Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikunnan jälkeen hyvä olo - miksi ei tule?

Vierailija
22.10.2013 |

Eli rankankaan liikunnan jälkeen ei tule sitä oloa. Osaisko joku sanoa,miksi ei?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nestetankkaus ja proteiinin saanti pielessä. syö ja juo ennen treenejä ja sen jälkeen.

Vierailija
2/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan tule. Ei ole ikinä tullut. Ei voi olle, että ihan joka kerta mun proteiini ja nestehommeleissa olisi ollut jotakin vikaa. Ehkä kaikille ei tulekaan.

Siksi ei liikunta ihmeemmin kiinnostakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt tuota liikunnan jälkeisen hyvän olon käsitettä. Ei ole ollut sellaisia euforiatiloja. Onko kyse jostain placebo-olosta tai sellaisesta hyvänolon tunteesta, joka tulee kun kokee tehneensä jotain oikein järkevää ja kunnollista ja on hyvä ihminen? Ehkä se vain tulee toisille helpommin, niin kuin vaikka orgasmi?

Vierailija
4/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun jaksaa juosta yli 10 kilsaa, päästään vasta asiaan. Ei jostain 45 minuutin jumpasta tai viiden kilsan lenkistä tule vielä hyvää oloa. Mulle tulee yleensä jos suunnistan yli neljä tuntia hölkäten metsässä.

Vierailija
5/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% ihmisistä ei tule koskaan k.o. tilaa.

Vierailija
6/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mulle vaan tulee hyvä olo, ei ihan heti esim. kympin lenkiltä tultuani mutta myöhemmin. ja ongelmat ratkeavat kuin itsestään, kun niitä raittiissa ilmassa juostessaan pähkäilee.

Vierailija
7/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millainen se hyvä olo teillä on? Minulle tulee tunnin juoksulenkin tai 45min zumban plus heti perään 50min pilateksen jälkeen vain nälkä ja hirveä väsymys. 

Vierailija
8/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin oli tunnistamaton kilpirauhasen vajaatoiminta yksi syy. Eli liitän kortisoliin ja kilpirauhashormoneihin itselläni. Nykyään ainakin liikkuminen on paljon helpompaa, ja mieluisampaa. Että kiitti vaan lääkärit, kun 15 vuotta olin hoidotta.

Vierailija
9/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä se hyvä olo on sitä, että on tyytyväinen että on taas jaksanut riehua

Vierailija
10/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan siis pitkäaikainen liikuntakokemus!!!

Saksalaistutkijat ovat onnistuneet saamaan fysiologista näyttöä pitkäaikaisen liikuntasuorituksen tuottamasta huumasta, endorfiinihumalasta. Ilmiö on tunnettu 1970-luvulta lähtien, mutta tätä erityisesti kestävyyslajien harrastajien saavuttamaa hurmiotilaa ei ole aiemmin pystytty todentamaan.

Epätodellisen keveyden ja vaivattomuuden tunteen englanninkielinen nimitys runner’s high, juoksijan taivas, viittaa siihen, että sinänsä raskas, puuduttava ja ehkä jopa vastenmielinen juoksuharjoitus saa aikaan nautintoa.

Tutkimusten mukaan kilpaurheilijoiden ja kuntoilijoiden käsitykset siitä, millaisesta ja missä vaiheessa syntyvästä mielihyvästä endorfiinihumalassa on kysymys, vaihtelevat. Siksi koko ilmiön olemassaolo on kyseenalaistettu, vaikka ei olekaan ollut syytä epäillä, että elimistö ei reagoisi liikuntaan vapauttamalla verenkiertoon opioidien tavoin kipua lievittäviä ja ehkä myös huumaavia aineita. Endorfiini-nimityksellä viitataan juuri näihin morfiinia muistuttaviin kehon omiin hormoneihin ja viestiaineisiin.

Vierailija
11/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikuttaa oma stressitaso niin, että joskus en pääse siitä stressistä liikunnankaan aikana irti ja silloin ei tule sitä hyvää oloakaan. Lisäksi, kun aloitin liikunnan aikoinaan nollasta, aluksi sitä ei tullut, vaan vasta sitten, kun kunto rupesi riittämään. Juostessa se on kaikkein selvin, alkaa joskus 20-30 minuutin juoksun jälkeen, musiikki tahdittaa juoksua ja tulee tunne, että voisin jatkaa ikuisesti.

Vierailija
12/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on kaamea ja maata röhnötän sohvalla ja syön. Mutta kyllä vaan jumpissa pitää käydä monta kertaa viikossa, koska se on kuulemma hyväksi.

Vierailija
13/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, vain sinä itse olet vastuussa hyvinvoinnistasi.

Vierailija
14/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2013 klo 15:53"]

9, vain sinä itse olet vastuussa hyvinvoinnistasi.

[/quote]Miten voi olla vastuussa jos et saa diagnoosia? En ole 9 mutta myös yli 10v kärsin ennenkuin vajaatoiminta diagnosoitiin. Ravasin lääkärillä mutta ketään ei kiinnostanut tutkia.

Vierailija
15/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti parin vuoden ajan ja se hyvänolontunne tulee liikuntaharrastuksen jälkeen vain siitä, että se on ohi ja saa loppuillan lojua sohvalla :P

Vierailija
16/16 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakaan se hyvä olo ei tule liian rankasta liikunnasta. Juoksu on ihan kauheeta, sekä juokseminen, että sen jälkeen. Siksi en juoksekkaan. Koiran kanssa metsässä kävelystä tulee ihan hyvä olo, mikä on siis  kevyttä liikuntaa. Myös kuntosaliharjoittelusta ja jumpasta sekä zumbasta tulee hyvä olo. Niin ja uimisesta myös, sitä kannattaa kokeilla, jos vaikka se olisi se oma laji.