Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TOSI alhainen verenpaine

19.07.2006 |

Huomenta. rv6 ollaan menossa ja neuvolaankin on vielä pari viikkoa, mutta siipan verenpainemittarilla mittasin verenpaineen kun päässä humisi. Alapaine oli muhkeat 50. Normaalistikin alapaine on ollut max 65 ja pysynyt sen alla viime raskaudessakin (6v sitten). Nyt on kyllä jo kummallinen olo, Hemoglobiinia ei ole aikoihin otettu, mutta naama on aika kalpea. (Otin muka aurinkoa koko viime viikonlopun. Sunnuntaina siippa sitten ihmetteli kuinka kalpea olin... se siitä päivetyksestä :) )

Onko noin alhaisesta paineesta haittaa raskaudelle. Yleensä mulle ollaan lekurissakin paineista vain sanottu että sietää olla onnellinen kun ei tartte suolaa ja salmiakkia varoa...

Hauskaa aamua kaikille!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus lääkäripalstan artikkelista Alhainen verenpaine: " Verenpaine luokitellaan matalaksi silloin, kun systolisen (yläpaineen) painetaso on alle 100 mmHg. Tällöin alkaa usein esiintyä oireita, kuten. esimerkiksi heikkoa oloa, huimausta, huonovointisuutta, rintatuntemuksia (tykyttelyä) tai kylmän hikisyyttä. " Alapaineesta ei ollut mainintaa, eikä alhainen alapaine aiheuta huimausta. Minkä verran sulla on yläpaine? Normaalia on esim. 120/60 eikä 100/60 ole sekään vielä huono.

Vierailija
2/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut alhainen verenpaine eikä se noussut raskausaikanakaan missään vaiheessa. Alimmillaan paineet oli jotain 90/60. Minulla heikotus oli pahimmillaan ihan alkuraskauden aikana ja helpotti mitä pitemmälle raskaus eteni. Minulle tuli jossain vaiheessa myös melko pahoja rytmihäiriöitä (vaarattomia), mutta lääkärikään ei ollut ihan varma oliko niillä yhteyttä alhaiseen verenpaineeseen. Myös hemoglobiini oli välillä tosi alhaalla. Kysyin asiasta neuvolassa ja terveydenhoitaja sanoi, että alhaisista paineista ei ole haittaa muille kuin äidille itselleen. Siis aiheuttaen huimausta ja heikotusta. Tosin sitten en tiedä jos menee tarpeeksi alas. Voithan aina soittaa neuvolaan, jos asia vaivaa mieltä tai olo vielä huononee!

-elmiina-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alhaiset paineet olleet aina, jotain 120/60. Nyt yllätti kuinka raskaus laskee niitä edelleen. Etenkin yläpainetta, alempaa ei niinkään. Nyt on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että yläpaine on alle 100. Mun vanhemmilla on vp-mittari joten saan sillä seurattua missä mennään.

Mua alhainen paine on vaivannut tosi paljon. Huimaa päivittäin ja joskus " kohtaukset" vie jalat niin alta, ettei tuntiin pääse nousemaan ylös. Neuvolassa asiasta valitin ja sanoin että häiritsee jo työntekoa, mutta sanoivat vaan että ei ole haitaksi ja tyyliin just noin " ole vain onnellinen" . No olepa tässä nyt onnellinen!! Ainut mikä auttaa on tosi suolainen ruoka. Olen huomannut että huimaukset liittyy siihen, että viimesestä syömisestä on kulunut pari tuntia. On tosiaan pidettävä huolta säännöllisestä syömisestä eikä suolan käyttöä pidä rajoittaa! Hellepäivinä join kivennäisvettä veden sijaan ja sillä pysyin pystyssä. Neuvolassa muistaakseni sanottiin joskus, että silloin huolestuvat, jos ylä- ja alapaineet ovat liian lähellä toisiaan eli jos väli on pienempi kuin 20. Sen kuulema huomaa kunnossaan. Ja tätäkö muka ei? Vähättely " ei tämä vielä mitään" ei tunnu kivalta.

