-0-o-0-°°°- Keskiviikon HELMInauha -°°°-0-o-0-
Minä taas kukun täällä keskellä yötä ja ajattelin sitten kirjoitella tännekin puolelle muutaman sanan, kun olen ollut viime aikoina aktiivisempi tuolla MSN puolella.
Maaretille ja piipaalle täältäkin peukkuja tämän päiväisiin ultriin. Ja Helgalle voimahali, noita uutisia ei kyllä toivoisi kenenkään kohdalle!
Viherrys kyseli tuosta rapakunnosta ja täälläkin sitä esiintyy. Astmapiippu on kaivettu taas esiin yli 1,5 vuoden tauon jälkeen. Esikoisen odotuksessa tämä alkoi mielestäni vasta joskus toisella kolmanneksella. Tosin maha on jo kyllä nyt samankokoinen kuin esikosta viikolla 23 ja esikoisestakin maha oli jo kokoa XL!
(.) Kävimme eilen alkuraskauden ultrassa ja meillekin paljastui tuplayllätys, meidän kesäheinästä tulikin Kesä ja Heinä. Hieman oli asiaa epäillyt tämän mahan kasvun ja esikoista rankemman pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Menemme vielä uudestaan ultraan parin viikon päästä, kun lääkäri ei saanut kunnolla mitattua noita pieniä ja hänestä tuon la:n varmistamiseksi olisi parempi käydä nyt vielä ennen rv10, kun kuulemma sitten rv10+, nuo vauvat kasvavat jo yksilöllisemmin, joten myöhemmissä ultrissa tuon la:n määritys on epävarmempaa.
Maha on ollut kipeä jo monta yötä ja nyt en enää löytänyt mitään sopivaa asentoa. Ja kun sitten vielä aloin miettimään, mitä kaikkea tuo tuplauutinen elämässä ja suunnitelmissa muuttaa, niin eipähän enää tullut uni silmään. Pelottaa kyllä oma jaksaminen ja varsinkin se, miten tästä raskaudesta selviää. Ja ihan käytännön asiat... löytyykö tuplarattaita, jotka mahtuvat hissiin ja miten ylipäätänsäkään pääsen enää mihinkään liikkumaan esikoisen ja kahden nyytin kanssa. Mökkihöperyys uhkaa!?!? Onneksi on vertaistukea.
Päivällä pitäisi lähteä ajelemaan esikoisen kanssa mökille loppuviikoksi äidin täysihuoltoon :) Olivat kyllä ihan onnesta sykkyrällä meidän uutisista.
aama ja Kesä&Heinä rv8+2 tai 7+4
Kommentit (22)
Aama: Onnea tuplista!! Teitä tuplien odottajia on nyt helminauhoissa jo laskujeni mukaan 4! Wau. Hyvin tekin tulette pärjäämään. Alkuun on ehkä viisasta (omien tuntojen mukaan tietty) hommata joku kotiapulainen. Onko miehesi töissä (anteeksi jos jo mainitsit, en muista)? Tai pitää hän varmaan isyysloman sitten? Minkä ikäinen teidän esikoinen on?
Piipaa ja Maaret(ti): Onnea ultriin! Peukut ja varpaat ovat täällä(kin) pystyssä, jotta saisitte hyviä uutisia.
(.) Ei kummempaa. Nyt kyllä pukkaa taas päänsärkyä, mut en ole ehtinyt mitään viel suuhunkaan laittaa (multitaps onneksi auttaa monesti alkavaan päänsärkyyni). Kyllä rauhoitti mieltä se maanantainen ultra, näen vieläkin silmissäni miten sen pikku " sintin" sydän sykki niin kovasti. =) Parin viikon päästä onkin jo np-ultra, mielenkiintoista nähdä sit taas paljonko on kasvanut.
Mukavaa keskiviikkoa kaikille - on kiva lueskella kuulumisianne.
Nyt jään jännäämään ultrakuulumisia teiltä..
Minni ja vielä lempinimetön - yritän kovasti keksiä hyvää lempparia tälle " Nasun" ja " Tintin" sisarukselle rv9+1
Nyt on näköjään toiseen pinoon ilmoittautunut mukaan Annuliinu(?), joka odottaa myös kaksosia!! Olen jo ihan sekaisin laskuissani, en muista niitä aiemmin " selvitettyjä" tuplien odottajia, oliko tämä jo niissä, vai onko jo viides!? =D Tervetuloa kuitenkin kaikki mukaan!
