Mikä on elämän tarkoitus ilman lapsia?
Voiko pelkkä hedonistinen ja päämäärätön kuluttaminen olla elämän tarkoitus?
Onko ihmisen lisäksi muita tällaisia eläinlajeja?
Kommentit (36)
Lapsellisena sanoisin, että en tosiaankaan näkisi elämässäni tarkoitusta ilman heitä. En pysty kuvittelemaan elämää yksin, tai puolison kanssa kaksin, elämän täyttyessä työstä ja vain omasta navasta, olisi pirun tyhjää sellainen, vaikka kalenteri olisikin tupaten täynnä.
Ja kun lapset lentävät pesästä (ovat jo nuoria aikuisia) niin olen tietyssä mielessä "työni maapallolla tehnyt", vaikka tottakai olen heille ja heitä varten olemassa senkin jälkeen, sitten vain on enemmän sitä omaa napaa ym.
Ihmisen on tarkoitus saada jälkikasvua ja rakastaa ja toivottavasti tulla myös rakastetuksi, jakaa, opettaa, kasvattaa. Jättää maailmaan itseänsä lastensa, lastenlastensa jne myötä.
Jos en olisi lapsia saanut niin se olisi ollut minulle hirvittävä suru ja tragedia, koko elämäni ja sen tarkoituksen ja merkityksen kyseenalaistava kriisi, onneksi ei ole tarvinnut sitä asiaa surra, koska olen 2 lastani ns ongelmitta saanut.
Jokainen kokee tämänkin omalla tavallaan, minä näin.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää itse miettiä ja määritellä elämänsä tarkoitus. Jotkut silti kaipaavat ulkoa päin tulevaa ohjeistusta siitä, miten elämä kuuluu elää. Harmi vain, että he alkavat soveltaa tätä helposti myös sellaisiin ihmisiin, jotka haluavat löytää elämäntarkoituksensa itse. Siksi näitä "lapsia kuuluu tehdä, muuten elämällä ei ole tarkoitusta" -ihmisiä on niin paljon. Kuvittelevat, että yksi koko sopii kaikille.
Kyllä ihminen voi ihan itsekin ajattelemalla tulla loppupäätelmään, että seuraavan sukupolven kasvattaminen on antoisaa ja mielekästä sisältöä elämään.
Kyllä syy on biologiassa. Kaikilla lajeilla on tarve varmistaa olemassaolonsa tulevaisuudessa. Ja kyllä mulle lapset ovat mitä suurin sisältö elämään ja toivottavasti reilun kymmenen vuoden päästä myös lastenlapset. En osaa oikein kuvitella mitä elämäni olisi ilman lapsia, mutta takuulla paljon tyhjempää ja surkeampaa kuin nyt on ollut.
Se voi olla ihan mikä tahansa. Vaikkapa maailmanlaajuinen hyväntekeväisyys. Kauankos sinä olet viettänyt Afrikassa opettamassa tyttöjä lukemaan? Ainiin ei voi lähtee kun oman räkäposken vuoksi pitää istua himassa sohvalla 24/7.
Elämällä ei ole tarkoitusta. Ellei sitten usko jumalaan, jolloin elämän tarkoitus on olla jumalan leikkikalu.
Lisääntyminen ei ole tarkoitus vaan ominaisuus, samoin kuin esim. veden tarkoitus ei ole valua alaspäin, vaan nesteen ominaisuus ympäristössä jossa painovoima vaikuttaa.
Elämän tarkoitus on maksaa veroja ja rikastuttaa rikkaita
Jo nuorena ajattelin, että elämän tarkoitus on helpottaa toisten elämää (myös eläinten) tässä maanpäällisessä helvetissä.
Vierailija kirjoitti:
Elämän tarkoitus on maksaa veroja ja rikastuttaa rikkaita
Lastenteko liittyy elämän tarkoitukseen vain siinä, että saadaan lisää veronmaksajia
Vierailija kirjoitti:
Kyllä syy on biologiassa. Kaikilla lajeilla on tarve varmistaa olemassaolonsa tulevaisuudessa. Ja kyllä mulle lapset ovat mitä suurin sisältö elämään ja toivottavasti reilun kymmenen vuoden päästä myös lastenlapset. En osaa oikein kuvitella mitä elämäni olisi ilman lapsia, mutta takuulla paljon tyhjempää ja surkeampaa kuin nyt on ollut.
