Lääkäri ei uskonut että en käytä alkoholia
Verikokeista paljastui kohonnut maksa-arvo. Käski laittaa korkin kiinni ja hakeutua kerhoon. En ole vuoteen juonut mitään, silloinkin vain tervetuliaismaljan.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini täys alkkis, juo joka ikinen päivä vähintään kuusi kaljaa, juonut vuodesta -95 ja maksa-arvot täydelliset.
Kirrottinen maksa ei jakaa erittää enää mitään.
GT-arvon kohoaminen johtuu useimmiten alkoholin liikakäytöstä.
https://www2.synlab.fi/laboratoriokasikirja/tutkimuskuvaukset/desialotr…
Alkoholin liikakayttö on useiden sairauksien riskitekijä. Seerumin desialotransferriinin kohoaminen puolestaan on tällä hetkellä paras tunnettu alkoholin suurkulutuksen merkkiaine.
Transferriini on maksasolujen syntetisoima rautaa kuljettava proteiini. Se sisältää kaksi hiilihydraattisivuketjua, joiden päässä 3 – 7 siaalihappotähdettä. Kun etanoli tai joku muu tekijä häiritsee transferriinisynteesiä, veressä tavataan lisääntynyt määrä transferriiniä, joka sisältää normaalia vähemmän siaalihappotähteitä. Tätä osuutta transferriinistä kutsutaan desialotransferriiniksi ( desialotransferriini, carbohydrate deficient transferrin, CDT ).
CDT:n osuuden kasvu edellyttää päivittäin vähintään 1-2 viikon aikana miehillä 4-6 ja naisilla 2-4 alkoholiyksikön käyttöä.
Transferriinin puoliintumisaika seerumissa on 2 viikkoa, ts. alkoholin liikakäytön lopettamisen jälkeen CDT-taso normalisoituu 2-4 viikon kuluessa.
Tulos ilmaistaan hiilihydraattivajaiden isomuotojen osuutena transferriinin kokonaismäärästä.
Indikaatiot:
epäilys hiljattaisesta säännöllisestä suurissa määrissä tapahtuneesta alkoholinkäytöstä
potilaat, joilla esiintyvät häiriöt saattavat liittyä alkoholin liikakäyttöön – esim. maksasairaudet, pankreatiitti, masennus
henkilöt, joilla on kohonnut alkoholin liikakäytön tai alkoholin väärinkäytön uusiutumisen riski
abstinenssin seuraaminen avohoitona tapahtuvan alkoholin vierotushoidon yhteydessä
merkittävästi spesifimpi lisätutkimus muiden krooniseen alkoholin liikakäyttöön viittaavien analyysitulosten tarkentamisessa (GGT, MCV, ASAT, ALAT)HUOM! Analyysi ei sovellu populaation seulontatutkimukseksi.
Näyte:
1 ml seerumi
Säilytys ja lähetys:
Näyte säilyy 5 vrk kylmässä, lähetys huoneenlämmössä. Pidempiaikainen säilytys ja lähetys pakastettuna.
Menetelmä:
Kapillaarielektroforeesi
Viitearvot:
<1,3% negatiivinen
1,3 – 1,6% raja-arvo
>1,6% kohonnut
Tulkinta:
Patologiset arvot saattavat liittyä alkoholin liikakäyttöön. Raja-arvotulosten osalta on suositeltavaa toistaa analyysi 3-4 viikon kuluttua.
Analyysin herkkyys ja spesifisyys alkoholin liikakäytön suhteen ovat 73% ja 95%.
Ai muutkin saa tuollaista kohtelua lääkärissä. Itse olen kaveripiirissä tunnettu siitä etten ole ikinä juonut alkoholia ja silti lääkärissä minua pidetään jonain sekakäyttäjänä. Maksa-arvot on olleet aina normaalit. Tuo alkoholin suurkulutus verikoekin otettiin kerran ja sekin oli normaali ja silti eivät usko. Ihme vihjailuja koko Kanta täynnä ja mihinkään ei saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Asat ja alat on epäspesifejä. S-CDT kertoo totuuden.
