Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uimaopetuksesta tietävät: miten opettaa pää edellä hyppy?

Vierailija
19.10.2013 |

Poika 7 v ui ja sukeltaa hyvin ja nyt haluaa oppia hyppimään, mutta pää edellä hyppy menee aina mahaplätsiksi. Kurssejakin olisi varmasti, muttei tähän hätään meidän paikkakunnalla. 

Mistä asennosta kannattaa lähteä, mitä pitää muistaa ja mitä virheitä välttää? 

Itse olen surkea hyppijä joten mallisuoritustenkaan varaan ei voi laskea. 

Nimim. Kaikista neuvoista todella kiitollinen. 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ei ponnisteta altaan reunaan päin, mutta eteen, ylös vai minne? Näitä juttuja on muuten aika haastava selostaa sanallisesti. ;)

Vierailija
2/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sanottiin, ei ponnisteta yhtään minnekään ennen kuin osaa tulla veteen pää ensin. Sen nimi on taittokaato, tää nyt oli tähän hätään paras kuva, se takimmainen tyyppi  http://ktk.ulapland.fi/sportfolio/uinti/uinti.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä altaan reunalla seisten ja siitä suoraan pää edellä ikään kuin varpaisiin taivuttaen kallistus veteen. Se itse hyppääminen voi tulla kuvaan vasta myöhemmin kun hallitsee asennon ja hyppykulman.

Vierailija
4/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista neuvoa ottamaan peukusta kiinni toisella kädellä. Kädet suoraan korvien ohi ylöspäin. Aloittakaa harjoitus istuviltaan, sitten kyykystä, sitten seisaaltaan. Aluksi altaan reunalta, hallinnan kasvaessa korkeammalta.  Kehonhallinnan kasvaessa se sujuu kyllä.

Mahaplätsiksi menee usein silloin kun hyppääjä ei uskallakaan ja empii. Lähteekö hyppyhalut todella lapsestasi?

Vierailija
5/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykkyasennossa kädet suorina  korvien kohdalta pään vierestä alaspäin ei pysty tekemään mahalentoa, ellei sitten ole äärimmäisen lahjakas.

Vierailija
6/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa syvässä vedessä, ettei osu pää pohjaan.

Vierailija
7/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten edellä on neuvottu. Käsivarret suoriksi niin, että koskettavat korvia. Toisella kädellä toisen peukalosta kiinni. Sitten kumarrutaan niin alas kuin notkeus antaa myöten ja kaadutaan vain altaaseen tiputtautumalla. Samalla vartalo ojentuu ja nilkat pysyvät yhdessä.

Vierailija
8/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap mutta itseä rupesi kiinnostamaan seuraava vaihe: missä vaiheessa ja mihin suuntaan ponnistetaan? Pitääkö siihen kohtaan vedenpinnassa katsoa, mihin yrittää "laskeutua"?

Vierailija
9/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ei kannata ponnistaa altaan reunaa päin. Oma 3-vuotias painui pinnan alle uimakoulussa kun pää osui altaan reunaan. Vesi oli veren väristä pitkältä matkalta ja minä katselin katsomosta. Ai kuinka oli painajaismainen tilanne.

Vierailija
10/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin altaan reunalta ja kyykkyasennossa. Sitten altaan reunalta ja seisovilteen. Käsien väliin se pää. Mahaplätsi on normaalia aloittelijalle. Riittävän kumara asento. Mahaplätsejä tulee, jos ei uskalla kumartaa tarpeeksi. Omani harrastaa kilpauintia ja olen kyllä noita mahaplätsejä nähnyt lasten tekevän. Pääedella hyppy on tunne kohti tuntematonta.

Vierailija
11/11 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoiteluvaiheessa ei ponnisteta yhtään mihinkään. Silloin vain pudottaudutaan. Vedenpintaa ei voi katsoa, sinne mennään päälaki edellä: käsivarret korvissa kiinni, niska suorana.