Suurimmalla osalla eliöistä ei ole tarvetta varmistaa lajin olemassaoloa. Kasvien heteet ja emit tuottavat siemeniä aivan ilman, että koivu tuntee siihen minkäänlaista tarvetta. Eihän sillä edes ole aivoja joilla ajatella ja tuntea mitään.
Eläimet tuntevat kiimaa ilman, että tietävät kiiman johdosta suoritetun parittelun tuottavan jälkeläisiä. Luuletko esim. sammakon mietiskelevän oman lajinsa tulevaisuutta?
Elämän tarkoitus on panna mahdollisimman monen uroksen kanssa ILMAN, että siitä syntyy lisäkuormitusta maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää itse miettiä ja määritellä elämänsä tarkoitus. Jotkut silti kaipaavat ulkoa päin tulevaa ohjeistusta siitä, miten elämä kuuluu elää. Harmi vain, että he alkavat soveltaa tätä helposti myös sellaisiin ihmisiin, jotka haluavat löytää elämäntarkoituksensa itse. Siksi näitä "lapsia kuuluu tehdä, muuten elämällä ei ole tarkoitusta" -ihmisiä on niin paljon. Kuvittelevat, että yksi koko sopii kaikille.
Kyllä ihminen voi ihan itsekin ajattelemalla tulla loppupäätelmään, että seuraavan sukupolven kasvattaminen on antoisaa ja mielekästä sisältöä elämään.
Tai sitten ei. IHAN ITSE AJATTELEMALLA MYÖSKIN. Ihminen ei voi elää lastensa kautta eikä ajatella että elämä jatkuu. Ja kun lapsi ei sitten enää lisäännykään tai sattuu onnettomuus tai jotain. Suku päättyy ja ihminen unohtuu historiaan. Ellei sitten tee jotain muuta kuin lisäänny. Eli yrittää jättää itsestään jotain historiaan. Lasten kautta pelkästään se ei onnistu.
Mulle lapsettomuus tarkoittaa ensisijaisesti huolettomuutta. Ei tarvitse niistä huolta kantaa, koskaan. Ja ihan hyvä nykyaikana jos moni jättää lisääntymättä maapallon kestokyvyn kannalta ajatellen.
Hedonistinen ja päämäärätön elämä ilman omia lapsia?!?!?!? Seuraavasta sukupolvesta huolehtiminen kuuluu minunkin, lapsettoman ihmisen elämään, ja pidän sitä yhtenä elämäni tarkoituksena. Hoidan ja kasvatan muiden lapsia. Teen myös monenlaista vapaaehtoistyötä, mm. vanhusten parissa. Mulle elämän tarkoitus on olla osa tätä yhteiskuntaa ja maailmaa, kantaa tavalla tai toisella korteni kekoon yhteisen hyvän puolesta, kasvaa ja kehittyä ihmisenä ja saada rakastaa.
Ap:n kysymys on minulle aika läheinen. Olen painiskellut tuon kysymyksen kanssa jo pitkään havaitessani että en ole naisrintamalla kovin kovaa huutoa ja järkevä lapsentekoaika alkaa olla ohi. Kaikki tuntuu vaan niin turhalta eikä elämässä tunnu olevan järkeä jos omaa elämänviisauttaan ei pääse siirtämään eteenpäin tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kysyy, mikä on elämän tarkoitus, niin minusta siihen voi tämän tiedon valossa hyvin vastata lisääntyminen. Tämä vastaus pohjaa ihan täysin biologiaan.
Täysin toinen kysymys on, minkä ihminen itse kokee mielekkääksi sisällöksi elämälleen. Ja moraalinen koodisto aiheuttaa tiettyjä reunaehtoja. Ts. vaikka lisääntyminen olisi elämän tarkoitus, ei ihminen saa tehdä mitä tahansa tämän päämäärän täyttämiseksi.
Eli en kuvittele, että yksi sopisi sen kummemmin kaikille, mutta ihminen on eliömuoto, siinä missä mm. virukset.
Jos ihmiskunnan tarkoitus on jatkaa elämää ja suojella maapalloa, niin lapsettomien tehtävä olisi suoraan se maapallon suojelu. Lapsia hankkineiden tehtävä olisi sitten opastaa myös lapsensa siihen.