Miksi suunnistus ei ole enää pakollista koululiikunnassa?
Kommentit (19)
Vanhemmat eivät suostuneet ostamaan rumia suunnistusvaatteita lapsilleen. Mikä on kyllä hyvä. Niillä ei ollut muuten mitään käyttöä, joten suunnistus jätettiin pois.
Miten niin ei ole? Viime kevään oma kasiluokalainen suunnisti koronaeristyksessä yksinään. Ja kun kouluun palattiin, vikat kaksi viikkoa sitten suoritettiin kauhealla kiireellä on ops:in mukaiset määritelmät suunnistuksesta.
Muistan itse kerran eksyneeni suunnistustunnilla ja päätyneeni minulle vieraaseen lähiöön hortoilemaan, ilman kännykkää tietysti.
En siis pahemmin ihmettele, jos tämä on jäänyt ohjelmasta pois...
Se oli ihan hölmöläisten hommaa yläasteella ja lukiossa. Alue oli niin pieni, että rastien paikan tiesi ja löysi ilman kompassiakin. Yksi kaveri kävi sitten ne mopolla kiertämässä ja muut odotti kahvilla.
Nykyiset paskahousukakarat pelkäävät susia ja muita ihme tekosyitä.
Ei koulussa voida järjestää oikeaa suunnistusta tuntemattomassa maastossa.
Niitä tuttuja lenkkipolkuja ne kiertävät, joista näkee jo karttaa vilkaisemalla, missä mikäkin rasti on sen sijaan, että paikalle suunnistettaisiin maaston merkkejä seuraamalla.
Suunnistuksesta on jopa hyötyä toisin kuin 90% liikuntatuntien tavallisesta aktiviteetista, mukaan lukien kiusaamisesta. Suunnistus oli siunaus liikuntatunneilla kun se oli samalla vapautus kiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Muistan itse kerran eksyneeni suunnistustunnilla ja päätyneeni minulle vieraaseen lähiöön hortoilemaan, ilman kännykkää tietysti.
En siis pahemmin ihmettele, jos tämä on jäänyt ohjelmasta pois...
Olen tässä miettinyt että ihmisillä taitaa joko olla suuntavaisto tai sitten se puuttuu kokonaan.
Itse eksyin kanssa aina suunnistuksessa, onneksi meillä oli parisuunnistusta niin yleensä oli vähän välkympi kartanlukija seurana. Ne muutamat kerrat kun sattui toinen suuntavaistoton seuraksi eksyttiin aina, kerran löydettiin koululle vasta yli puoli tuntia sen jälkeen kun liikkatunti oli ohi.
Ei aikoihin ole ollut muuta pakollista lajia kuin uinti.
Kyllä opettajankoulutuksessa on suunnistusta.
Vain yksi asia on muuttunut oleellisesti vuosikymmenien saatossa. Syytä ei kehdata sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aina olemassa uinnille vaihtoehtona mahdollisuus mennä lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vain yksi asia on muuttunut oleellisesti vuosikymmenien saatossa. Syytä ei kehdata sanoa ääneen.
Itse et kehdannut edes kirjoittaa sitä. Itse olisin kirjoittanut, mutta en tiennyt, mihin juuri sinä viittasit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on pakollista? Ei kukaan koulun uintitunneilla opi uimaan, niitä on liian vähän.
Opetin tänä kesänä 5-vuotiaan uimaan. Hän on ollut aikoinaan vauvauinnissa ja vuosi sitten kaksi kertaa uimakoulussa. Osasi pidättää hengitystä ja uida käsipohjaa. Uimaan oppimiseen meni kolme viikkoa ja kävimme joka päivä 2-3 kertaa uimassa.
Uimataidon parantamiseen meni kaksi kuukautta. Nyt UI 15 m pätkiä.
Meillä ei ollut suunnistusta koulussa. Hiihtämäänkään ei menty kertaakaan. Tästä on tosin jo 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei koulussa voida järjestää oikeaa suunnistusta tuntemattomassa maastossa.
Niitä tuttuja lenkkipolkuja ne kiertävät, joista näkee jo karttaa vilkaisemalla, missä mikäkin rasti on sen sijaan, että paikalle suunnistettaisiin maaston merkkejä seuraamalla.
Höpsis. Kyllä voidaan järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aina olemassa uinnille vaihtoehtona mahdollisuus mennä lenkille.
Niin milloin se olikaan?
Meillä oli.
Kerran kävi niin, että piti hälyttää läheinen varuskuntakin etsimään kahta sankaria.
Lapsia katosi liikaa jäljettömiin vuosien varrella?