Kehtaanko pyytää sairauslomaa?
Teen osa-aikaisesti 2-3 vuoroa viikossa työtä, johon kuuluu jatkuvaa nostelua ja "jaloillaan olemista". Jokaisen vuoron jälkeen selkäni on niin kipeä, että pääsen hädin tuskin kotiin. Kipu tuntuu tuolla SI-nivelen kohdilla, mutta en ole ihan satavarma paikasta. Pääsen kotona vaivoin ulos autosta, joskus pitää mennä ihan maan kautta, kun suoraan penkistä en pääse. Käveleminen ilman mitään tukia tuottaa suurta tuskaa. Yön yli levättyäni suurin osa kivusta on poissa, parin päivän kuluttua jopa kokonaan helpottanut. Kaikki tämä vasta tuntuu siis vasta työpäivän loppupuolella tai sen päätyttyä, eli työni pystyn tekemään jokseenkin normaalikuntoisen tavoin, tosin vähän hitaammin, koska selkäkipu alkaa jo parin tunnin päästä vuoron alkamisesta. Vuoron pari viimeistä tuntia sinnittelen ja kävelen itkua pidätellen, koska en tähän asti ole vain kerta kaikkiaan kehdannut mennä lääkärille.
Sain ajan apuvälinelainaamoon perjantaiksi, josta toivottavasti saan kipua helpottavan vyön, mutta vielä olisi kaksi pitkää perättäistä vuoroa. Kehtaanko pyytää lääkäriltä sairauslomaa, vaikka olen teoriassa työkykyinen?
Kommentit (14)
2, tiedän sen. Menen lääkärille, joka varmaan osaa asiassa auttaa. Nyt pitäisi kuitenkin miettiä, että kehtaisinko pyytää pari päivää sairauslomaa, vaikka olen (ennen työvuoroa) työkykyinen.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 16:12"]
2, tiedän sen. Menen lääkärille, joka varmaan osaa asiassa auttaa. Nyt pitäisi kuitenkin miettiä, että kehtaisinko pyytää pari päivää sairauslomaa, vaikka olen (ennen työvuoroa) työkykyinen.
[/quote]
No jos tällä tavoin koet selkäsi paranevan. Jos taas teet sairauslomalla selkää kipeyttäviä asioita, niin sitten et kehtaa.
No et kyllä ole työkykyinen. Ihmisen pitää elämässä pystyä tekemään muutakin kuin työtä. Itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa. Pahat selkäkivut, jotka vaivasivat vasta töiden jälkeen. Aamulla selkä oli aina parempi, enkä hakenut sairaslomaa. Tilanne meni siihen, että en enää päässyt kävelemään ja jouduin selkäleikkaukseen. Nyt taas työelämässä takaisin, työtäni "kevennettiin", työ on siis paperilla kevyempää, mutta käytännössä teen ihan yhtä raskasta työtä kuin aiemminkin. Etsin koko ajan oikeasti kevyempää työtä. Todennäköisesti joudun vielä joskus uudestaan selkäleikkaukseen. Onko selkääsi tutkittu, että mikä siellä on vialla?
Hommaa kunnon selkälihakset, äläkä rutise!
4, en koe, että selkäni paranee lepäämällä, sillä se kipeytyy aina töissä rasituksesta samalla tavalla. Ja ei, en aio sairauslomalla viettää päiviäni juosten 8 tuntia edestakaisin ja nostelemalla satoja kiloja, enkä ole selkääni saanut kotona kipeäksi kertaakaan, tein mitä vain.
5, ei ole tutkittu, koska en ole viela kehdannut mennä siitä lääkärille nurisemaan, kun kerta aamulla pääsee hyvin sängystä ylös. Olen kyllä sitä mieltä, että terveyteni on tärkeämpää kuin työni, mutta kaipa tämä ihmisten yleinen suhtautuminen "saikuttelijoihin" pelottaa. Olen vähän aikaa sitten ollut myös pitkällä sairauslomalla sairaalahoitoa vaatineen tilan takia, mutta se ei liity tähän. Senkin takia kynnys hakea sitä saikkua on aika korkealla.
6, kiitos tästä "rakentavasta" kommentista, mutta selkälihakseni ovat kunnossa, et ole ainoa liikuntaa harrastava ihminen tällä palstalla.