CDT voi olla normaali, vaikka olisi kuinka rapajuoppo.
Maksakirroosiin kuolee, tiedoksi nrolla 22, hitaasti mutta varmasti.
Ja kiiroosi näkyy kyllä silloin kun se on maksan valloittanut.
Ja totta on sekin, että ihan kaikilla runsaskaan alkoholin käyttö ei vaikuta maksaan.
Erittäin harvinaista mutta totta.
Ja tuo on totta, että lääkkeet nostavat maksa-arvoja, yksi tehokkain nostaja on Panadol.
Luonnonlääkkeet sisältävät vaikka mitä moskaa, nekin kohottavat maksa-arvoja.
Maksa on niin keskeinen osa ihmisen elimistöä, että yksikään lääkäri ei suhtaudu siihen välinpitämättömästi, jos alkaa epäillä maksan sairautta. Ilman maksaa ihmine ei voi elää.
Mutt lääkärit eivät hätkähdä mistään hiukan kohonneista arvoista, itselläni on ollut veriarvoissa vaikka mitä häikkää, ja vielä olen hengissä.
Jos lääkäri huolestuu asiasta, hän määrää potilaan seurantaan, eli verikokeita otetaan tietyn väliajoin että nähdään muuttuuko tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verinäytteistä näkee sen, johtuuko suurentuneet maksa-arvot alkoholista, sillä on ihan oma arvonsa olemansa ja se on eri kuin ALAT JA ASAT.
No mikä se on nimeltään se koe, josta alkoholin näkee? Minulta ei otettu muita kuin alat ja afos. Afos viitearvoissa 74 ja alat koholla, 77.
Ap
Esim. CDT ja GT. Lääkäri varmaan ajatteli että koska et ole ylipainoinen, niin korkea maksa-arvosi johtuu alkoholista. Onko sinulla maksatulehdukseen viittaavia oireita?
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk9…
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk0…
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk0…
Törppö lääkäri. Tiedän työni puolesta, että fäparempiakin on, sellaisia, jotka uskovat potilaitaan ja tietävät, että oireet voivat tulla miitenkin. En ole lääkäri itse.
Mutta tiedän tunteen, kun terveysaseman yleislääkäri ei uskonut, etten polta enkä ole koskaan polttanut. Jatkuva yskä ja toistuvat keihkoputkentulehdukset eivät
Voi johtia tupakoinnistani. Aika kiivasta väittelyä meillä oli.
Sinne Kantaan lääkärit kirjoittaa mitä sattuu.
Koska he eivät ehdi kirjoittaa sinne heti, kun potilas on vastaanotolta lähtenyt, he kirjoittavat sinne sitten muistinsa mukaan ja se ei aina ole sataprosenttisesti varmaa, että muistaa kaikki oikein mitä potilas on sanonut. Mutta muistaa kuitenkin sinne päin ja katsoo lisäksi labratulokset ja Kantateksti perustuu niihin.
Siksi siellä on joskus niin kummallista tekstiä, että potilasta itseään naurataa kun sitä lukee.
Vierailija kirjoitti:
Arvauskeskuksen lääkärit ovat tuollaisia juuri :D
Minä olen terveyskeskuslääkäri, mutta minulla on myös samassa kaupungissa yksityisvastaanotto. Kerran eräs potilas lähti hyvin tyytymättömänä pois tk-vastaanotolta ja ilmestyi seuraavana päivänä yksityisvastaanotolle aloittaen puheensa siitä, kuinka huonoja arvauskeskuslääkärit ovat. Ei hän tunnistanut minua siksi samaksi lääkäriksi, ennen kuin sanoin, että juuri minun vastaanotollani sinä eilen kävit.
Ainakin kun itse olen ollut vastaanotolla niin kiireinen lääkäri on tehnyt muistiinpanoja kun olen oireita selvittänyt, sitten tutkinut ja kommentoinut labranäytteet.
