Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

joku muu joka oikeesti ei tiedä paljonko mies saa palkkaa käteen?

Vierailija
21.10.2013 |

En todellakaan tiedä tätä, enkä ole ikinä kysynyt eikä siitä olla juteltu. Ei hänkään tiedä mitä minä saan kk:ssa käteen lisien kanssa (vaihtelee 1900--2500e) mutta kyllä tiedän sen verran että enemmän hän saa. Molemmat laittaa talotiliin 600e ja isoimmat laskut jaetaan, sitten mennään vaan eteenpäin miten sattuu. Se maksaa jonkun laskun joka ottaa sen käteen ja vaihtelee kuka käy kaupassa.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei lainat ole ainoa yhteinen meno, kyllä senkin jälkeen (ainakin meillä) pohditaan yhdessä, paljon saadaan säästöön, mihin investoidaan, lähdetäänkö reissuun jne. Jos toinen haluaisi tehdä kylppäriremontin ja käydä Thaimaassa, niin pohtiiko kumpikin ihan yksikseen, laittaako rahaa/riittääkö rahat näihin vai ei.

Suomalaisessa yhteiskunnassa palkat on tabu, mutta en ole tajunnut, että näin on myös parisuhteessa :) Ja tarkoitan parisuhteella yhteistä elämää, yhteistä asuntoa, lapsia jne. Seurustelevat ja omillaan elävät parit on eri juttu.

t. 12

Vierailija
2/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en  tiedä. Mies on yrittäjä ja maksaa itselleen vähän vaihtelevasti palkkaa. Tiedän että se riittää mun palkan kanssa elämiseen ja lainoihin. Mun palkka on paljon pienempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:53"]

Miten te olette suunnitelleet esim. lainan suuruuden ja muut elämänne menot, jos ette tiedä, mitä toinen tienaa? Oletteko pohtineet, millainen pelivara kuukaudessa jää tms.? Vai kumpikin on vaan sanonut, että vaikkapa 500 voin laittaa asumiseen kuussa ja sillä mennään, eikä yhtään keskustella, mitä jää elämiseen ja muuhun?

[/quote]

Samaa ihmettelee 9. En voisi kuvitellakaan suhdetta missä ei rahat olisi yhteisiä

[/quote]

Juu ja joku taas ei voi kuvitellakaan suhdetta missä rahat ois yhteisiä. Meillä ei ole, eikä tule olemaan. Mies maksaa talolainaansa, puoliksi lämmityskulut ja sähkö, ja kumpikin tietysti maksaa omat puhelimensa ym. jutut. Ei tarvitse keskustella mitä kukakin "saa" ostaa, tiedetään toki sen verran toistemme finansseista ettei rahat vähissä ole - siksi ei kai tarvitse niin tarkka ollakaan.

Vierailija
4/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 16:03"]

Miten te olette suunnitelleet esim. lainan suuruuden ja muut elämänne menot, jos ette tiedä, mitä toinen tienaa? Oletteko pohtineet, millainen pelivara kuukaudessa jää tms.? Vai kumpikin on vaan sanonut, että vaikkapa 500 voin laittaa asumiseen kuussa ja sillä mennään, eikä yhtään keskustella, mitä jää elämiseen ja muuhun?

[/quote]

Samaa ihmettelee 9. En voisi kuvitellakaan suhdetta missä ei rahat olisi yhteisiä

[/quote]

Täh. Ei se tarkoita etteikö "rahat olisi yhteisiä" jos ei tiedä tarkalleen kuinka paljon toinen tienaa. Täällä taas te näette vain mustaa ja valkoista..

Lainat ja muut on sovittu aikanaan. Tilanteet ovat muuttuneet sen jälkeen reilusti. Meillä on omat tilit (IIIIIIIIKKKKKKK!!!!!! Pyhäinhäväistys!!!!) joilta sitten siirretään yhteiselle käyttötilille x summa kuukaudessa rahaa, sekä yhteinen säästötili, jolle siirrämme aina x summan rahaa. Säästötili on sekä lomia, että hätätilanteita varten. Käyttötililtä maksamme ns. kiinteät maksut, mm. lainat, vakutuutukset, ruoat, bensat..  Omille tileillemme jää rahaa ja sen me käytämme kuten käytämme, yleensä vaatteisiin ja lapsiin sekä yleiseen hemmotteluun. Lainaa lyhennämme usein etukäteen, jos on "ylimääräistä".

