Onko asiallista toimintaa opettajalta?
Eli 8-luokan uinnissa uintitaidoiltaan hieman heikompi joutuu käyttämään pikkulapsille tarkoitettua lötköpötköä, minkä oppilas kokee nöyryyttävänä. Osaa kyllä siis uida pitkiäkin matkoa, mutta väärällä tekniikalla ja lisäksi huono kunto. Ope myös huutaa siten että kaikkien huomio kiinnityy sinne. Lisäki muut oppilaat saavat aina lopputunnin yhdessä tehdä vapaasti mitä haluavat altaassa, mutta tämä yksin oppilas laitetaan yksin tekemään harjoituksia. Onko oikein?
Kommentit (33)
Kukaan opettaja ei ota riskiä hukkumisen kanssa, jos taidot näyttävät heikoilta.
No onko sun mielestä tuossa kohtelussa jotain huonoa vai ei? Minusta kuulostaa tosi kurjalta ja en olisi itse tykännyt 13-vuotiaana yhtään! Sano opettajalle kahden kesken, että et halua olla silmätikkuna ja että netissä äidit sanoivat että on se kumma, kun mikään ei ole muuttunut 25 vuoteen liikuntaopetuksessa!! ;)
osaan kyllä uisda ja pysyn pinnallaa muutta se ei riitä opettajalle
No ei ole. Otahan yhteyttä opettajaan ja kysy, pitääkö nuoren kertomus ihan paikkaansa.
Uskon kyllä. Nykyään uimataitovaatimus on tiukka. Kelluke saattaa olla joku sääntö, jos lapsi ei ole suorittanut sitä 200 metrin testiä hyväksytysti, jotta lapsen saa päästää syvään altaaseen.
Ehdotan että menet joku kerta mukaan sinne uimaan ja katsot mitä tapahtuu.
3: aiemmat liikunnanopet ei ole koskaan vaatineet kellukkeen käyttöä eli en usko että on mikään sääntö.ap
Lapsesi valehtelee, koska tietää sinun provosoituvan. Itsekin tiedät lapsen valehtelevan, mutten olisit ottanut tietenkin yhteyden opettajaan etkä kirjoittelisi tänne.
Kannattaa asiasta keskustella, mieluummin soittaa kuin wilman kautta. Kysyt ihan asiallisesti miksi näin toimitaan, ja toteat että se tuntuu pojasta nöyryyttävältä. Asioihin voi olla luonnolliset selitykset tai sitten opettajat tekevät virhearviointeja.
Meillä tuo uimaopetus muuttui myös painajaiseksi, kun lapsi joutui erilleen koko muusta luokasta suorittamaan uimataitotestiä. Sitä ei saanut suorittaa siis muiden kanssa, vaan huonot uijat erotettiin eri ryhmäksi jotka kävivät eri aikaan uimassa. Sekin oli aika nöyryyttävää. Opettajille se tietenkin on mukavampaa ja helpompaa. Aina ei todellakaan ajatella sitä, mikä olisi lapselle paras. Vahvimpien mukaan mennään.
Miten 8.-luokkalainen ei osaa sanoa, ettei halua pötköä? Tai kysyä selitystä tai vaihtoehtoa pötkölle? Aina syytetään opettajaa asiattomuuksista, vaikka tarkoitus voi olla hyvä. Ei opettaja osaa ajatuksia lukea. Ehkä se on sitten äidin kysyttävä asiaa...
Lapsesi tulkinta tapahtumasta ei välttämättä ole totuus. Uimahallissa on usein puhuttava hyvin kovalla äänellä, huudettavakin, jotta puhe kuuluu. Lötköpötkö voi olla apu jalkojen liikkeen / uimatekniikan opettelussa.
Itse opin joskus 4-luokkalaisena uimaan kun isisiskoni vei minut uimahalliin ja laittoi selkääni vauvoille tarkoitetut oranssit kellukkeet. Niillä oli hyvä harjoitella potkimista ja kauhomista kun ei tarvinnut kiinnittää huomiota pinnalla pysymiseen. Sitä ennen pelkäsin vettä ja hukkumista. Ei tullut mielenkään, että se olisi ollut nöyryyttävää.
Mielestäni tuokin on asiatonta, että yksi erottaan ryhmästä tekemään harjoituksia. Eihän muissakaan aineissa huonoja oppilaita kohdella noin...
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:07"]
Itse opin joskus 4-luokkalaisena uimaan kun isisiskoni vei minut uimahalliin ja laittoi selkääni vauvoille tarkoitetut oranssit kellukkeet. Niillä oli hyvä harjoitella potkimista ja kauhomista kun ei tarvinnut kiinnittää huomiota pinnalla pysymiseen. Sitä ennen pelkäsin vettä ja hukkumista. Ei tullut mielenkään, että se olisi ollut nöyryyttävää.
[/quote]
Haloo, on vähän eroa 4. ja 8. luokkalaisessa. Kasiluokkalainen voi olla jo aikuisen kokoinen ja sen ikäisillä teineillä tuo keskinäinen vertailu ja myös kiusaaminen on vähän eri luokkaa.
9: 4-luokkalainen on hieman eri kuin 8-luokkalainen ja eri asia olla siskon kanssa kuin koulun kanssa uimassa..
[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:09"]
Mielestäni tuokin on asiatonta, että yksi erottaan ryhmästä tekemään harjoituksia. Eihän muissakaan aineissa huonoja oppilaita kohdella noin...
[/quote]
Miten niin ei?
olen se tyttö ja olen kyllä (tiedoksi vain) 7-luokalla. (äiti ei muistanut millä luokalla olen pitäisikö huolestua??) . En pidä siitä että minusta tehdään tänne lapsellisia keskusteluja . äitini nimi on muuten Marita tunnetteko häntä???