Milloin pitää mennä koronatestiin?
Kysymys otsikossa. Toisaaltaa sanotaan että lieväoireisenakin pitäisi mennä ja toisaalta jotkut lieväoireiset tuttuni eivät ole päässeet testiin.
Itsellä on tällä hetkellä jonkin verran nuhaa ja lievää kurkkukipua. Minulla on mahdollisuus pysytellä yksin kotona odottaen oireiden loppumista. Olisiko siinä mitään järkeä että lähtisin julkisilla koronatestiin (omaa autoa ei ole) ja ihmisten keskuuteen? Minulla ei siis myöskään ole syytä olettaa altistuneeni koronalle.
Kommentit (10)
Aina pitää mennä, paras olisi käydä kerran viikossa jos vaikka olisi oireeton kantaja.
Jos vakavasti puhutaan, en näe kovin järkeväksi mennä lieväoireisena jos mahdollisuus pysyä eristyksissä, vaikka näin osa tartunnoista jää toteamatta. Julkisilla ei testiin saa mennä, vaan pitäisi mennä kävellen/ pyörällä/ kyydillä (tässäkin kuski altistuu, mutta ei ilmeisesti haittaa) jos ei ole omaa autoa. En muista oliko taksi sallittu. Jos kovemmat oireet, sitten pitäisi jotenkin järjestää testiin pääsy.
Kiitos asiallisista vastauksista! Yritän toki minimoida riskit ja seurata ohjeita mutta välillä kun oma järki sanoo ihan muuta rupean epäröimään.
Mutta hyvä jos vain itse en ole sitä mieltä että ehkä omalla kohdallani testi ei ole tällä hetkellä välttämätön. Toki seurailen oireita ja katson uudelleen tilannetta jos ne pitkittyvät eikä kotona pysyminen enää onnistu. Olen siis tällä hetkellä lomalla ja ruokaa riittää kaapeissa joten mitään pakkoa ei ole mennä lähipäivinä ulos.
T. Ap
Itse en ole menossa kun poden lieviä flunssaoireita parhaillaan. Pysyttelen etätöissä enkä käy edes kaupassa.
Eikö se ohje ole niin että ilmoittaudutaan omaolon tms kautta ja terveydenhuollon henkilökunta päättää onko tarpeeksi oireinen?
Ite en ees uskaltanu jäädä töistä pois koska aattelin et ne on heti pakottamassa testeihin.
Ohjeet mielestäni aika selkeät eli testiin jos mitään koronakirjoon kuuluvaa oireilua. Tässä on kyse myös ns yhteisvastuusta/llisuudesta eikä vain omasta navasta.
Itse olin tänään testissä enkä siis mennyt töihin, koska nuhaa ja ennenkaikkea vatsaoireilua. Työkaveri oli testissä eilen, koska pientä kurkkukipua ja nuhaa.
Aika harvoin voi 100varmaksi tietää, mistä kullakin oireet johtuu ja oireettomiakin kantajia/tartuttajia on paljon!
Vierailija kirjoitti:
Ohjeet mielestäni aika selkeät eli testiin jos mitään koronakirjoon kuuluvaa oireilua. Tässä on kyse myös ns yhteisvastuusta/llisuudesta eikä vain omasta navasta.
Itse olin tänään testissä enkä siis mennyt töihin, koska nuhaa ja ennenkaikkea vatsaoireilua. Työkaveri oli testissä eilen, koska pientä kurkkukipua ja nuhaa.
Aika harvoin voi 100varmaksi tietää, mistä kullakin oireet johtuu ja oireettomiakin kantajia/tartuttajia on paljon!
Miksi se on kokonaiskuvaa katsottaessa järkevämpää että minä levitän nuhaani joka hyvin suurella todennäköisyydellä ei johdu koronasta (ja samalla kuormitan terveydenhuoltoa) kuin että odotan nuhan loppuvan ja vasta oireettomana menen ulos?
Tämä on siis ihan viaton kysymys.
Ota yhteyttä korona-infoon tai työterveyteen. Ole rehellinen, he tekevät päätöksen puolestasi.
Omalla alallani ei saa palata töihin ennen negatiivista testiä, jos on mitään koronakirjon oireista. Ja hyvä niin, minä en ainakaan osaa erottaa koronaa muista taudeista.
Tuossa tilanteessa en menisi, jos ei oireet muutu radikaalisti vakavammiksi.
Jos joutuu olemaan töistä tai koulusta poissa flunssan takia, pitää käydä koronatestissä.
Eilen käytin kouluikäisen lapseni koronatestissä. Kun varasin aikaa, kysyttiin, onko auto käytössä. En tiedä, kuinka olisi toimittu, jos ei olisi autoa käytössä.