Eikös jethuu ollut yks, ja Hanna-äiti, sit oli joku kolmas (anteeksi etten muista nikkiä), ja tämä tän päivän avaaja amma(?) ja sit viel Annuliini(?)..?
Nikit siis Aama ja Annuliinu! (Raskausdementian piikkiin..!)
Tuplasti onnea [b]Aama[/b]!
[b]Maatet(ti)[/b]lle ja [b]PiiPaa[/b]lle ultriin [b][color=deeppink]bd bd bd
[/color][color=pink](.) [/color][/b]Ei taaskaan uutta tähän kupuun.Ihan selvä vauvamasu, pinkeä ja kova :) Olo on aika ok, pahoinvointi tuntuu todella helpottaneen ja pyörrytyskin on vain ajoittaista. Maidon tihkuttelu mm. suihkussa jatkuu ja rinnat ovat arat edelleen. Äitiysfarkut ja äitiyspaita päällä, silti töissä pokka pitää B)
Np-ultraan 6 päivää.
- Pomelo ja Erittäin Salainen, rv 11+4
Tuli sitten lopulta nukuutta kolme parin tunnin pätkää :( Repohukalle ymmärrystä noiden ruokaongelmien kanssa. Minä diettasin viimeiset 9kk reilulla parilla kymmenellä ruoka-aineella esikoisen allergioiden takia. Nyt olen ihan huumassa syönyt pitsaa, hampurilaisia ja lähes mitä mieli on tehnyt tämän viikon, kun meillä imetys loppui lähes esikoisen aloitteesta kertalaakista viime perjantaina. On mulla omiakin allergioita ja keliakia, mutta tuon imetysdietin jälkeen ne ei kyllä tunnu missään.
Tuo on yksi iso asia mikä mua kanssa tuplissa pelottaa... se, että allergia rumba alkaa lisämaidon takia jo heti sairaalasta. Esikoisen kanssa kun selvittiin lähes vuosi ennen kuin allergiat iskivät päälle lehmämaitokokeilujen seurauksena. Ja olinkin jo suunnitellut, että tälle toiselle en lehmänmaitoa antaisi ennen kuin joskus pitkälti vuoden jälkeen.
Minni kyseli esikon ikää. Neiti on nyt 1v9kk joten vauvojen syntyessä jo 2v4kk. Onneksi on sentään noinkin iso tuo ikäero! Minkäs ikäisiä muiden tuplien odottajien esikoiset ovat (jos en ihan väärin muista, niin kaikille tämä oli toinen raskaus)?
Me ollaan tällä hetkellä miehen kanssa molemmat vuoropäivinä töissä ja kotona eli molemmat tekevät lyhennettyä viikkoa. Mies vähän elättelee toiveita, että jos saisi jatkaa tuolla tuntisopimuksella sittenkin kun jään äitiyslomalle, niin joustot olisivat helpompia. Mä olen onneksi vielä kesälomalla elokuun loppuun, niin ei tartte miettiä millä tätä mahaa nyt peittelisi ja sitten tuo eka kolmannes onkin jo takana ja ei ole niin väliä vaikka sana leviäisikin.
Appivanhemmat ovat eläkkeellä ja heillä on kakkosasunto (muuten välimatkaa yli 500km) tuossa muutaman kilometrin päässä, joten varmaan heistäkin apuja saa. Ja äitini joskus asiasta puhuessamme ennen kuin olin edes raskaana sanoi jäävänsä pois töistä jos meille kaksoset tulisi (äidin äiti on siis kaksonen). Kaikeksi varmuudeksi aiotaan kuitenkin hakea esikoiselle joulukuun alusta puolipäiväpaikkaa tuosta naapurissa olevasta päiväkodista, eihän sitä ole pakko ottaa vastaan, jos asiat järjestyvät muuten.
aama, esikko 1v9kk ja Kesä&Heinä rv7/8
... kyseli eilen äitiysvaatteiden nettiputiikkeja. Tässä muutama:
http://www.premaman.fi/
http://www.missymom.net/
http://www.belua.fi/
http://www.nettiemo.fi/
http://www.babyidea.fi/
http://www.pienokainen.com/
http://www.bebes.fi/
Aamalle: Esikoinen (poika) täyttää syksyllä viisi ja ei ole ihan rauhallisimmasta päästä :) on vielä pohdinnan alla, miten sitten järjestetään hoito, kun vauvat syntyy. Tällä hetkellä on päiväkodissa. Luultavasti puolipäivähoitoon laitetaan ainakin aluksi. Sitten syksyllä 2007 alkaakin jo eskari.
