Vuokratyöfirman johtaja ihmettelee: Lomautetut eivät ota työtä vastaan
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirma ovat ihan ok kaikille niille, jotka tosissaan etsivät työtä tai etsivät pelkästään pätkätöitä.
Miksi ihmeessä ne pitäisi kieltää.
Tarjoavat hyvät työllistämismahdollisuudet kaikille niille, jotka töitä haluavat tehdä.
Niiden asiakkaaksi meneminehän on täysin vapaaehtoista.
Ennen firmat palkkasi suoraan määräaikaisia. Vuokrafirmat tuli vetämään välistä vieden samalla duunarin oikeudet. Polkevat myös palkkoja. Siksi.
Miten niin polkevat palkkoja? Saan ihan saman tuntipalkan kuin työpisteeni muutkin työntekijät, vaikka teen työni vuokrafirman listalla.
Määräaikaisen palkkaaminen on työnantajalle riski, koska pitää olla peruste määräaikaiselle eikä siihen enää riitä, että lyhytaikaisesti on paljon tilauksia.
Meidänkin firmassa saa sentilleen saman tuntipalkan vuoratyöntekijät kuin firman kirjoilla olevat.
Tuon työntekijän saaman palkan lisäksi työnantajasi maksaa vuokrafirmalle.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän millaisia työsuhteita on tarjolla. Olen nyt keikkatöissä vuokrafirman kautta ja tienaan juuri ja juuri sen verran että työnteko kannattaa. Jos olisi edes pari vuoroa vähemmän saisin saman verran kuukaudessa tukia makaamalla kotona.
Kotona ei siis voi tehdä mitään muuta kuin "maata"? Minä ainakin keksin paljon muuta tekemistä kotona.
Tarjoa niitä varastomiehen töitä Timo Soinille tai Tanja Karpelalle. Ai ei kelpaa?
Meidän työpaikalla ensin lomautettiin ja sitte pyydettiin ihmisiä takaisin pikkuhiljaa. Osa oli pois about 4kk. Toisaalta, samalla kun vakkarit nosti ansiosidonnaista (jota ovat maksaneet kassaan), niin firma palkkasi vuokratyöntekijöitä paikkaamaan lomautettuja. Eli muut sai rahaa jostain myös.
Jos vakkarit olisivat tulleet takaisin, vuokrafirmalaiset olisivat joutuneet pärjäilemään pienemmällä tukirahalla.
Eli ehkä se oli myös hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Jos Barona laskisi omaa 40% katettaan per laskuttamansa tunti jolloin vuokratyöntekijä saisi vähän parempaa palkkaa, uusia vuokratekijöitä eri aloille olisi ehkä helpompi rekrytoida.
vuokrafirmat laskuttaa alle 50 % enemmän kuin työntekijän palkka. Ja tuosta summasta pitää vähentää ne työnantajan sivukulut, jotka jokainen työnantaja joutuu maksamaan. Enemmän vuokrafirmat tienaa sillä, että yritykset käyttävät näitä firmoja muussa rekrytoinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirma ovat ihan ok kaikille niille, jotka tosissaan etsivät työtä tai etsivät pelkästään pätkätöitä.
Tarjoavat hyvät työllistämismahdollisuudet kaikille niille, jotka töitä haluavat tehdä.
Ennen firmat palkkasi suoraan määräaikaisia. Vuokrafirmat tuli vetämään välistä vieden samalla duunarin oikeudet. Polkevat myös palkkoja. Siksi.
Miten niin polkevat palkkoja? Saan ihan saman tuntipalkan kuin työpisteeni muutkin työntekijät, vaikka teen työni vuokrafirman listalla.
Määräaikaisen palkkaaminen on työnantajalle riski, koska pitää olla peruste määräaikaiselle eikä siihen enää riitä, että lyhytaikaisesti on paljon tilauksia.
Meidänkin firmassa saa sentilleen saman tuntipalkan vuoratyöntekijät kuin firman kirjoilla olevat.
Tuon työntekijän saaman palkan lisäksi työnantajasi maksaa vuokrafirmalle.
Niin mitä sitten? Eipä maksa palkkojen sivukuluja.
En vieläkään ymmärrä miksi lomautetun -siis vakituisessa työssä olevan- pitäisi tehdä töitä lyhyen lomautuksensa aikana. Tai ylipäätään edes hakea mitään töitä, koska lomautetulla ON työpaikka. Saisi mieluummin kiusata niitä pitkäaikaistyöttömiä kuin max 2-3kuukauden lomautettuja.
Tässä on paiskittu töitä 12 vuotta ja kun vihdoin saisi vähän pidemmän loman niin ei, ei käy valtiolle. Antaa niiden pitkäaikaistyöttömien olla, mutta se vakituisessa työpaikassa oleva pitää kyllä saada töihin vaikka kilpailevalle firmalle karenssin uhalla!
