Kävisitkö sinä töissä jos olisit lastenhoitaja (Brutto2400) ja olisit ulosotossa?
Kotona kaksoset 17 -v, opiskelevat, eivätkä ole muuttamassa omilleen vähään aikaan. Kulut heistä on kovat ja lapsilisää ei enää saa ja kelan minimielatustukikin loppuu kohta. Minulle jää pian palkasta n 600€ käteen.
Kommentit (52)
Lisäyksenä vielä, että kun olet maksanut n. vuoden ulosottoa, niin saat anoa vuodessa kaksi vapaakuukautta. Voit ajoittaa vapaakuukauden esim. juuri lomarahatiliin. Ja jos ostat esim. silmälaist, tai joudut yllättäen lääkäriin, niin kuittia vastaan vouti jättää perimättä ko. summaa vastaavan osan. Kannattaa olla yhteydessä sinne ulosottoon, niin yhteistyöllä sekin sujuu parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, jotta saisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Ei useinkaan ole kyse siitä etteikö niitä haluaisi maksaa, vaan että se summa minkä ulosotto vie, on kohtuuttoman iso kun palkka on muutenkin pieni. Lisäksi lähtee vero palautukset ja lomarahat. Pahin tilanne on juuri yksinhuoltajalla jonka lapsi/lapset on jo täysi-ikäisiä mutta asuvat edelleen kotona.
Edelleen korostettakoon, että sitä nopeammin se velka lyhenee, mitä isompia summia saat sinne maksettua. Ne ajat, kun koko tili jää käteen, koittavat siis pikemmin. Eikä vouti kaikkea vie, se on väärä uskomus. Käytännössä yleensä kolmasosa, ja ENINTÄÄN puolet. Netistä löytyy googlaamalla taulukot, miten se menee. Ja jokatapauksessa sinulle jää aina suojaosa.
En tarvitse taulukoita, olen itse ulosotossa. Suojaosa kattaa vuokran, siinä se. Ja tottakai jokainen maksaisi heti ulosoton pois ja mahdollisimman isoilla summilla, mutta elämiseenkin olisi syytä jäädä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä, että kun olet maksanut n. vuoden ulosottoa, niin saat anoa vuodessa kaksi vapaakuukautta. Voit ajoittaa vapaakuukauden esim. juuri lomarahatiliin. Ja jos ostat esim. silmälaist, tai joudut yllättäen lääkäriin, niin kuittia vastaan vouti jättää perimättä ko. summaa vastaavan osan. Kannattaa olla yhteydessä sinne ulosottoon, niin yhteistyöllä sekin sujuu parhaiten.
Vuosi on pitkä aika elää ilman rahaa. Eikä täällä ainakaan pysty sopimaan ulosottomiehen kanssa mistään.
Vaikea tilanne! Nyt on toki vaikea tilanne muutenkin yhteiskunnassa, mutta olisiko nuorten mahdollista tehdä vähän jotain kevyttä työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, jotta saisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Ei useinkaan ole kyse siitä etteikö niitä haluaisi maksaa, vaan että se summa minkä ulosotto vie, on kohtuuttoman iso kun palkka on muutenkin pieni. Lisäksi lähtee vero palautukset ja lomarahat. Pahin tilanne on juuri yksinhuoltajalla jonka lapsi/lapset on jo täysi-ikäisiä mutta asuvat edelleen kotona.
Edelleen korostettakoon, että sitä nopeammin se velka lyhenee, mitä isompia summia saat sinne maksettua. Ne ajat, kun koko tili jää käteen, koittavat siis pikemmin. Eikä vouti kaikkea vie, se on väärä uskomus. Käytännössä yleensä kolmasosa, ja ENINTÄÄN puolet. Netistä löytyy googlaamalla taulukot, miten se menee. Ja jokatapauksessa sinulle jää aina suojaosa.
Aika useilla palkasta puolet menee jo asumiseen ja jos toinen puolikas menee ulosottoon niin siinäpä se sitten olikin.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, jotta saIiiisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Tähän asenteeseen törmää usein. Mikä se mun töppäys oli kun toinen luisti vastuustaan ja rallatellen jatkoi elämää??? Toki virheen tein siinä kohtaa kun yhteisiin lainapapereihin nimeni laitoin... ulosoton asiakkaina on myös takaajia konkurssin tehneitä jne. Ei kaikki ole humputtelukulutusluotoilla ja pikavipeillä velkaantuneet. Ap:n tilannetta en toki tiedä, mutta sä ilmeisesti tiedät, kun noin kirjottelet...
No 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse taulukoita, olen itse ulosotossa. Suojaosa kattaa vuokran, siinä se. Ja tottakai jokainen maksaisi heti ulosoton pois ja mahdollisimman isoilla summilla, mutta elämiseenkin olisi syytä jäädä jotain.
Vuokraan saa asumistukea. Tiukempaa tekee, jos on omistusasunto, josta erilolinen laiannalyhennys+vastike.
Mutta provohan tämä on. Aina tämä sama kaava, ettei saa säästettyä jouluksi tms., ja kun ihmiset avuliaasti vastaavat ja kertovat vinkkejä, niin mikään ei passaa, vaan aina tulee uutta ja uutta selitystä miksi ei. Ja alapeukku faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä käynnistä kertyy kuitenkin eläkettä. Kun velka on maksettu, on vanhuus ruusuisempi.
Meidän pienipalkkaisten duunareiden eläke ei juuri takuueläkkeestä poikkea, vaikka raadettaisiin koko elämä töissä.