Odottelen piipaan ja Maaret(ti)n ultrakuulumisia, toivottavasti ovat saaneet kumpikin hyviä uutisia ja tulevat ne pian kertomaan!
Helgalle haleja ja voimia!
Aamalle onnea tuplista! Olen ihan kateellinen ;-)
(.) masu on niiiiiiiiiiiin turvonnut ja pullea, että tänään kävin jo vaateostoksilla aamulla, kun esikoinen oli päiväkodissa. Ostin kolme pitempää lyhythihaista, tunikamallista puseroo, jotka peittää masun kivasti. Housut mulle ei oikein enää mahdu, tänään kai istahdan ompelukoneen ääreen ja ompelen jonkun kiilan sinne sivuun. Äitiyshousut mulle kun kuitenkin vielä liian suuria on.
Painoa on tullut yhteensä noin 1,5kg lisää, syönhän kuin hevonen ;-)
Väsymys jatkuu, etova olo on vähän vähentynyt. Rinnat aristaa silloin tällöin.
karoli ja masuasukki 8+3 (lääkärin mukaan 8+6, mutta itse tiedän ovuloineeni myöhemmin)
Pahoitteluni Helgalle, voin vain kuvitella tuskasi :´(
Vai on muutamalla ultra tänään, jännät paikat.
Tuplia odottavia onkin sitten huimat 4 äippää, waude, tuplasti onnea heille!
Omaa napaa sen verran, että maha alkaa ilmeisesti hiukan jo kasvaa ja näkyä. Olo on hyvä, mitä joskus vatsaa kivistää ja sillai hassusti keskeltä pistää. Herkkuja söisi koko ajan..pizzaa, hampurilaista, salmiakkia...saapa nähdä miten paino lähtee tästä nousuun. Olen jo monta vuottanut painanut tuon 60 kg.
Joku kyseli, että miten aikoo harrastaa liikuntaa raskausaikana. Mä yritän edelleen jotain joogailla ja töihin menen pyörällä niin pitkään kuin kelit ja maha sallii. Kilometrejä kun ei kovin montaa tule.
Jännityksellä jään odottelemaan uutisia ja kaikille helminauhoille hyviä vointeja.
Mykerinos rv 11+2 (neuvolan mukaan 11+5)
Tää viesti on nyt täynnä vaan omaa napaa, suokaa anteex.
Aamulla olin ni hermostunu etten saanu syötyy ku yhen tomaatin jonka senki oxensin hetken perästä kaaressa pönttöön.. Aika mateli.
No, päästiinpäs sairaalalle, kädet täris ja päässä humis. Päästiin tutkimushuoneeseen (mies vielä viitti tyhmänä kysyy ett tuleex hän mukaan, no duh, en kai mä huvixeni sitä pyytäny pitään vapaata tänään) ja höpisin ultraajatädille kaikki vuodot yms. hermostuneena. Kampesin sit itteni siihe tutkimuspöydälle, sondi sisään ja... Ruutuun tuli valtavan hieno, upea , mahtava, hyvinkasvanu pikkuihminen. Tuossa on kädet, tuossa jalat, siinä se sydän sykkii ja pieni meille vilkuttaa. " Hei äiti, täällä minä!" :' ) Itkuhan multa tuli. Tutkittiin oikein huolella kaikki, nyt näytti siltä ettei ihan heti pitäs vuotoja tulla. Toivotaan. Sain " käskyn" soittaa ä-polille heti jos vuotoa tulee hurjana ja kipujen kanssa. Istukka on etuseinässä joten se ei tod.näk. ole vuotoja aiheuttanu. Eipä taida koskaan selvitä mix niit tuli/tulee.
Rv:t olis menkkojen mukaan 11+5, ultran 12+3. Noin pienen heiton takia ei LA:a lähetty muuttamaan. Eli siis summa summarum: Kaikki kunnossa, pikkuihminen kasvaa ja voi hyvin. Nyt voi taas muutaman päivän olla onnellinen ja tyytyväinen. Kunnes taas epäilyt ja pelot iskee.. ;)
Mutt joo, tulipa taas löpistyä. Illanjatkeita Helminauhalaisille ja hyviä vointeja!
