En jaksa miehen lapsia!
Mies on maanviljelijä, leski, vaimo kuoli melkein 10 vuotta sitten, 2 lasta teinejä. Seurusteltu on nyt vähän yli vuosi. Ennen minua miehellä oli pitkä suhde, joka kariutui naisen löytäessä toisen. Minulla on 2 alle kouluikäistä lasta, jotka ovat isällään joka toinen viikonloppu, erosta yli 2 vuotta.
Miehen kanssa tavataan pääosin viikolla, koska silloin hänellä on tilalla apua, viikonloppuisin (kun minulla on vapaata), mies on kiinni töissään. Jos minulla on "lapsivapaa viikonloppu", menen miehen avuksi ja joskus otan lapsetkin mukaan.
Miehen omille lapsille olen ilmaa. He eivät syö, jos teen ruokaa vaan tekevät omaa. He eivät katso lasteni perään, jotta pääsisin miehelle avuksi. He eivät ole ilkeitä, minua tai lapsiani ei vain ole heille.
Lapsilla on huoneissaan televisiot, kolmas televisio on keittiössä. Se on lasteni kannalta huonossa paikassa, mutta teinien huoneisiin ei lapsillani ole mitään asiaa. Sama koskee ihan kaikkea muutakin: leikkimökkiin on hankittu lukko, jotta emme sitä käyttäisi, trampoliini on lukkojen takana, jotta emme laittaisi sitä pihaan. Kun ihmettelin miehelle, miten hän sietää tällaista, oli vastauksena, että "ne on lasten omia, ei niitä voi vaatia muille".
Mies on ihana, hän vain on ihan sokea lapsilleen. Joskus tuntuu, että hän on sokea minunkin lapsilleni, ei osaa olla näiden kanssa luontevasti, ei ota traktorin kyytiin jne.
Muuttuuko tämä koskaan?
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:10"]
Mies ei ole vakavissaan suhteesi, ei välitä sinusta, kunhan saa pillua. Ja ilmaista aputyövoimaa farmilleen.
[/quote]
Ap kirjoitti, että tapaavat pääosin viikolla, viikonloput mies on tilan töissä. Miksi siis ehdottomasti pitää sinne ängetä viikonloppuisin, jos mies tekee töitä, teinit elää omaa elämäänsä ja ap on selkeästi liikaa. Miksi ei tyydy siihen, että mies käy viikolla ja panostaa silloin täysillä olemiseen ap:n kanssa. MInusta ap tässä se kummallisen valinnan tehnyt on, miksi pitää ängetä sinne, minne ei kaivata?
Tilanne on hankala, ja jos miehelläsi on tuo asenne niin se tuskin siitä miksikään muuttuu. Ymmärrän kyllä teinejäkin: olen itse kotoisin maatilalta, ja se kotona työskentelevien vanhempien ja lasten yhdessä muodostama "kupla" on aika vahva. Jos olisin ollut teininä samassa tilanteessa, että äitini olisi kuollut ja sukutilallemme olisi yhtäkkiä tullut vieras nainen lapsineen, niin olisin ollut todella pahana. Se olisi ollut aivan kuin meidän perheen reviirille tunkeutumista. Huolimatta siis siitä, että kyseessä olisikin uusi naisystävä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:44"]
Mies ei ole vakavissaan suhteesi, ei välitä sinusta, kunhan saa pillua. Ja ilmaista aputyövoimaa farmilleen.
[/quote] Valitettavasti minäkin ajattelen kirjoituksesi perusteella ihan samaa. Jos mies ei yritä tehdä asialle mitään ja vain nauraa kun teinit kukkoilevat sinulle, niin ei hän sinusta välitä muuten kuin ilmaisena työvoimana ja sängynlämmittäjänä tarvittaessa. Mies nauraa selkäsi takana teiniensä kanssa "tyhmyydellesi" ja lapsesi ovat hänelle vain ylimääräinen riesa, jota hän kestää juuri ja juuri saadakseen peiton alla helpotusta... Anna olla moinen mies, ei suhteesta tule ikinä mitään kummoisempaa jos siitä ei ole tähän mennessäkään tämän enempää tullut. Sinä et ole todellakaan tyhmä, mutta mies ei sinua arvosta ollenkaan, joten unohda mies.
[/quote]
Miksi miehen pitäisi laittaa ap lastensa edelle? Kaikesta päätellen mies ei edes erityisemmin toivo naista sinne viikonlopuiksi (viikolla hänellä on tilalla apua, kai hän sitä saisi viikonloppuinakin, jos olisi tarvetta?) vaan haluaa pitää tilan ja suhteen erossa toisistaan. Se on ap; joka väkisin tunkeutuu "auttamaan" eikä tajua, että mies ei halua apulaista vaan naisen!
Lapsellista tuollainen leikkimökin lukitseminen, tuskin ne teinit siellä enää leikkii. Ja tosi noloa tuo jääkaappijuttu. Aika munatonta mieheltäsi että sallii moisen käytöksen.
Minä sanoisin miehelle, että koen olevani epätoivottu vieras heidän kodissaan noista edellä mainituista syistä ja että jatkossa lienee parempi olla vain meidän luona. Eihän tuo nyt ole kiva tilanne sinunkaan lapsillesi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 22:12"]
Lapsellista tuollainen leikkimökin lukitseminen, tuskin ne teinit siellä enää leikkii. Ja tosi noloa tuo jääkaappijuttu. Aika munatonta mieheltäsi että sallii moisen käytöksen.
Minä sanoisin miehelle, että koen olevani epätoivottu vieras heidän kodissaan noista edellä mainituista syistä ja että jatkossa lienee parempi olla vain meidän luona. Eihän tuo nyt ole kiva tilanne sinunkaan lapsillesi.
