisille, tai sille ja sille puolelle sukua."
t. juristi
Ei se miehen lapsi sinun omaisuuttasi peri, elle tee hänelle testamenttia. Jos menet nyt naimisiin tuon miehen kanssa ja jos kuolet niin että mitään avioehtoa tai testamenttia EI ole tehty, niin lapsesi saa sinun omaisuutesi! Ja vastaavasti jos mies kuolee ensin niin hänen omaisuutensa menee näille hänen rintaperillisilleen. (Kuitenkin niin, että sinulle jää YHTEISESTÄ omaisuudestanne puolet ja lapsille 25% per nenä)
Selvää pässinlihaa!
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 12:50"]
Ei se miehen lapsi sinun omaisuuttasi peri, elle tee hänelle testamenttia. Jos menet nyt naimisiin tuon miehen kanssa ja jos kuolet niin että mitään avioehtoa tai testamenttia EI ole tehty, niin lapsesi saa sinun omaisuutesi! Ja vastaavasti jos mies kuolee ensin niin hänen omaisuutensa menee näille hänen rintaperillisilleen. (Kuitenkin niin, että sinulle jää YHTEISESTÄ omaisuudestanne puolet ja lapsille 25% per nenä)
Selvää pässinlihaa!
[/quote]
Siis sinun mukaasi jos ap kuolee ensin, hänen lapsensa saa kaikki ap:n ennen avioliittoa saamat kesämökit sun muut, mutta jos ap:n puoliso kuolee ensin, niin ap:lle pidätetään kuitenkin puolet yhteisestä omaisuudesta (johon puolison ennen avioliittoa saama kesämökki kuuluu, ellei ole avioehtoa)?
Logiikka?
Siis jos on avioliitto ilman avioehtoa, niin eikö perinnönjaossa parin kaikki omaisuus ole YHTEISTÄ?? Kyselee nro 17.
Mihin sitä avioehtoa tarvitaan, jos näin ei olisi?? :O
Ei vaan tasingon suuruus lasketaan yhteenlasketun avio-oikeuden alaisen omaisuuden perusteella. Leskellä on myös käytössään tasinkoprivilegi, eli varakkaampi leski voi kieltäytyä elinaikanaan luovuttamasta omaa omaisuuttaan puolisonsa jälkeläisille.
Älkää unohtako avioliiton kautta tulevaa perintöoikeutta! Siis jos minä nyt kuolen ilman mitään avioehtoa avioliitossa eläessäni, puolet omaisuudestani menee lapsellemme, toinen puolikas miehelleni. Kun mieheni kuolee, jakaantuu hänen omaisuutensa (eli myös minulta peritty puolikas) kaikille hänen lapsilleen. Täten siis myös osa minun omaisuudestani.
Jos minä ja lapsemme kuollaan samaan aikaan, koko omaisuuteni päätyy miehelleni. Jos minä, lapsemme ja mieheni kuollaan samaan aikaan, meidän kaikkien omaisuus päätyy miehen lapsille. Vai meneekö se näin? Eivätkö omat vanhempani voi enää periä minua kun olen avioliitossa ja lapsenkin saanut, siis ilman avioehtoa?
Testamentti (yhteinen) meillä jo on, se tehtiin talon oston yhteydessä. Lapsen syntymän yhteydessä sitä ei ole muutettu, varmaan pitäisi. Avioehtoa meillä ei ole, tosin sekin on pitänyt tehdä. Pitääkin teettää heti kun mahdollista.
Taustalla tässä se, että itse tulen jossain vaiheessa saamaan suhteellisen suuren perinnön vanhemmiltani. En pitäisi oikeudenmukaisena sitä että tämä perintö päätyisi jotenkin välillisesti mieheni lapsille, nyt kun meillä on yhteinenkin. Koen että tämä perintö kuuluu vanhempieni lapselle ja lapsenlapselle, ei jonkun muun lapsille. Käsittääkseni omat vanhempani ovat tehneet testamentin, jonka mukaan mieheni tai hänen aikaisemmat lapsensa eivät tule heidän omaisuudestaan hyötymään millään tavoin. Eli perimisjärjestyksessä tulee ottaa huomioon myös muiden testamentit, jos nyt ihan sukupolvien välisistä perinnöistä puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2013 klo 13:17"]
Ei vaan tasingon suuruus lasketaan yhteenlasketun avio-oikeuden alaisen omaisuuden perusteella. Leskellä on myös käytössään tasinkoprivilegi, eli varakkaampi leski voi kieltäytyä elinaikanaan luovuttamasta omaa omaisuuttaan puolisonsa jälkeläisille.
[/quote]
No sano nyt mikä kaikki on sitten avio-oikeuden alaista omaisuutta? Minun käsitykseni mukaan sitä on kaikki se, mitä ei olla avioehdolla poissuljettu.
OT, miksi et hänelle haluaisi jättää mitään?