Siltikään en tiedä paljonko mies tarkalleen tienaa. Eikä kiinnostakaan. Jos tarvitsen johonkin rahaa lisää, otan sitä säästötililtä ja vain ilmoitan siitä miehelle. Usein ei tarvitse näin edes tehdä. Käyttötililläkin on aina "ylimääräistä", johtuen säännöillisestä systeemistämme.

p.s. sekään ei tarkoita etteikö rahat olisi yhteisiä jos puolisoilla on omat tilit..

Vierailija
5/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä!! Meillä erilliset tilit. Minua kiinnostaa vaan se että mies maksaa sovitut laskut.

Vierailija
6/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä paljonko mies tienaa. Jotakuinkin tiedän bruttopalkan, mutta en nettopalkkaa. Ei tosin hänkään tiedä minun nettipalkkaani, enkä ole ihan varma tietääkö bruttopalkkaakaan.

Ja tuohon, että miten meillä on suunniteltu esim. lainanhankinta... no siten, että ne tulot on silloin lainaa haettaessa laskettu ja menot ja tulot mietitty. Mutta lainan hakemisesta on jo aikaa, ja kummankin tulot ovat sen jälkeen kasvaneet.

Vierailija
7/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä. Tiedän miehen palkasta vain suuruusluokan ja sen, että itse saan tällä hetkellä enemmän. Tarkempaan kyselemiseen ei ole ollut tarvetta, kun rahasta ei ole pulaa.

Vierailija
8/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä.

Vierailija
9/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinhan tuolta katsoa, mutta ei kiinnosta, eli en tiedä. Ei hänkään tiedä tulojani, on meillä muutakin juteltavaa ja kun on perhettä, lainat maksettu ja kumpikaan ei törsää mitään turhia, niin mitäs sitä tuollaisilla tiedoilla tekee.

Vierailija
10/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en minäkään tiedä. Yhteiselle tilille siirretään sovittu määrä rahaa tilipäivänä ja sieltä maksetaan yhteiset laskut ja lainan lyhennys. Loput kumpikin käyttää haluamalllaan tavalla, mitäs se mulle kuuluu paljonko miehelle jää tota "omaa rahaa", riittää kun tiedän omat käyttövarani.

Vierailija
11/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä, jotain 2000 luokkaa lienee... Minä en todellakaan miehen rahoilla elele vaikka itse saan ehkä viidenneksen tuosta.

Vierailija
12/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Asumme erillämme ja olemme itsenäisiä aikuisia ja hoidamme molemmat oman taloutemme. Tiedän että saa yli kymppitonnin bruttona vähemmän kuin minä vuodessa.

Vierailija
13/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä tarkkoja tuloja, mutta ei asuta saman katon alla. Kenties sit kun näin on, täytyy jakaa tarkemmin menoja ja kattoo että tilanne on reilu molemmille.

Vierailija
14/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei tiedä mitä saa nettona:) Rahat tulee tilille ja minä hoidan laskut yms. Miestä ei kiinnosta, pääsee helpommalla kun mä hoidan kaikki raha-asiat.

Vierailija
15/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä. Suurpiirteinen käsitys minulla on mieheni palkasta, mutta ei minua edes kiinnosta, paljonko se tarkalleen on. Lainojen lyhennykset, yhtiövastike yms. yhteiset maksetaan puoliksi ja loput rahat jää molemmilla omaan käyttöön ja niillä saa sitten tehdä mitä haluaa.

Vierailija
16/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä. Kaikki rahat menee samalle tilille. Mies hoitaa sieltä laskut ja muut, mä ostelen niin vähän, enkä juuri törsäile. Mies on tosi tarkka talousasioissa siinä mielessä, ettei tili koskaan ole tyhjä, vaan pahanpäivän pari tonnia on aina pohjilla. Miehen säästötililtä siirtelee isompia ostoksia varten käyttötilille jos tarttee. Mitään ei ostella änkyttäen muutenkaan, mitä nyt auto ja asuntolaina. Toimii meillä :)

Vierailija
17/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 15:48"]

Mun mies ei tiedä mitä saa nettona:) Rahat tulee tilille ja minä hoidan laskut yms. Miestä ei kiinnosta, pääsee helpommalla kun mä hoidan kaikki raha-asiat.

[/quote]

Sama meillä.

Vierailija
19/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Vierailija
20/20 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

jos lainat on maksettu ja tilillä aina riittävästi rahaa, ei siitä tarvitse erikseen keskustella.