[/quote]
Mutta entä jos ne lapset on ostaneet jääkaappiin omilla rahoilla ruokaa ja sitten ap syöttää sen lapsilleen? Missäänhän ei ole kerrottu, kuka maksaa ruuat, kun ap lapsineen menee miehelle käymään, vaikka mies koko päivän töissä. Ehkä se mieskin on helpottunut, kun heille ei enää tule ei-toivottuja vieraita kuluttamaan aikaansa ja tutkimaan miehen kotia.
Anna nuorison olla. Eläkää samaa taloa eri ruuissa ja harrasteissa. Tee omillesi lettukestit ja kutsu teinit mukaan, mitäpä menetät jos ei kelpaa. Jo se, ettei ne ilkeile, on iso plussa.
Älä kiirehdi, noilla teineillä on ollut tarpeeksi muutoksia elämässään. Anna tilaa.
Miksi muuttuisi, kun se toimii noinkin...talon asukkaiden mielestä.
Juu, ei kannata tuota suhdetta jatkaa. Olen itse ollut nyt 2 vuotta osana uusperhettä, ja kokemus kertoo, että ei tämä helppoa ole missään nimessä. Jos jokainen edes yrittää käyttäytyä ihmisiksi niin homma voi toimia, mutta tuollainen käytös tuskin tulee muuttumaan. Kaikkein huolestuttavinta on tuo miehesi "ei voi mitään" -asenne. Ymmärrän että teinit eivät halua pikkulasten koskevan tavaroihinsa, hehän voivat hajottaa jotain vahingossa. Mutta joku trampoliini ja leikkimökki, huhhuh. Ja tosiaan tuollainen että kohtelee kuin ilmaa... Ei lupaa hyvää. Tottakai voit hammasta purren odottaa, että teinit kasvaa ja muuttaa pois kotoa, mutta mahtaakohan olla sen arvoista?
Parhaassa tapauksessa se tila on perikunnan eli lapset omistavat puolet! Silloin on turha odottaa lasten muuttoa pois kotoa, koska tapahtui mitä tahansa, on puolet heidän.
Tosiaan anna teinien elää omaa elämäänsä omissa kopeissa jos niin haluavat ja omillesi järjestät kivaa tekemistä...leffa-iltoja+herkut, teette hyvää ruokaa ja laitat oikein juhlakattauksen kun teinit vetää nuudeleita, pelaatte lautapelejä, käytte iltakävelyllä ja saunotte ja paistatte makkaraa.
Ei voi mitään jos ei teineille kelpaa ;)
Etkö voisi kertoa miehelle, että tunnet olosi ikäväksi? Ja että nämä kyseiset asiat harmittavat sinua :/
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 21:11"]
Tosiaan anna teinien elää omaa elämäänsä omissa kopeissa jos niin haluavat ja omillesi järjestät kivaa tekemistä...leffa-iltoja+herkut, teette hyvää ruokaa ja laitat oikein juhlakattauksen kun teinit vetää nuudeleita, pelaatte lautapelejä, käytte iltakävelyllä ja saunotte ja paistatte makkaraa.
Ei voi mitään jos ei teineille kelpaa ;)
[/quote]
Siis toisen kotona ei tehdä noin, oteta talon juhla-astioita tai teinien lautapelejä (vai viekö ne omat?). Muutenkin jotenkin hullua, että talon ei-toivotut vieraat ryhtyy siellä huseeraamaan kuin kotonaan. Teinit voi sammuttaa sähkösaunan :-).
Miksi miehen teini-ikäisten lasten tulisi toimia ap:n lastenvahteina? Jos mulle sellasta teini-iässä olisi viikonloppuaktiviteetiksi ehdotettu, varmaan olisin lukittautunut huoneeseeni aika sukkelaan.
Sinä olet vieras miehen kodissa, lapsiasi selvästi edes hän ei sinne toivo. Et voi vaatia mitään, jos ei kelpaa mitä toinen on valmis antamaan, etsi toinen mies tai vielä parempi, keskity miesten perässä juoksemisen sijaan omiin lapsiisi.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2013 klo 20:57"]
Anna nuorison olla. Eläkää samaa taloa eri ruuissa ja harrasteissa. Tee omillesi lettukestit ja kutsu teinit mukaan, mitäpä menetät jos ei kelpaa. Jo se, ettei ne ilkeile, on iso plussa.
Älä kiirehdi, noilla teineillä on ollut tarpeeksi muutoksia elämässään. Anna tilaa.
[/quote]
Kokeiltu on, mutta ei mitään reaktiota. Teinit ilmoittivat kohteliaasti, että heillä ei ole nälkä. Seuraavana viikonloppuna oli kaikissa jääkaapin ruuissa "omistajan nimi" ja ovessa teksti, jonka mukaan jääkaapin sisältöön ei saa koskea, jos ei ole ostanut mitään. Mies nauroi ja sanoi, että heillä on tarkka taloudenpito.
[/quote] Valitettavasti minäkin ajattelen kirjoituksesi perusteella ihan samaa. Jos mies ei yritä tehdä asialle mitään ja vain nauraa kun teinit kukkoilevat sinulle, niin ei hän sinusta välitä muuten kuin ilmaisena työvoimana ja sängynlämmittäjänä tarvittaessa. Mies nauraa selkäsi takana teiniensä kanssa "tyhmyydellesi" ja lapsesi ovat hänelle vain ylimääräinen riesa, jota hän kestää juuri ja juuri saadakseen peiton alla helpotusta... Anna olla moinen mies, ei suhteesta tule ikinä mitään kummoisempaa jos siitä ei ole tähän mennessäkään tämän enempää tullut. Sinä et ole todellakaan tyhmä, mutta mies ei sinua arvosta ollenkaan, joten unohda mies.