Pyydä työterveydestä ihminen kartoittamaan sun työergonomia. Jotain on pielessä, jos selkäsi ei työtä kestä, ergonomia, lihakset (selkä ja/tai vatsalihakset)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 16:27"]
Pyydä työterveydestä ihminen kartoittamaan sun työergonomia. Jotain on pielessä, jos selkäsi ei työtä kestä, ergonomia, lihakset (selkä ja/tai vatsalihakset)
[/quote]Onko kunnolliset työjalkineet
8
Minusta voisit mennä lääkärille ja kertoa tilanteesi juuri samalla tavalla kuin täälläkin kerroit. Anna lääkärin päättää, tarvitsetko sairauslomaa. Ei kuulosta kohtuulliselta, että joudut tekemään työtäsi itkua pidätellen. Sairausloma ei kuitenkaan ehkä ole ainoa ratkaisuvaihtoehto.
Et kertonut, oletko ottanut kipulääkettä. Ehkä jo se voisi auttaa sen verran, että selviät työvuoron loppuun ja kotiin asti. Jos taas kivut ovat noin kovat lääkkeestä huolimatta, niin mielestäni et ole työkykyinen.
Tiedän, että olisi pitänyt mainita jo ensimmäisessä viestissä, että olen raskaana. Ajattelin sen kuitenkin vain lisäävän niitä "raskaus ei ole sairaus"-kommentteja ja ihmisten luulevan, että valitan turhasta. Tämän "tilan" takia siis osa kuntosaliharjotteista ja selän tutkimuksista on siis poissuljettuja, kuten myös särkylääkkeiden jatkuva käyttö. Panadolista ei valitettavasti ole edes apua.
Taidan tehdä niin, että pyydän kuitenkin sairauslomaa parille päivälle, jotta ei tarvitsisi selkäkivuista kärsiä. Eli pysyvää ratkaisua siitä ei ole tulossa olettaen, että apu tähän kipuun löytyy. Ensi viikolla pääsisin siis todennäköisesti koettamaan pari lyhyempää vuoroa SI-tukivyön kanssa. Toivottavasti saisin myöskin lähetteen fyosioterapeutille, joka voisi neuvoa minulle hyviä liikkeitä, joilla saisin vahvistettua/rentoutettua tuota aluetta.
Kiitos kuitenkin kommenteista, ei ole enää niin syyllinen olo!
Ei tuossa saikku auta vaan pitäisi mennä ortopedille sitä selkää näyttämäään.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2013 klo 16:49"]
Ei tuossa saikku auta vaan pitäisi mennä ortopedille sitä selkää näyttämäään.
[/quote]
ja sisälukutaidosta olis sullekin hyötyä
Tiedän tunteesi. Itse jouduin olemaan puoli vuotta sairaslomalla ennen leikkausta, siis sitten vasta löydettiin selästäni vika (se murtuma). Sain työterveyshuollosta aina viikon tai kaksi sairaslomaa ja minut leimattiin jo laiskaksi ja mielenterveyspotilaaksi. Lääkärin vastaanotolla kun pystyin liikkumaan normaalisti, kipu ei minulla aiheuttanut liikerajoituksia. Mutta liikkuva selkäranka painoi hermoja ja pystyin kävelemään max. 100 m, myös istuminen oli todella tuskallista. Kun lopulta pääsin ortopedin vastaanotolle ja selästä löytyi korjattava vika, oli se aika helpottavaa. Itsekin jo epäilin omaa mielenterveyttäni ja oli kyllä noloa aina viedä uusi saikkarilappu töihin, juuri tuon asenteen vuoksi mistä kerroit.
Mutta jos on noin kovat kivut kuin sinulla, kannattaa jättää ne muiden sanomiset ihan omaan arvoonsa ja ajatella vain itseään ja omaa hyvinvointiaan. Sairasloma on nyt se paras ratkaisu ja tietenkin, jos saadaan selville mikä selässäsi on vialla, sen korjaaminen. Kipulääkkeet ei ole pidemmän päälle mikään ratkaisu, ei ole tarkoitettu että töitä tehdään kipulääkkeiden voimalla. Jos töihin pystyy pelkästään kipulääkkeillä, ei ole työkykyinen. Ja kuten itse kerrot, et oikein voi niitä lääkkeitä nyt syödäkään. Tsemppiä sinulle ja mene vain rohkeasti hakemaan sitä saikkaria, älä välitä ämmien juoruista!
T.5
Eihän se sairausloma ole mikään lopullinen ratkaisu. Enemmän pitäisi miettiä, mistä kipu johtuu ja hoitaa sitä syytä.