Tuon vastaanoton teksti tulee Kantaan vasta myöhemmin, joten hän ei ollut ehtinyt kirjoittaa sinne tekstiä silloin, kun vastaanotolta läksin.
Hän kirjoitti Kantaan muistiinpanojensa, tutkimuksensa ja keskustelumme pohjalta, sen mukaan miten sen itse muisti.
Teksti piti täysin paikkansa ja oli asiallinen.
Minulla reumalääke nosti arvot vähän päälle suositusten, myös minulta lääkäri kyseli alkoholinkäytöstäni ja koska en käytä niin lääkitys vaihdettiin. Maksa-arvot laskivat mutta lääkkeellä ei ollut tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinne Kantaan lääkärit kirjoittaa mitä sattuu.
Koska he eivät ehdi kirjoittaa sinne heti, kun potilas on vastaanotolta lähtenyt, he kirjoittavat sinne sitten muistinsa mukaan ja se ei aina ole sataprosenttisesti varmaa, että muistaa kaikki oikein mitä potilas on sanonut. Mutta muistaa kuitenkin sinne päin ja katsoo lisäksi labratulokset ja Kantateksti perustuu niihin.
Siksi siellä on joskus niin kummallista tekstiä, että potilasta itseään naurataa kun sitä lukee.
Se on vaan sitten ärsyttävää, että jos lääkärit itsekin tietää tämän, niin silti ne lukee niitä edellisiä kirjauksia kuin Raamattua ja uskoo enemmin niitä kuin potilasta. Eikä niitä kirjauksia voi muuttaa. Itsellä jäi yksi sairaus hoitamatta, kun oli kirjattu väärin että se on ollut kymmeniä vuosia, vaikka oli ollut vasta kaksi vuotta. Ei kuulemma voinut mitään enää lapsesta asti olleelle sairaudelle. Eikä uskonut vaikka sanoin että se ei ole ollut lapsesta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvauskeskuksen lääkärit ovat tuollaisia juuri :D
Minä olen terveyskeskuslääkäri, mutta minulla on myös samassa kaupungissa yksityisvastaanotto. Kerran eräs potilas lähti hyvin tyytymättömänä pois tk-vastaanotolta ja ilmestyi seuraavana päivänä yksityisvastaanotolle aloittaen puheensa siitä, kuinka huonoja arvauskeskuslääkärit ovat. Ei hän tunnistanut minua siksi samaksi lääkäriksi, ennen kuin sanoin, että juuri minun vastaanotollani sinä eilen kävit.
Jepjep. Taisi tulla nyt satu suusta.
Ei kaikki arvauskeskuksen lääkärit ole tuollaisia. En tiedä, onko aivan oikeasti olemassa joku alkoholimarkkeri, mutta minun työterveyslääkäri alkoholista edes maininnut mitään vaan keskusteltiin muista vaihtoehdoista. Löytyi sappikivet.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki arvauskeskuksen lääkärit ole tuollaisia. En tiedä, onko aivan oikeasti olemassa joku alkoholimarkkeri, mutta minun työterveyslääkäri alkoholista edes maininnut mitään vaan keskusteltiin muista vaihtoehdoista. Löytyi sappikivet.
Voivatko sappikivet nostaa alat-arvoa?
Mullakin ns Gin testi näytti sellaisia lukemiaetten meinannut saada työpaikkaa. Olin kyllä tissutellut vuoden / pari mutta viikkoon ennen testiä en juonut edes vettä. Silti väitti että juon yli 20 alko annosta viikossa. No en ollut edelliseen viikkoon juonut.
Lääkäri määrää verestä tutkittavaksi tietyn arvon, josta näkee että alkohokin käyttö on runsasta.
Eihän sitä mitenkään muuten näe, jos sitä ei lääkäri labralähetteeseen kirjoita tutkittavaksi.
Verestä voi tutkia monia sairauksia ja tutkitaankin. Verihän kiertää koko elimistöän läpi joten siitä näkee paljon ihmisen vointia.