Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys television virityskuvasta 1970-80-luvulla

Vierailija
10.09.2020 |

Kysymys hyvämuistisille ihmisille.

Aikoinaan televisiossa näytettiin testikuvaa eli ns. virityskuvaa. Sen avulla pystyi säätämään esimerkiksi televisiokuvan värejä ja tarkkuutta. Joskus sen yhteydessä tuli muistaakseni musiikkia, mutta joskus miesääni antoi yksityiskohtaisia ohjeita siihen, miten säädöt kannattaa tehdä. Tällöin testikuvan eri alueilla oli numeroita, joihin ääni viittasi neuvoja antaessaan.

Ylen Elävä Arkisto sanoo seuraavaa: Valitettavasti virityskuvan yhteydessä kuultuja ja monesti toivottuja selostettuja viritysohjeita ei ole löytynyt Ylen arkistosta. Näitä ohjeita kuunneltiin useimmiten juuri ennen päivän ohjelmavirran alkua.

Googlestakaan ei ole juuri ollut apua. Löytyy ihmisiä, jotka tätä asiaa muistelevat, mutta kukaan ei tunnu muistavan, mitä ääni itse asiassa sanoi.

Sattuisiko kukaan muistamaan enemmän tai vähemmän sanatarkasti, mitä ohjeita miesääni antoi. Parikin lausetta riittää, jos se on suurin piirtein suora lainaus. Toivottavasti joku jostain syystä muistaa!

Elävästä Arkistosta löytyy muuten samantyylinen Radiotesti, jonka kuuleminen oli kyllä melkoinen nostalgiaelämys. Harmi, etteivät ole löytäneet vastaavaa telkkarin puolelta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun muistikuvan mukaan virityskuvan taustalla soi aina vain musiikkia tai jotain muuta radio-ohjelmaa.

Virityskuvan käyttöohjeita sai painetussa muodossa eri lehdissä (Tekniikan maailma, Katso, ehkä Apu ja Seura, myös itse telkkarin käyttöohjeessa saattoi olla, mutta koska virityskuva vaihteli maittain ei ollut aina nini tarkkoja)

Vierailija
2/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että siinä olis ollut puhetta tai musiikkia. Se väripallukka vaan möllötti ruudussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oli siinä jotkut ohjeetkin, muuta en muista kuin että keskellä sitä kuvaa oli viiva, jonka piti olla tarkka reunoiltaan. Jos ei ollut, sitten piti jotain nappelia johonkin suuntaan ruuvata. 

Vierailija
4/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, enkä muista radiotestiäkään, mutta sterotestin kyllä. Siinä latsottiin että oikea ja vasen olivat oikein päin ja myös samassa vaiheessa eli virta ja maa samoin päin. Sen ajan DIN- liittimillä tätä ei voinut mokata.

Vierailija
5/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virityskuvassa oli tosiaan viritysohjeet miesäänen selostamana. Numeroin kävi läpi kunkin virityskuvassa näkyvän kohteen, kontrastin, värit yms. Taisi viimeisen kerran tulla joskus 1990.

Vierailija
6/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskellä Ylen virityskuvaa oli kärjellään suippo suorakulmainen kolmio, jolla kehotettiin tarkistamaan, että ei ole sen vieressä valkoisella kentällä haamukuvaa. Harmaa kenttä taas oli sitä varten, että voitiin tarkistaa, ettei ole ns. sälekaihdinilmiötä. Luulen, että tämä sälekaihdinilmiö tarkoitti sitä, että tasainen pinta näkyykin värähtelevänä ja juovikkaana. Iso pyöreä valkoinen ympyräkehä oli sitä varten, että kuvasuhde vaaka/pysty voitiin tarkistaa. Rinnakkain olevat värikentät olivat järjestyksessä vasemmalta oikealle tämä tämä tämä ...

Sellaisia niissä ohjeissa oli.

Vierailija
8/8 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskellä Ylen virityskuvaa oli kärjellään suippo suorakulmainen kolmio, jolla kehotettiin tarkistamaan, että ei ole sen vieressä valkoisella kentällä haamukuvaa. Harmaa kenttä taas oli sitä varten, että voitiin tarkistaa, ettei ole ns. sälekaihdinilmiötä. Luulen, että tämä sälekaihdinilmiö tarkoitti sitä, että tasainen pinta näkyykin värähtelevänä ja juovikkaana. Iso pyöreä valkoinen ympyräkehä oli sitä varten, että kuvasuhde vaaka/pysty voitiin tarkistaa. Rinnakkain olevat värikentät olivat järjestyksessä vasemmalta oikealle tämä tämä tämä ...

Sellaisia niissä ohjeissa oli.

Voi mahtavaa! Mielettömän iso kiitos sulle, sä pelastit mun päivän.

Kiitos kaikille muillekin. Olette superihania, kun autoitte!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi