Mistä tiedän riskini saada downvauva? Olen 32-vuotias!
Mistä tiedän millä todennäköisyydell saan downvauvan jos tulen nyt raskaaksi? Olen 32, olenko suuressa riskiryhmässä toisin kuin joku 20-vuotias?
Kommentit (33)
miten veriseulasta näkee onko vauvalla down? eikö se ole äidin eikä vauvan verta?
Kyllä niitä yllätyksiä siellä synnytyslaitoksellakin tulee, ja aika useinkin. Raskauden aikana ei ole mitään näkynyt, ja down-lapsi saattaa tupsahtaa maailmaan ihan yllätyksenä. Myös parikymppisille vanhemmille. Olen kehitysvammapuolella töissä, ja tekee kyllä pahaa nähdä 20-30-vuotiaita down-henkilöitä, joiden vanhemmat ovat esim. dementoituneita tai muuten vaan ihan "pappoja ja mummoja" (kun niitä lapsia on tehty kun ikää on jotain 45+). No mutta, kuten sanottu, jokaisessa raskaudessa on riskinsä, ja terveet nuoret vanhemmat voivat saada monivammaisen lapsen. Mielestäni iäkkäiden äitien olisi hyvä miettiä pari kertaa, kun se riski down-lapseen kuitenkin on aika suuri, mutta jokainen tekee omat päätöksensä - koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 13:37"]
Laskutaito hoi, 1/21 ei ole 20 prosenttia vaan alle 5 prosenttia.
[/quote]
jospa pa tämäkin av-mamma alkaisi jossain vaiheessa opiskella eikä kuluttaisi aikaa täällä muita neuvoen! ? Onnittelut 44-vuotiaalle!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 22:52"]
Kyllä niitä yllätyksiä siellä synnytyslaitoksellakin tulee, ja aika useinkin. Raskauden aikana ei ole mitään näkynyt, ja down-lapsi saattaa tupsahtaa maailmaan ihan yllätyksenä. Myös parikymppisille vanhemmille. Olen kehitysvammapuolella töissä, ja tekee kyllä pahaa nähdä 20-30-vuotiaita down-henkilöitä, joiden vanhemmat ovat esim. dementoituneita tai muuten vaan ihan "pappoja ja mummoja" (kun niitä lapsia on tehty kun ikää on jotain 45+). No mutta, kuten sanottu, jokaisessa raskaudessa on riskinsä, ja terveet nuoret vanhemmat voivat saada monivammaisen lapsen. Mielestäni iäkkäiden äitien olisi hyvä miettiä pari kertaa, kun se riski down-lapseen kuitenkin on aika suuri, mutta jokainen tekee omat päätöksensä - koskaanhan ei voi tietää mitä tapahtuu.
[/quote]Jokainen miettiköön ja on varmasti miettinytkin.
44-vuotiaan äidin riskiluvussa mukana äidin ikä, niskaturvotuksen tulos ja LISÄKSI verikoetulokset .... eli verikokeista on ilmeisesti tullut hyvin pienen riskiluvun omaavat tulokset!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:40"]
Olen 44 v ja raskaana. Minulle veriseula antoi tuloksen 1/951.
[/quote]
Veriseula voi antaa tuon tuloksen, mutta epäilen suuresti että antaa. Veriseula laskee äidin iän ja niskaturvotuksen suhteen yhteen ja antaa tuloksen. Sinun iälläsi ei voi saada noin alhaista tulosta (tai ainakin ihmettelen, miten se olisi mahdollista- vaikka niskaturvotusta ei olisi, niin ikäsi antaa automaattisesti suuremman tuloksen kuin tuo). Lisäksi sinulla on kyllä todella suuri todennäköisyys saada vammainen lapsi tavalla tai toisella tai saada keskenmeno, verrattuna nuorempiisi. Joten ei kannata esittää asiaa niin, että riskiä ei ole... Kaikkea hyvää raskaudellesi ja toivottavasti saat terveen vauvan.
[/quote]
Tilastothan ovat keskiarvo tuloksista eli minkä ikäisellä naisella voi tulla mikä tahansa tulos.
Jaa no synnytin tuossa parinkympin alkupuolella kaksi lasta ja sellasta 1:50000 tuli tuo todennäköisyys veriseulan ja muiden jälkeen. Eli tuo 44 vuotiaan 1:900 kuulostaa kyllä ihan järkevältä. Ikä ehkä vähentänyt mutta veriseula ja muut kunnossa.
32-vuotiaalla on hieman suurempi riski saada down vauva kuin 20-vuotiaalla. Mutta ero ei ole merkittävä. Vasta 40 ikävuoden jälkeen riski on suuri. 32-vuotias on vielä parhaassa lapsenteko iässä. Älä huoli! Lääkärit osaavat varmasti antaa paremmin tarkan todennäköisyyden.
Down vauva ei muuten näy läheskään aina niskapoimussa. Ainoastaan jos on rakenteellista vikaa, kuten monesti on, mutta ei aina!!
Jos tai kun tulet raskaaksi, voit osallistua trisomia seulaan (verikoetesti). Tulosten perusteella lasketaan riskisi saada down lapsi, jos riskiraja on suuri saat mahdollisuuden osallistua jatkotesteihin (esim. lapsivesipunktio).
Riskit vauvalle
Keskenmenoriski tässä ikäryhmässä on noin 11.7 prosenttia. Kolmekymppisen riski saada down-lapsi on noin 1:952 ja muuten kromosomipoikkeava lapsi noin 1:385.
Riskit vauvalle
Todennäköisyys synnyttää kaksoset tai kolmoset lisääntyy huomattavasti lähestyttäessä neljääkymppiä ja heti sen jälkeen. Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että munasarjat reagoivat hormonaalisiin ärsykkeisiin hieman eri tavalla naisen vanhetessa ja tuloksena munasarjoista saattaa irtautua enemmän kuin yksi munasolu.
Ilmiö saattaa olla myös luonnon tapa korjata iän tuomia ongelmia; hedelmöittyminen on todennäköisempää kun munasoluja irtoaa enemmän. Naiset, jotka käyttävät hedelmöityslääkitystä ovat herkempiä monikkoraskauksille, koska myös lääke stimuloi munasarjoja tuottamaan enemmän munasoluja. Tästä huolimatta monikkoraskaudet ovat aika harvinaisia.
Keskenmenon riski nousee yli 35-vuotiailla lähes 18 prosenttiin. Tuoreimpien tutkimusten mukaan lapsen riski syntyä kuolleena on noin kaksi kertaa todennäköisempää vanhemmilla kuin nuoremmilla synnyttäjillä. Syytä tähän ei tiedetä.
Aiheesta kirjoitti parenting.com ”Pregnancy
Jos olet jo raskaana, seulassa lasketaan todennäköisyys. Jos et ole vielä raskaana, katso jotain tilastoa. Sinun iässäsi riski ei ole kovinkaan suuri.
Äidin iän vaikutus Downin oireyhtymän todennäköisyyteen (lähteenä THL Terveyden ja hyvinvoinninlaitos)
20vuotta 1 /1068
25vuotta 1/946
30vuotta 1/626
35vuotta 1/249
Downin lisäksi on useita muita vakavia kehityksen häiriöitä, joita saattaa tulla, ja jotka ovat Downia yleisempiä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 12:40"]
[/quote]
Järkyttävää... 44-vuotias ja raskaana.. Voi hitsi :/
En ole tuo 44-vuotias, mutta ei kovin asiallinen kommentti.
Oot kyllä hölmö, voi hitsi :/
Laskutaito hoi, 1/21 ei ole 20 prosenttia vaan alle 5 prosenttia.