Harkitsen vanhan talon ostoa, miten edetä?
Myyntiin on tullut kiinnostava yhtiömuotoinen talo. Talossa on tehty korjauksia eri vuosikymmenillä, mutta niistä ei ole jäänyt mitään papereita, joten en tiedä, miten in toteutettu. Ehdottomasti ostaminen edellyttäisi asiallista kuntotarkastusta, jonka toivoisin suorittavan jonkun hirsirakentamisesta tietävän, joka osaa myös antaa arvion korjaustarpeista. Mitään isompaa puutetta en silmin näe, mutta viimeisinä vuosina ei näytä, että olisi hirveästi mitään toimenpiteitä tehty ja hintapyynnissäkin on mielestäni ilmaa siihen nähden, että vähintään sisätiloilta talo on tyydyttävässä kunnossa ja yhtiömuoto ja erittäin pieni piha-alue eivät oikein vastaa sitä, mitä omakotitalosta yleensä halutaan. Kohde on myös ollut vuoden myynnissä.
Jos haluaisin alkaa kauppaa hieromaan, miten kannattaa edetä? Ensin tarjous ehtoineen ja katsotaan, mitä myyjä sanoo, kun lähellekään pyydettyä en olisi valmis maksamaan. Pankilta täytyy varmaan kysyä, antaako edes lainaa tuollaiseen, vaikka lainalupaus sinänsä onkin? Ja jos tarkastuksessa ilmenisi puutteita, miten se kirjataan?
Kommentit (50)
Kysy ihan ekana pankista, jos et käteisellä osta.
Esitä sitten yllättynyttä, kun sanovat että asunnon vakuusarvo on 15% sen myyntihinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Ampuisin ennemmin itseäni jalkaan kuin riskeeraisin ostamalla jonkun vanhan torpan.
No millaisen talon sinä sitten ostaisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ampuisin ennemmin itseäni jalkaan kuin riskeeraisin ostamalla jonkun vanhan torpan.
Saisitko itse valita jalan? Hmm..
Vierailija kirjoitti:
Omakotiasumisen ja vanhojen talojen romantisointi on aivan käsittämätöntä. Haaveidensa sokaisemat pölvästit lyövät kätensä vapaaehtoisesti paskaan ja pahimmassa tapauksessa tekevät taloudellisen ja henkisen harakirin samalla.
Ylihintaa ei kannata maksaa "romantiikasta". Meillä ostopäätökseen vaikutti talon hyvän kunnon lisäksi iso puutarhatontti, hyvät kulkuyhteydet ja ala- ja yläaste kävely- tai pyörämatkan päässä. Tontilla on rakennusoikeutta toisen samankokoisen talon verran ja tonttien arvo on alueella noussut. Tontin puolikkaasta saisi tällä alueella nyt noin 40.000 euroa. Itse maksoimme paljon vähemmän aikoinaan koko tontista.
Kuntotarkastusfirmat eivät sitten ota mitään vastuuta tutkimuksestaan ja lausunnostaan. Ennemmin etsisin jonkun oikean vanhanajan kirvesmiehen, joka on moisien kanssa puuhastellut, ja pyytäisin häntä tekemään kunnollisen tutkimuksen taloon. Jos sille kirvesmiehelle annetaan lupa aukoa rakenteita, ja hänelle maksetaan vaikka 2 päivän palkka, niin saat varmasti paremman tuloksen, kuin minkään Raksystemsin tutkimuksella. Ja siinä projektissa tuo parin päivän palkka ei ole yhtään mitään.
Ukko37 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisitko itse valita jalan? Hmm..
Kerro nyt vaan, millaisen talon ostaisit. Mua kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minkäänlaista, myin omakotitalon pois vuosia sitten. Ei koskaan enää omakotitaloon.
Onko ylihinta oikeasti ylihintaa vai onko sijainti niin keskeinen että siitä maksetaan, olipa millainen talo hyvänsä? Eli ihastuitko ajatukseen että voisit mennä tinkaamaan vanhasta hyvällä sijainnilla olevasta talosta johon sinulla ei ole varaa oikealla hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minkäänlaista, myin omakotitalon pois vuosia sitten. Ei koskaan enää omakotitaloon.
