Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suunpieli halki koko ajan . Mistähän voisi johtua?

Vierailija
11.09.2020 |

Hiivaa? Hammastahnan vaihto ei ole auttanut.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet puutteessa. Nimittäis vitamiinien puutteessa! Syöppäs enempi hedelmiä, niin pystyy taas hymyilee.

Minulla suupielet kipeytyvät, jos syön ananasta. Siinä on jotain entsyymiä, joka mureuttaa lihaa (ja ilmeisesti myös suupieliä). Papaijassa on muistaakseni sama juttu.

Vierailija
22/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla allergiat tomaatille ja omenalle saa suunpielet aukeamaan, joten myös allergia voi olla yksi vaihtoehto ongelmaasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä auttoi joskus ihan ilman reseptiä myytävä sienivoide. Muistaakseni jääkaappikamaa. Tätä ennen viikkokausia suupielet auki, vaihdoin huulirasvat, hammastahnat, jätin mausteiset ruoat, pesin, rasvasin ja vaikka mitä. Parantuminen oli nopeaa kun tököttiä alkoi käyttää.

Dactacort on nimi ja saa apteekista ilman reseptiä.

Vierailija
24/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protopic, vai miten se kirjoitetaankaan, pelasti minun suupielet.

Vierailija
25/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuosia sama juttu, että välillä , esim kerran kuussa suupielet halki. Mikään ei oikein auttanut.

Sitten kävin jostain ihan muusta syystä allergiatesteissä ja niissä näkyi että olen vähän allerginen rukiille.

En ollut usein syönyt ruisleipää mutta just ehkä kerran kuussa tms.

Huomasin, että kun syön ruisleipää niin 1-2päivän päästä siitä suupielet on halki.

En välttele ruista, koska allergia on niin lievä, mutta en voi syödä viikoittain ruisleipää suupielten halkeamisen takia. Syön ruisleipää nykyään muutaman kerran vuodessa.

Mulle ei siis aiheuta tuota oiretta pikkumäärät ruista, esim jos jossain puurossa on pieni osa ruista tms. Mutta isommat määrät esim 2 ruisleivän palaa aiheuttaa.

Vierailija
26/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiinin puute aiheuttaa itselläni tätä samaa. 

Vierailija
27/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sama vaiva, mutta vasta hammastahnan vaihtaminen auttoi. Vaahtoavat hammastahnat ovat ehdoton nounou. Elmexiä olen käyttänyt jo useamman vuoden eivätkä huulet enää halkeile.

Vierailija
28/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute?

Vierailija
29/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perioraalidermatiitti

Tuskin. Vain suupielet punaiset ap:lla.

Vierailija
30/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sibicortia suosittelen minäkin. Sillä paranee suupielen haavaumat tosi nopeasti. Se on muutenkin hyvä voide moneen vaivaan, esim. mun korvakäytävät kutisee ja tulehtuu helposti ja siihenkin Sibicort toimii. Meillä on sitä aina jääkaapissa kaiken varalta. Siinä on sienilääkettä, kortisonia ja muistaakseni myös jotakin antibioottia, eli autttaa joihinkin bakteereihin.

Vierailija
31/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa suupielet halki/rakoilu/auki/haavauma/tulehdus. Sieltä löydät syyt ja oireenmukaiset hoito-ohjeet.

Vierailija
32/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-6498011

B-vitamiinin puutos näkyy monella ensimmäiseksi suupielissä, joihin ilmaantuu haavaumia.

- Se on se tavallisin oire, jolloin ihmisellä on nähtävästi puute riboflaviinista eli B2-vitamiinista.

Vierailija
33/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovien suihinottajien ammattitauti. Kuivuu huulet kun muna hinkkaa niitä vasten.

Mistäs sulle saataisiin vastaavanlainen vaimo. Käykö kateeksi?

Käy.

Vierailija
34/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se puukko varovasti pois suusta ettei enempää aukea.

Vierailija
35/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atooppinen iho, voi ilmojen viilennessä pahentua. Kuivuuko muu ihosi paljon talvella?

Ei siis välttämättä mikään puutos tai hiiva, kuten täällä veikataan.

Vierailija
36/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata harrastaa suuseksiä eikä antaa nuolla

Vierailija
37/51 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla mikä vaan.

Kaikki täällä olevat vain arvauksia, mutta noissa kommenteissa ainakin osissa ollaan oikeilla jäljillä.

Ennen vanhaan tuollaista pidettiin B-vitamiinin puutoksena.

Voi olla myös jonkin pesuaineen tms. ärsytystila, allergia.

Mutta voi olla myöskin jokin ihosairaus.

Jos tuo jatkuvaa ja näkyvää itse kävisin vaikka yksityisellä ihotautilääkärillä ja hankkisin ensin itse ensin vahvan B-vitamiinikuurin.

Ei tuosta vitamiinista mitään haittakaan ole, se on vesiliukoinen ja eikä siis varastoidu elimistöön.

Voisiko myös kokeilla jotain vitamiini- tai ihottumavoidetta?

Vierailija
38/51 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet puutteessa. Nimittäis vitamiinien puutteessa! Syöppäs enempi hedelmiä, niin pystyy taas hymyilee.

Minulla suupielet kipeytyvät, jos syön ananasta. Siinä on jotain entsyymiä, joka mureuttaa lihaa (ja ilmeisesti myös suupieliä). Papaijassa on muistaakseni sama juttu.

Papaija voi olla muuntogeenistä.

Vierailija
39/51 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae apteekista siihen sopiva kortisoni voide. En muista nimeä mutta se tappaa sienet ym. Apteekissa tietävät kyllä kun sanot että halkeavaan suupieleen tarviit. Pari päivää niin on haava kunnossa. käytä kuurina muutama päivä. 

Sibicort

Vierailija
40/51 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla aukeaa suunpielet kun syön appelsiinia tai juon sellaista tuorepuristettua hedelmälihaa sisältävää appelsiinimehua.