Mistä tiedän riskini saada downvauva? Olen 32-vuotias!
Mistä tiedän millä todennäköisyydell saan downvauvan jos tulen nyt raskaaksi? Olen 32, olenko suuressa riskiryhmässä toisin kuin joku 20-vuotias?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:40"]
Olen 44 v ja raskaana. Minulle veriseula antoi tuloksen 1/951.
[/quote]
Veriseula voi antaa tuon tuloksen, mutta epäilen suuresti että antaa. Veriseula laskee äidin iän ja niskaturvotuksen suhteen yhteen ja antaa tuloksen. Sinun iälläsi ei voi saada noin alhaista tulosta (tai ainakin ihmettelen, miten se olisi mahdollista- vaikka niskaturvotusta ei olisi, niin ikäsi antaa automaattisesti suuremman tuloksen kuin tuo). Lisäksi sinulla on kyllä todella suuri todennäköisyys saada vammainen lapsi tavalla tai toisella tai saada keskenmeno, verrattuna nuorempiisi. Joten ei kannata esittää asiaa niin, että riskiä ei ole... Kaikkea hyvää raskaudellesi ja toivottavasti saat terveen vauvan.
[/quote]
Haluatko, että skannaan tähän sen tuloksen? En tiedä yhtäkään riskitöntä raskautta, koska sellaista ei ole ja toisaalta ikä nostaa riskejä mutta pettymykseksi joudun toteamaan, että tulokseni oli tuo 1/951.
44 v ja raskaana
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan 44-vuotiaan riski saada downia sairastava lapsi on 1/21 eli 20%. Samaa luokkaa se on muidenkin, yleisempien, kehitysvammaisuusriskien suhteen.
Sinun ikäistesi raskauksistahan yli puolet päätyy keskenmenoon/lapsen kuolemaan, joten riskit kaikkiin kehitysvammaisuuksiin ovat monikymmenkertaiset verrattuna nuorempiin.
Kromosomimuutoksia esiintyy kuitenkin useammin 35 vuotta täyttäneiden äitien raskauksissa; 38-vuotiaan äidin vastasyntyneellä kromosomipoikkeavuuden riski on 1 %:n luokkaa ja 45-vuotiaan n. 5 %.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 09:20"]Tuli täysin terve vauva! :)
t. ap
[/quote]
No äkkiäpä se syntyi kun 6kk sitten et ollut edes raskaana.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 09:20"]
Tuli täysin terve vauva! :)
t. ap
[/quote]
Onnittelut ap:lle! :) <3
Huhhuh! Apua. En taida enää haaveilla toisesta lapsesta. En taitaisi selviytyä downin äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan 44-vuotiaan riski saada downia sairastava lapsi on 1/21 eli 20%. Samaa luokkaa se on muidenkin, yleisempien, kehitysvammaisuusriskien suhteen.
Hyvä matikkapää! Hah! Yksi jaettuna 21:llä on siis tsadaa.... 20%. Eikö koulussa oikeasti enää vaadita osaamaan, mitö tarkoittaa yhden suhde kahteenkymmeneenyhteen??????!!!! Eli syntyy 21 vallatonta lasta ja yksi vammainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä matikkapää! Hah! Yksi jaettuna 21:llä on siis tsadaa.... 20%. Eikö koulussa oikeasti enää vaadita osaamaan, mitö tarkoittaa yhden suhde kahteenkymmeneenyhteen??????!!!! Eli syntyy 21 vallatonta lasta ja yksi vammainen.
Voi luoja... 1/21 = 4,8%. Vähennä vähän niitä kysymys- ja huutomerkkejä
Vierailija kirjoitti:
Äidin iän vaikutus Downin oireyhtymän todennäköisyyteen (lähteenä THL Terveyden ja hyvinvoinninlaitos)
20vuotta 1 /1068
25vuotta 1/946
30vuotta 1/626
35vuotta 1/249
Ihmettelen,miksi näissä todennäköisyyksissä ei puhuta miehistä, sillä viimeisimpien tutkimusten mukaan myös miehen korkea ikä on riski.
Mitä vanhempi isä/äiti, sitä enemmän geneettisiä virheitä. Downin eli 47 trisomian suhteen tilanne on sama. On olemassa myös monia muita kromosomipoikkeavuuksia (deleetioita, insertioita jne).
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:40"]
Olen 44 v ja raskaana. Minulle veriseula antoi tuloksen 1/951.
[/quote]
Veriseula voi antaa tuon tuloksen, mutta epäilen suuresti että antaa. Veriseula laskee äidin iän ja niskaturvotuksen suhteen yhteen ja antaa tuloksen. Sinun iälläsi ei voi saada noin alhaista tulosta (tai ainakin ihmettelen, miten se olisi mahdollista- vaikka niskaturvotusta ei olisi, niin ikäsi antaa automaattisesti suuremman tuloksen kuin tuo). Lisäksi sinulla on kyllä todella suuri todennäköisyys saada vammainen lapsi tavalla tai toisella tai saada keskenmeno, verrattuna nuorempiisi. Joten ei kannata esittää asiaa niin, että riskiä ei ole... Kaikkea hyvää raskaudellesi ja toivottavasti saat terveen vauvan.