Vierailija kirjoitti:
Jos keikkaa tarjotaan lyhyeksi ajaksi, siinä siirtyy päivärahan maksu pahimmillaan useaksi viikoksi eteenpäin ja tulevaa maksupäivää ei edes tiedä. Parin päivän keikan palkalla pitäisi elää nuo useat viikot. Tämä on se syy miksi lyhyistä keikoista kieltäydytään, ei laiskuus. Tätähän ei kuitenkaan nämä kokoomuslaiset kannustinloukoista huutavat ei millään ymmärrä vaikka kuinka päin selittäisi.
Yleensä sitä palkkaakaan ei saa käteen heti. Itsellä ainakin saan nyt tehtyjen vuorojen palkat vasta kuukauden päästä käyttööni. Käytännössä tilanne voi siis olla se, että mitään rahaa ei tipu mistään viikkoihin.
Itse olen ollut yli neljä vuotta henkilöstövuokrausfirman kautta "vakituisessa" työssä eräässä asiakasyrityksessä ja mielestäni homma on toiminut hyvin. Olen saanut tehdä 4-6 päiväistä viikkoa koko ajan kaikissa 3:ssa vuorossa ja jos en esim. joku perjantai tai lauantaina pääsisi töihin, niin ilmoitus riittää. Etsivär korvaajan tilalle. Syy miksi en ole päässyt vielä asiakasyrityksen kirjoille töihin, on, että eivät ota uusia työntekijöitä niin helpolla, koska kyseessä on tukkualan yritys. Tukussa on vilkkaita ajanjaksoja ja hiljaisempia ajanjaksoja ja kuitenkin pitäisi se ma-pe viikko saada kaikille työntekijöille. Itse olen palkanmaksun, joustavuuden ja kaiken muun suhteen ollut ihan tyytyväinen tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut paikassa, jossa ei saanut. Homma teetettiin ennen firman omilla palkkalistoilla olevilla, jossa oli hyvät palkat. Päättivät sitten ulkoistaa homman vuokrafirmalle, jossa palkat ei olleet ihan samassa linjassa, kuin firman itse teettämänä olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tepe kirjoitti:
Vuokrafirmat riistää ja kyykyttää törkeästi duunareita pitäisi ehdottomasti kieltää mm. 0tunti sopparit.
Olen eri mieltä. Ns. nollatuntisopimukset sopivat hyvin opiskelijalle ja muillekin, koska se mahdollistaa enemmän vapaa-aikaa. Monilla aloilla töitä tehdään kun niitä on ja lopun aikaa voi käyttää harrastuksiin tai mihin vain haluaa.
Ansiosidonnaista päivärahaa täytyisi tarkastella ja poistaa siitä kaikki kannustinloukut, toki yhteiskunnan kannalta olisi parempi poistaa koko ansiosidonnainen, koska silloin kannustinvaikutus olisi korkein ja töitä otettaisiin vastaan, kun niitä on tarjolla.
Ei tuommoinen nollatunti ole kuin hyvin harvassa tapauksessa hyvä, edes opiskelijalle. Kyllä opiskelijanakin haluaisin tietää ajoissa milloin on työvuorot, että voi suunnitella sitä elämää, eikä niin että soitto tulee tunnin varoajalla.
Puhumattakaan tukien hakemisesta... se on mukava lähteä Kelaan kerjuulle, kun kuun lopussa selviää, että palkka ei riitä edes koko vuokran maksamiseen. Mutta ollaan - kuten opiskelijat - kädet ristissä ja toivotaan kuun loppuun saakka sitä parasta, että firma antaa tarpeeksi töitä. Tosin, niitä ei tarvitse antaa, koska 0-tuntisoppari.
Tää nollatuntisoppareiden hehkutus on vähän kuin Helsingin kanankoppikämpät. Kun on pieni asunto, niin ei tartte sisustaa eikä edes siivota! Vessaankin mahtuu, kun laihduttaa, joten pieni kämppä tekee ihmisestä terveellisemmän! Muuta sinäkin 13-neliön kanakoppiin (tai ryhdy nollasopparilaiseksi)! Jee!!!
Kyllä, koska asiakasyritys haluaa ulkoistaa kaikki vastuut vuokrafirmalle. Ei se ole vuokrafirma joka riistää, vaan asiakas, joka ei halua sinua omille kirjoilleen, jos oletkin susihuono työntekijä.
Jos Barona laskisi omaa 40% katettaan per laskuttamansa tunti jolloin vuokratyöntekijä saisi vähän parempaa palkkaa, uusia vuokratekijöitä eri aloille olisi ehkä helpompi rekrytoida.