Maaret(ti) & örppänä =) (rv11+5/12+3)
Toivottavasti Piipaa on saanu myös hyviä uutisia.. bd öö
Uteliaisuus voittaa....
Oli pakko tulla kurkkaamaan miten ultra jännääjillä on mennyt!
ja yhdet hyvät uutiset ainakin!!! Toivottavasti se piipaa seuraa samalla linjalla. * Sormet ristiin pistää hän*....
Kiitos vielä kerran kaikille tsemppauksesta, ja onnea vielä yhdelle tuplalle, joka tiensä on löytänyt tänne mukavaan joukkoon!
( Hitsi onkohan helminauhassa kohta ennätys tuplien odottajia?)
*Hiippailee taas takavasemmalle kärkkymään uutisia piipaasta*
T. Ei enää niin surullinen Helga
P.s Kyselen nyt tässä samassa, josko jollain olisi aikaisemmin käynyt näin niin kuin minulle, että koska sitä uudelleen passaa ruveta yrittämään? Kun jäi vähän hämärän peittoon siellä sairaalassa se asia. Käsitin että olisi hyvä käydä eka siinä jälkitarkastuksessa varmistamassa, et kohtu on ok.
Täytyy kyllä sanoa, että tuosta miehestä ja kavereista on ollut paaaaljooon apua ja tukea tässä tilanteessa. Kuten myös teistä hyvät helminauhalaiset. =)
...sanomaan muutaman sanasen tänne muiden joukkoon. En ole tähän asti kauheesti näitä juttuja seuraillut, mutta koitan parantaa tapaani. Jaksamisia kaikille ikävän uutisin saaneille ja onnea puolestaan hyville uutisille. Itse siis odotan tällä hetkellä toista lastani, ja pysyn yhä edelleen yksinhuoltajana. Jonkin verran pelottaa, miten jaksan kahden kanssa, mutta enköhän mä jotenkin jaksa. Lapsethan kuitenki on se elämän suola.
Mutta ei kai tässä muuta tältä erää. Koittakaa jaksaa muutki pahoinvoijat ja väsyneet. Mä en muuta tekiskään ku vaan nukkuis. *silmät ristissä*
kävin jo yhteisönkin puolella onnittelemassa. =)
Minäkin odotan pikkukakkosia, eli esikoispoika on melkein 3vuotias, kun kaksoset syntyy. Olenkin tässä miettinyt kaikennäköisiä vaihtoehtoja kaksosten varalle... Ajattelin, että ottaisin äitiyspakkauksia vain yhden. En tykännyt siitä toppapuvusta, mun mielestä esikoisella se oli nätimpi. Niinpä mä ajattelin, että tuplat saavat olla erilaisissa ulkoiluasuissa. Muut uudet pakkausvaatteet varmaan jaan molemmille. Tai voisiko niillä käyttää yhteisiä vaatteita, miten lie..?
Lisäksi olen pohtinut noita vaunu/ratas asioita.. että onko sellaisia " tuplayhdistelmävaunuja" ? Ja miten käteviä sellaiset on? Kalliita? Sitten kun mulla saattaisi olla tiedossa yhdet kaksosten rattaat, niin mietin että josko ottaisin ne (varsinkin jos saisi edullisesti.. =) )... Sitten keväällä ja kesällä ne voisivat olla kivat. Kun alkuvuodesta on kuitenkin yleensä ainakin niin kovat pakkaset, että voiko vauvoja oikein ulkosalla nukuttaa? Ja leutoina päivinä jos hyödyntäisin esikoisen vaunuja, että nukkuisivat ulkona niissä vuorotellen. Olenko ihan kamala äiti, kun erotan vauvelit heti toisistaan vuoronperään yksin ulos nukkumaan? Saako sillain edes tehdä??!!
En tiedä, jotenkin on niin pää sekaisin vähän vieläkin. En oikein osaa konkreettisesti ajatella, että miltä noi mun " suunnitelmat" kuulostaa, saa kommentoida!! (Älkää kuitenkaan ihan julmasti teilatko kaikkea =) herkältä mammalta pääsee itku ;) )
niin ja aama, mä copypasteijaan tän saman myös yhteisöön.
jethuu 11+5x2
Ei tullu hyviä uutisia tänään.
Ei näkynyt sykettä eikä juuri mitään muutakaan. Lähete tyksiin kaavintaan.
