Kävisitkö sinä töissä jos olisit lastenhoitaja (Brutto2400) ja olisit ulosotossa?
Kotona kaksoset 17 -v, opiskelevat, eivätkä ole muuttamassa omilleen vähään aikaan. Kulut heistä on kovat ja lapsilisää ei enää saa ja kelan minimielatustukikin loppuu kohta. Minulle jää pian palkasta n 600€ käteen.
Kommentit (52)
Kävisin ilman muuta. Siinä vaiheessa kun oma uo:ni alkoi niin bruttotuloni olivat tuota luokkaa, sittemmin nousivat niin että loppuaikana netto oli tuon verran. Eli 800 euroa ulosottoon, 800 euroa vuokraan ja lopuilla 800 eurolla sitten muut laskut, ruoka ja muut menot.
Mieti tulevaa eläkettäsi.
Jos olisin lastenhoitaja, niin kävisin töissä, mutta minulla ei olisi ulosottovelkaa. Olen aina osannut elää suu säkkiä myöten. Velat pitää aina maksaa, eikä heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.
Miksi on ulosotossa velkaa ?
Tietenkin kävisin.
Vierailija kirjoitti:
Mikset halua saada elämääsi kuntoon ja hoitaa ulosottovelkoja pois?
Varmasti haluaa. Mutta ulosotto on ankara. Ja se voi tuntua toivottomalta, jos velkaa on vähänkään enemmän. Mä itse sain maksajan roolin exän kanssa yhdessä yritystä varten otetuista veloista. Palkkani on suunnitelleen samaa luokkaa ap:n kanssa. Velkaa oli paljon. Mutta päätin selvitä. Ei ole naurattanut, kun joulut, juhannukset ja muut pyhät on kulunu töissä ja silti on pitäny elää hyvin niukasti. Kymmenen vuotta mennyt ja vieläkään en ole kuivilla. Voiton puolella ollaan kuitenkin jo.
Silti tuntuu tyhmältä, kun joku tuumaa, että "hoida pois" niin ku se olis joku pikku juttu.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin, mutta ne eivät lyhene. Uossa 26 tuhatta.
No mä olen autonkuljettaja, toinen lapsista jo täysi-ikäinen mutta asuu edelleen kotona ja toinen täyttää 18 ensi vuonna. Ulosoton, vuokran ja auton lyhennyksen jälkeen mulle jää n. 160€/kk. Ilman autoa en pääse töihin ja auton kanssa rahat ei riitä enää ruokaan.
Mä kävin töissä ulosottovelkaisena, vaikka palkkani oli about 900 euroa kuussa. Sitten sain kokoaikapaikan ja brutto oli 2300 euroa. Ulosotossa oli noin 18 000 euroa ja sain ne maksettua pois vähän aika sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jossain kohti lyhenee. Ekat 2 vuotta ei juurikaan, kun uo:n taulukkomaksut ja korot vie suurimman osan. Mulla oli.velkaa tuplaten ton verran. Nyt jo paaaaaljon vähemmän
no 5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jossain kohti lyhenee. Ekat 2 vuotta ei juurikaan, kun uo:n taulukkomaksut ja korot vie suurimman osan. Mulla oli.velkaa tuplaten ton verran. Nyt jo paaaaaljon vähemmän
no 5
Juuri noin, ensimmäiset vuodet turhauttavat mutta kun niistä pääsee yli niin velkakin alkaa lyhentyä.
Ulosmittaa ne päivärahoistakin, eli käteen jää aina suunnilleen sama summa, mutta palkalla uo-velka lyhenee nopeammin.
Kävisin, jotta saisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Kävisin, jotta saisin edes jollain tapaa korvattua töppäilyäni. Ja pitäisin huolen siitä, että jatkossa en enää hölmöile talousasioissa. En ymmärrä näitä, jotka itse sotkevat talousasiansa ja sitten valittavat, miten julmaa se on, kun pitäisi takaisin edes jotain maksaa, eikä sitten jääkään palkasta mitään käteen. Että oikeasti tuossa vaiheessa sinusta ap se ratkaisu olisi, että jäisit viellä tuille makamaan, ettet vaan joutuisi vahingossakaan mitään maksamaan takaisin?
Ei useinkaan ole kyse siitä etteikö niitä haluaisi maksaa, vaan että se summa minkä ulosotto vie, on kohtuuttoman iso kun palkka on muutenkin pieni. Lisäksi lähtee vero palautukset ja lomarahat. Pahin tilanne on juuri yksinhuoltajalla jonka lapsi/lapset on jo täysi-ikäisiä mutta asuvat edelleen kotona.
Kantaisin vastuuni ja tienaisin rahat itse.
Kävisin jos saisin velat kohtuu ajassa kuitattua= muutama vuosi,mutta jos velkaa on paljon ja sen takaisin maksamiseen menisi yli 5 vuotta niin en kävisi enää koskaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei useinkaan ole kyse siitä etteikö niitä haluaisi maksaa, vaan että se summa minkä ulosotto vie, on kohtuuttoman iso kun palkka on muutenkin pieni. Lisäksi lähtee vero palautukset ja lomarahat. Pahin tilanne on juuri yksinhuoltajalla jonka lapsi/lapset on jo täysi-ikäisiä mutta asuvat edelleen kotona.
Ei sinulle jäisi yhtään enempää rahaa vaikka eläisit tuilla, päinvastoin. Lisäksi ensimmäisen vuoden jälkeen saa maksuvapaita kuukausia ja kannattaa ehdottaa nimenomaan sellaisia, kun maksetaan lomaraha.
Työssä käynnistä kertyy kuitenkin eläkettä. Kun velka on maksettu, on vanhuus ruusuisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulle jäisi yhtään enempää rahaa vaikka eläisit tuilla, päinvastoin. Lisäksi ensimmäisen vuoden jälkeen saa maksuvapaita kuukausia ja kannattaa ehdottaa nimenomaan sellaisia, kun maksetaan lomaraha.
En puuttunut vastauksessani siihen kummassa tapauksessa käteen jää enemmän rahaa, vaan siihen miten kohtuuttoman paljon ulosotto vie kun palkka on muutenkin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Työssä käynnistä kertyy kuitenkin eläkettä. Kun velka on maksettu, on vanhuus ruusuisempi.
Meidän pienipalkkaisten duunareiden eläke ei juuri takuueläkkeestä poikkea, vaikka raadettaisiin koko elämä töissä.
Mulla oli ulosotossa lähemmäs 40 000e viisi vuotta sitten. Nyt jäljellä n. 11 000e. Joka tilistä olen maksanut 1/3 eli 600-1100e per kuukausi. Vaihtelua maksuissa on ollut paljon koska teen vuorotyötä lähihoitajana. Paljon olen tehnyt ylitöitä ja maksanut välillä enemmänkin kuin tuon 1/3. Tarkoitus olis että ensi syksyyn mennessä kaikki olisi maksettu. Alussa kyllä tuntui toivottomalta kun näytti ettei velka juurikaan lyhene, mutta kun maksut ja korot oli maksettu, niin velat alkoi vauhdilla lyheneen.