Mitä teet, jos näet humalaisen lapsen seurassa?
Niin, että henkilö on selvästi humalassa ja seurassa ei ole muita aikuisia. Mitä teet? Näet tilanteen vaikka bussissa tai kaupungilla. Rehellisiä vastauksia! Ja puhutaan pienistä lapsista eli vaikka alle 10v.
Kommentit (13)
Kysymys on aika teoreettinen, sillä ei sellaista juuri koskaan näe. Joskus tosin saattaa tulla vaikutelma, että joku vanhempi on vähän aineissa tai ehkä krapulassa, mutta ei niin sekaisin, etteikö näyttäisi pystyvän huolehtimaan lapsesta. Silloin en tee yhtään mitään.
Mitä näen humalaisen lapsen seurassa?
Vihreitä palloja, elefantteja ja nättejä hajuja.
Ihan pienen kohdalla kysyisin isältä/äidiltä/tms. että voinko soittaa jonkun toisen aikuisen paikalle, koska hän itse on selvästi huonovointinen.
Jos ei onnistuisi, riippuisi tilanteesta.
Omalla kylällä kutsuisin lapsen meille iltapäiväksi/illaksi ja kaiken todennäköisyyden mukaan se vanhemmalle kävisi.
Kaupungissa soittaisin luultavasti poliisille, niin vastenmielistä kuin se ajatuksena onkin.
Huudan "Ihme on tapahtunut, suomut putosivat silmiltäni! Tämä on totisesti Suurten Kätten työtä!"
Sokea
En ole muuten nähnyt tämmöistä, paitsi vuosia vuosia sitten laivalla. Tämä on kamala kertomus.
olimme mieheni ja kahden pienen lapsen kanssa laivalla. Ekana iltana lastenhoitohuoneessa huomasin sisarus kolmikon, jotka olivat leikkihuoneessa keskenään. Pienin oli pieni, hän oli vaipoissa.
Tällä pienellä tuli pissat läpi housuista ja siinä vaiheessa kyselin muilta vanhemmilta että kenen lapsi on. Vanhempia ei löytynyt joten kyseltiin sisaruksista vanhimmalta että missä aikuiset. Kertoivat kenen kanssa olivat matkalla, mutta eivät tienneet missä vanhemmat olivat eivätkä osanneet kuvailla.
Mieheni meni respaan ja sieltö kuulutettiin lasten vanhempia ja yksi työntekijäkin tuli paikalle. Vanhin lapsi lähti työntekijän kanssa etsimään vanhempia, nämä löytyivät sitten hytistään aivan ympäri päissään.
Loppuviimein kävi niin että meidän perhe vaihtoi hyttiä jja lapset saivat meidän vierestä toisen hytin ja huolehdimme loppumatkan lapsista (olin vieraiden lasten kanssa ja mies omiemme kanssa hyteissä yöt). Laiva kustansi meidän ruuat ja satamassa Suomen päässä oli lasten sukulaisia vastassa. Poliisi juttu tuli.
Kääntäisin Seuran sivua. Ei viitti kännisten kakaroiden kuvia kattella.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 09:52"]
Ihan pienen kohdalla kysyisin isältä/äidiltä/tms. että voinko soittaa jonkun toisen aikuisen paikalle, koska hän itse on selvästi huonovointinen.
Jos ei onnistuisi, riippuisi tilanteesta.
Omalla kylällä kutsuisin lapsen meille iltapäiväksi/illaksi ja kaiken todennäköisyyden mukaan se vanhemmalle kävisi.
Kaupungissa soittaisin luultavasti poliisille, niin vastenmielistä kuin se ajatuksena onkin.
[/quote]
Soittaisitko todella? Jos näet tosiaan kännisen vanhemman lapsen kanssa vaikka siellä bussissa. Menetkö huomauttamaan asiasta tälle vanhemmalle? Vai soitatko poliisin "salaa"?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:47"]
Soittaisitko todella? Jos näet tosiaan kännisen vanhemman lapsen kanssa vaikka siellä bussissa. Menetkö huomauttamaan asiasta tälle vanhemmalle? Vai soitatko poliisin "salaa"?
[/quote]
Kyllä minä kävisin ensin kysymässä, että voinko soittaa vaikka toisen vanhemman tai mummin tms. paikalle, kun on tuota "pahoinvointia"...
Poliisille soittaisin vasta viimeisenä keinona.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2013 klo 10:06"]
En ole muuten nähnyt tämmöistä, paitsi vuosia vuosia sitten laivalla. Tämä on kamala kertomus.
olimme mieheni ja kahden pienen lapsen kanssa laivalla. Ekana iltana lastenhoitohuoneessa huomasin sisarus kolmikon, jotka olivat leikkihuoneessa keskenään. Pienin oli pieni, hän oli vaipoissa.
Tällä pienellä tuli pissat läpi housuista ja siinä vaiheessa kyselin muilta vanhemmilta että kenen lapsi on. Vanhempia ei löytynyt joten kyseltiin sisaruksista vanhimmalta että missä aikuiset. Kertoivat kenen kanssa olivat matkalla, mutta eivät tienneet missä vanhemmat olivat eivätkä osanneet kuvailla.
Mieheni meni respaan ja sieltö kuulutettiin lasten vanhempia ja yksi työntekijäkin tuli paikalle. Vanhin lapsi lähti työntekijän kanssa etsimään vanhempia, nämä löytyivät sitten hytistään aivan ympäri päissään.
Loppuviimein kävi niin että meidän perhe vaihtoi hyttiä jja lapset saivat meidän vierestä toisen hytin ja huolehdimme loppumatkan lapsista (olin vieraiden lasten kanssa ja mies omiemme kanssa hyteissä yöt). Laiva kustansi meidän ruuat ja satamassa Suomen päässä oli lasten sukulaisia vastassa. Poliisi juttu tuli.
[/quote]
Ettekö saaneet uutta matkaa laivayhtiöltä?
En mitään. En ainakaan mene kyselemään siltä humalaiselta mitään koska vastaus on varmasti "Älä vittu sekaannu mun asioihin!". En tiedä soittaisinko poliisille. Tietääkseni ei ole rikos (vai onko?) hoitaa lapsia humalassa.
Luin aloitusrivin monta kertaa enkä tajunnut. Ajattelin vaan, että eikö lapsen ole parempi olla seurassa jos on humalassa? Yksin saattaa vaikka nukahtaa hankeen.
Olen kerran nähnyt, kun kaksi juoppoa grillasivat makkaroita lasten kanssa ja toinen lapsista sanoi jotain "tuhmaa", jolloin juoppo äitinsä alkoi vollottaa täysiä "että tuo lapsi sano mulle rumasti pyhyy" ja juoppo isänsä veti siitä syystä lasta kepillä persuksille. En älykääpiö järkytykseltäni ja pahalta ololtani tehnyt mitään (olin niin nuori silloin) ja mua harmittaa vieläkin, vaikka tuosta on jo varmaan 15 vuotta! Eli tehkää ihmeessä jotain, jos koette vastaavaa. Toivon vaan, että joku muukin näki ja teki jotain.