Lääkäri meinas, että se on ehkä ollut tuulimuna. Se tuntuu jotenkin oudolta, kun näkyhän se alkio niissä kahdessa ekassa. Ikävästi herätti tänäänkin toiveita, kun ekaks sanoi, että hänen mielestä tämä on kasvanut.. Mitä lie sitten ensin nähnyt, mutta loppujen lopuks ei kai enää mitään.
Joten nyt ei auta kuin keräillä taas sirpaleita ja miettiä joko sitä alkas pikkuhiljaa uskoa, että meidän perheeseen ei enempää jäseniä tule.
Mutta oikein hyvää jatkoa ja onnellista odotusta kaikille teille ihanille helminauhalaisille!
Ja suuret pahoitteluni sinulle Helga. Toivottavasti enää kukaan muu ei nauhasta tipu.
Toivottavasti joku ottaa listan hoitaakseen?!
Jaksamisia piipallekkin *iso hali*
Ensinnäkin toisten huonot uutiset (voimia teille!) lisäävät omaa pelkoa ja juuri alkaneet oudot kivut nostavat pelon huippuunsa!
Eli mulla kohdunsuu kipeä! (petipuuhissa sattui ihan kamalasti!)
Ja tänään muutenkin ollut outoja kipuja alavatsalla, välillä pistelee ja välillä sattuu!!! Mitä tässä nyt tapahtuu!!??
Neuvolassa kävin tänään ja kohdunsuun kipeys ei kuulemma ole normaalia.. Laittaisi minut heti ultraan, jos kaikki lääkärit ei olisi lomalla!
Olen ravannut vessassa jatkuvasti, kun luulen, että aloin vuotamaan..
Pelottaa niin paljon!!....
Nyt pitää vaan odottaa kolmisen viikkoa jos oireet ei pahene, sitten on se kauan odotettu eka ultra!
Kaiken epätoivon keskellä luulin tuntevani vauvan liikkuvan(!)..
Voi olla, että mielikuvitus tekee tepposiaan.
Jos tosiaan tunnen liikkeet, niin sitten raskaus on luultua pisemmällä!
Pelokas mammutti ja vili rv 9+5
Oon todella, todella pahoillani.. :' (
mammutti80, toivottavasti on jtn ohimenevää ja vaaratonta. bd öö
Aamuvirkku mikä aamuvirkku. Esikoinen nukkuu taas pidempään,
ihanaa - aamukahvi yksin (mies lähtee 06:30 töihin).
Helga:lle kovasti voimia ja kaikkea hyvää tulevaan! Vetää sanattomaksi.. :(
Maaretille ja Piipalle bd bd bd ultriin!!!
Aamallekin tuplat!! :) Tuplaonnittelut!
Teitä on ihanan monta tuplaäitiä jakamassa kokemuksia, upeaa!
).( Ei mahaa.. saa vedettyä melkein sisään tuon entisenkin.
Turvotukset heittelee, mutta en edelleenkään kyllä väitä tuota vauvamahaksi.
Eipä tässä näitä viikkojakaan kai vielä niin ole että vielä pitäisikään.. ja joskushan se kestää vaikka kuinka että masu tulee.
Ei huolestuta mutta pohdin kuitenkin. Oireista rintakipu on melkein kadonnut, väsymystä ja etomista on.
Alavatsalla kaikenlaista tapahtumaa, mutta siinäpä se.
Täällä on ollut niin paljon suru-uuitisia, että väkisinkin pyörittelee kaikenlaista. Mutta mitään en nyt voi asialle tehdä. Yksityiseen ultraan en nyt tähän hätään lähde. Eipä tuota rahaakaan kovasti ole. Olen siis " lomalla" ja mies vielä töissä. Kohta lähdetään reissuun.
Päätettiin eilen että vuokrataan vielä mökki saaristosta syyskuussa :) Ihana uutinen! (Ja jos miehellä on töitä, lähden vaikka kaksin pojan kanssa - suorastaan kuulun saaristolaisvillapaitaan :) Ikävä merellekin on kova; purjehdittu pienestä saakka.
Mahakivut tulee ja menee. Eilen sain reaktion mahdollisesti tomaatista.. en ole varma. Vaikeeta tää on.. niin vaikeeta etten jaksa edes ajatella asiaa.
Nyt on mennyt jo viikko eikä yhtäkään päivää ilman kipua.
Ei ihme etten oiken pääse nauttimaan raskaus-ajatuksesta.
Mutta nyt on taas jo keskiviikko.. aika rientää!
Hyvää loppuviikkoa kaikille!
Repo ja Wilson 8+4