Takuueläke on 834,52e. Kuinka pieni palkka pitää olla ettei yhtään parempi eläke kerry jos täyden uran tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraan saa asumistukea. Tiukempaa tekee, jos on omistusasunto, josta erilolinen laiannalyhennys+vastike.
Mutta provohan tämä on. Aina tämä sama kaava, ettei saa säästettyä jouluksi tms., ja kun ihmiset avuliaasti vastaavat ja kertovat vinkkejä, niin mikään ei passaa, vaan aina tulee uutta ja uutta selitystä miksi ei. Ja alapeukku faktoihin.
Ei saa, koska asumistuki lasketaan bruttotuloista, eikä ulosottoa oteta huomioon. Tässä ei ole mitään provoa, minä olen ulosotossa ja taistelen näiden asioiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole mitään avuliasta kun antaa vinkkejä asiasta josta ei tiedä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, jotta saIiiisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Tähän asenteeseen törmää usein. Mikä se mun töppäys oli kun toinen luisti vastuustaan ja rallatellen jatkoi elämää??? Toki virheen tein siinä kohtaa kun yhteisiin lainapapereihin nimeni laitoin... ulosoton asiakkaina on myös takaajia konkurssin tehneitä jne. Ei kaikki ole humputtelukulutusluotoilla ja pikavipeillä velkaantuneet. Ap:n tilannetta en toki tiedä, mutta sä ilmeisesti tiedät, kun noin kirjottelet...
No 5
Eikä myöskään kaikki kulutusluottoja/pikavippejä ottaneet ole humputelleet niillä rahoilla. En tajua miksi raha-asioissa tehdyt virheet ovat monien mielestä murhaakin pahempia. Jokainen meistä tekee virheitä, toiset raha-asioissa, toiset perhe-elämässä, työelämässä jne.jne.
Taitaa olla sama ap kuin tuossa katkeroituneessa lähihoitajassa. Käy jos työstä keksiä moneen ketjuun verukkeita miksi mikään ehdotus ei passaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ulosotto ei yhtään rimpuillut, vaikka pyysinkin lomapalkkakuukauden vapaakuukaudeksi. Yhden kerran pyysin vapaakuukauden hääkuluja varten ja sekin onnistui. Joskus ne laittoi mulle vapaakuukausiksi jotain täysin sattumanvaraisia kuukausia, vaikka en pyytänyt mitään. En tiedä johtuiko se siitä, etten yleensä juuri vapaakuukausia kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä käynnistä kertyy kuitenkin eläkettä. Kun velka on maksettu, on vanhuus ruusuisempi.
Meidän pienipalkkaisten duunareiden eläke ei juuri takuueläkkeestä poikkea, vaikka raadettaisiin koko elämä töissä.
Takuueläke on 834,52e. Kuinka pieni palkka pitää olla ettei yhtään parempi eläke kerry jos täyden uran tekee?
Kuvitteletko että kaikki saavuttaa 45 vuotta työelämää samalla palkalla katkeamatta?
Tosiaankin kävisin. Kävin töissä siivoojana, nettona huomattavasti vähemmän, ja maksoin velat pois! Maksamaton velka vaivaisi kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ulosotossa lähemmäs 40 000e viisi vuotta sitten. Nyt jäljellä n. 11 000e. Joka tilistä olen maksanut 1/3 eli 600-1100e per kuukausi. Vaihtelua maksuissa on ollut paljon koska teen vuorotyötä lähihoitajana. Paljon olen tehnyt ylitöitä ja maksanut välillä enemmänkin kuin tuon 1/3. Tarkoitus olis että ensi syksyyn mennessä kaikki olisi maksettu. Alussa kyllä tuntui toivottomalta kun näytti ettei velka juurikaan lyhene, mutta kun maksut ja korot oli maksettu, niin velat alkoi vauhdilla lyheneen.
Minulla oli suunnilleen saman verran. Tarkkaan en ole laskenut (enkä ole selvittänyt näkisikö asian jostain) mutta noin 70 000 euroa maksoin kaiken kaikkiaan yhdeksän vuoden aikana ulosottoon. Eli onhan ne korot ja kulut ihan hillittömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset halua saada elämääsi kuntoon ja hoitaa ulosottovelkoja pois?
Varmasti haluaa. Mutta ulosotto on ankara. Ja se voi tuntua toivottomalta, jos velkaa on vähänkään enemmän. Mä itse sain maksajan roolin exän kanssa yhdessä yritystä varten otetuista veloista. Palkkani on suunnitelleen samaa luokkaa ap:n kanssa. Velkaa oli paljon. Mutta päätin selvitä. Ei ole naurattanut, kun joulut, juhannukset ja muut pyhät on kulunu töissä ja silti on pitäny elää hyvin niukasti. Kymmenen vuotta mennyt ja vieläkään en ole kuivilla. Voiton puolella ollaan kuitenkin jo.
Silti tuntuu tyhmältä, kun joku tuumaa, että "hoida pois" niin ku se olis joku pikku juttu.
Ei pitäisi kellekään tulla yllätyksenä että valkoja kuuluu maksaa takaisin, siitä huolimatta että yritys ei menesty.
Kai olet hakenut lapsillesi opintotukea? 17-vuotias kotona asuva lapsi voi saada niin opintotukea kuin oppimateriaalilisää jos tulosi ovat pienet (kuten ilmeisesti ovat).
https://www.kela.fi/mita-opintotukea-voit-saada#mita-tukea-voit-saada-2