Jännä, että sinun pitää sitten tulla pätemään ketjuun, jossa joku kaipaa neuvoja talonostoon. Aika ärsyttävää, jopa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että sinun pitää sitten tulla pätemään ketjuun, jossa joku kaipaa neuvoja talonostoon. Aika ärsyttävää, jopa.
Olen mielestäni aika pätevä neuvoja kun olen yhden vanhahkon talon omistanut ja korjannut isolla rahalla.
Sijainti on kyllä hyvä, mutta kuntoon ja tonttiin nähden hinta on liikaa, ja eipä se tosiaan ole kaupaksi mennyt. Ja jos eivät myy halvemmalla, niin sitten eivät myy.
Tontti on pieni, samalla tontilla on yhtiön toinen talo, joten pihaa ei ole juuri ollenkaan. Minulle se ei ole kynnyskysymys, kun puutarhanhoito ei muutenkaan ole lempipuuhaa, mutta ei se kyllä arvoa nostakaan.
Minäkin haluaisin tietää, millaisen asunnon sitten kannattaisi ostaa? Tämä kaupunki on läpeensä täynnä 1980-luvulla rakennettuja rivitaloja ja 60- ja 70-luvulla rakennettuja omakotitaloja, jotka voivat olla vielä pahempia pommeja ja osa on rakennettu niin, että elinkaari tulee tiensä päähän ennen 50 vuoden ikää. Kerrostaloon en mielelläni muuttaisi, eikä niissäkään tahdo olla tarjolla kuin vanhoja pommeja tai erittäin kalliita uusia ihan keskustassa.
Yhtiömuotoinen ikäänkuin itsestäänselvästi.
Minkälaisen kämpän sitä uskaltaa ostaa?
Ei ole varaa rakennuttaa uutta tai ostaa ihan uutta, jos tarvii muun kuin koirankopin. Rivarit nou nou, 70 ja 80 luvun rivarit ehdottoman nou nou, vanhat talot ei käy jne
Kannattaako siis vaan olla vuokralla ?
Siis mitenkä, lohkotaanko tontti kaupan yhteydessä, kun samalla tontilla on toinen talo? Vai päätyykö ap omistamaan tontin yhdessä jonkun toisen kanssa? Varsinkin jälkimmäinen vaihyoehto vaikuttaa vaivalloiselta, vaan eipä ekakaan ole ongelmaton.
Mikä on talon alkuperäinen rakennusvuosi?
Yritä selvittää mitä remontteja on tehty milläkin vuosikymmenellä. Ne antaa suuntaa mitä on odotettavissa.
hometalkoot.fi siellä on kerrottu todella hyvin eri vuosikymmenten riskirakenteista ja ongelmakohdista.
Hirsitalo on kuitenkin aika hyvin korjattavissa verrattuna 70-luvun maavaraisella laatalla varustettuuun valesokelitaloon.
Samalla tontilla on siis rivitalo ja nämä kaksi taloa muodostavat taloyhtiön. Molemmat vastaavat omista korjauskustannuksistaan, mutta vastikkeena maksetaan kiinteistövero, jätehuolto jne.
Nykyään nuo yleensä tehdään hallinnanjakosopimuksilla, mutta tämä yhtiö perustettu ennen kuin tämä käytäntö tuli mahdolliseksi.
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talosta on tehty viisi vuotta sitten kuntotarkastus, jossa ei löydetty isoja puutteita katosta, ikkunoista, kivijalasta tai alimmaisista hirsistä, mutta rakenteita ei rikottu, eikä tietenkään tarkoita, että edelleen kaikki on kunnossa.
Alimmat hirret kestää noin 100 vuotta. Minkä ikäinen talo?
Meillä 1017-vuotias hirsitalo ja kunnon kivijalka. Hirsissä ei mitään vikaa. Yhdestä hirrestä on seinästä ikkunan alta jouduttu vaihtamaan pätkä, kun ikkunan kohdalta oli päässyt vesi vuotamaan edellisten omistajien aikana.
Jumankauta ihan heittämällä Suomen vanhin hirsitalo!
Oikea rakennushistorian virstanpylväs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mielestäni aika pätevä neuvoja kun olen yhden vanhahkon talon omistanut ja korjannut isolla rahalla.
Aika heikko referenssi, yksi kohde joka on mennyt budjetin kanssa wtuiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hienoja neuvoja sinä jaoitkin 🙄