Että sympatiani sinulle! Kanssasisaria löytyy! Ei kaikkien suomalaisten ongelma ole korkea verenpaine.

Minki ja pinki 16+2

Vierailija
4/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu myös koko raskauden ajan tosi alhaiset verenpaineet. Alkuaikojen pahimpia arvoja tais olla 69/50 ja nyt lähempänä puoliväliä on ollut alhaisimmillaan 84/49... Kysyin asiasta neuvolassa ja mulle myös sanoivat että ei oo muuta haittaa ku se huimaus ja heikko olo et niillekkään ei voi voi tehdä muuta ku ottaa vähän varovaisemmin ja vältää nopeita nousemisia esim sängystä. Ja tosiaan vaan sanoivat että pitäis olla tyytyväinen ku ei tarvi huolehtia liian korkeista paineista...! Mun äiti on lääkäri ja antoi vielä semmoisen vinkin että pitäis juoda paljon ja koittaa liikkua. Myös se säännöllinen syöminen auttaa kun silloin pysyy ainakin ne verensokerit kohillaan.

Vierailija
5/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpaine on ollut jotain 90-100, päivästä riippuen. Suolaa oon syönyt ihan tajuttomasti (ja siis kunnon merisuolaa myllystä, ei mitään Pan-huijaus-suolaa)

Vettä en ole pystynyt janoon juomaan vuosiin, siitä tulee vielä pahempi olo, Nyt menee vissyä ja tuoremehua sekaisin.

Paino ollut 55-65 välillä viimeiset 5 v, riippuen olenko ollut kotona lapsen kanssa ja imettänyt (55) tai töissä koneella (65). Tätä huimausongelmaa ei ollut nuorena vaikka paineet olikin aika alhaalla ja olin varsin pitkä ja kasvoin nopeasti... Nyt vanhemmiten se pahenee koko ajan.

Kiitoksia viesteistä!

Vierailija
6/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut koko raskauden ajan matalat paineet. Alussa 90/60, nousi jossain vaiheessa 100/70, mutta on ollut tuo korkeimmillaan. Nyt on taas ollut 90/60, viimeksi 96/68 ja olen jo rv 39+6. Alkuraskaudessa minulla oli huimausta pari kertaa, mutta sen jälkeen ei ole vaivannut mitenkään. Olen ollut siitä itsekin huolissani, mutta minulle on sanottu ettei siit pitäisi olla synnytyksessäkään haittaa. Korkeintaan voi kuulema pyörryttää, mitä en tietysti sitäkään haluaisi, mutta muuten on kuulema ok. Sanoivat vain, että parempihan se näin päin on kuin että jos olisi tosi korkeat paineet. Kehuja tuosta olen vaan saanut. Synnytyksen lähestyessä olen silti alkanut syömään enemmän suolaa.

Vierailija
7/7 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää ihmeessä Magnesiumia, se poistaa huimauksen ja heikon olon joka johtuu alhaisesta verenpaineesta. Mulla vp on 100/50 ja tämäkin kovan kahvinjuonnin ja päivittäisen salmiakin syönnin tuloksena. Viime raskauteni aikana, lääkäri Ranskassa (poikani syntyi siellä) määräsi minulle Magnesiumia ja siihen loppuivat huimaukset. Olen tämänkin raskauden aikana (rv 29+5) ottanut magnesium tabletteja ja olo on ollut hyvä. Se poistaa myös suonenvedot ja lihaskrampit, urheilijat käyttävät myös sitä. Neuvalassa osattiin kertoa kuinka se autta suonenvetoihin. Mutta jos sitä ottaa liikaa siitä tulee maha kipeäksi, ei siis mitään sen pahempaa (on tullut sekin kokeiltua). Itse otan sitä n3päivänä viikossa, ja se on riittänyt mainiosti.