Mikä neuvoksi kun valkopyykki ei valkaistu pesussa
Minulla on jokunen satiinisidosta oleva täyspuuvillainen valkoinen tyynyliina ja pussilakana. Pari vuotta oston jälkeen ne kellastuivat, siis todella kellastuivat pissankeltaisiksi. Muu lakanat minulla ovat pellavaa tai pellavapuuvillaa, eikä niissä ole havaittu vastaavaa.
Olen pessyt lakanat aina 95 asteessa ja valkopesuaineella loitukset tai esipesun kanssa, mutta en ole käyttänyt mitään apuaineita, en edes huuhteluainetta. Ei sanottavaa vaikutusta väriin.
Kysyisinkin nyt, arvon pyykkimestarit, millä saisin keltaiset liinavaatteeni takaisin valkoiseksi. Nyt esim tyynyliinoja ilkeää käyttää ainoastaan päälimmäisen tyynnyliinan alla ylimääräisenä tyynysuojana.
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:14"]
Valkaisemalla ne.
Duh.
[/quote]
No kertoisitko vielä kuinka. Tätä minä oikestaan kysyin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:15"]
Liikaa rautaa vedessä?
[/quote]
En usko, Espoon vesijohtovedellä pestään.
Valkaisusta en osaa sanoa mutta itse ainakin kokeilisin laittaa Vanishin valkopyykille tarkoitettua ainetta pesujauheen sekaan enkä pesisi noin tulikuumassa. 60 astetta riittää.
Ai miten valkaistaan? Olisko valkaisuaine mitään? :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:36"]
Ai miten valkaistaan? Olisko valkaisuaine mitään? :)
[/quote]
Voit lypsää tätä asiaa miten kauan haluat. Kerroin, etten ole harrastanut minkäänlaisia pyykkäyksen apuaineita, joten en tiedä niistä mitään. Samalla vaivalla olisit varmaan voinut liittää viestiisi pari yleistä valkaisuainetuotenimeä ja summittaisen ohjeen, miten valkaisu käytännössä tapahtuu.
Eikös perinteisesti ole käytetty Kloritea?
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:40"]
Eikös perinteisesti ole käytetty Kloritea?
[/quote]
Varmaan sitten niin jos näin sanot. Miten sillä tehdään valkaisu? Käytän nestemäistä pesuainetta ja pesupalloa.
RUOKASOODAA pesujauheen sekaan (pari rkl).
Toimii :)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:45"]
RUOKASOODAA pesujauheen sekaan (pari rkl)
[/quote]
Mutta kun minä en käytä jauhetta, niissä kaikissa on jonkinlaista savea tai zeoliittia. Käytän bio luvilin nestemäisiä pesuaineita. Voinko sirotella soodan suoraan pyykkiin/rumpuun.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:46"]
[/quote]
Mutta kun minä en käytä jauhetta, niissä kaikissa on jonkinlaista savea tai zeoliittia. Käytän bio luvilin nestemäisiä pesuaineita. Voinko sirotella soodan suoraan pyykkiin/rumpuun.
[/quote]
Serton jauheissa ei ole savea eikä zeoliittiä. Valkopyykkijauhe valkaisee ihan sellaisenaan, mutta voit toki lisätä soodaakin. Soodan voi laittaa rumpuun pyykin joukkoon pesuaineesta riippumatta.
Nestemäiset pesuaineet kellastuttavat osan pyykeistä. Suosittelen vaihtamaan toiseen merkkiin.
Voit myös kokeilla, auttavatko värinkeräysliinat. Ne ainakin poistavat valkoisesta harmautta, keltaisuudesta en osaa sanoa.
Voi hyvänen aika, miten kädetön AP on.
Valkaisuaine (bleach) on sen aineen nimi, jolla valkaisu tehdään. Yleisluontoinen termi, vrt. saippua. Yleisin valkaisuainetuotemerkki taitaa tosiaan olla Klorite, mutta on ihan sama, mitä merkkiä käytät. Pullossa on käyttöohjeet.
ap ei taida olla se kuusen kirkkain kynttilä.
Yritänpä nyt vääntää rautalangasta jos sitä vaan on tarpeeksi.
*Ruokasoodaa voi laittaa suoraan rumpuun niiden vaatteiden päälle tai sitä voi laittaa pesuainelokeroon. Saat ihan itse valita, eikö olekin hienoa?
*Kloritella voit vaikka liottaa ämpärissä, mutta kylmässä vedessä ehdottomasti. Kuumassa vedessä kloori höyrystyy vaarallisesti. Vaihtoehtoisesti voit laittaa kloritea pyykin joukkoon. Vaikka pesupallossa sinne pyykkien päälle. Huomioi, että kaikki konevalmistajat eivät suosittele kloorin käyttöä koneessa, mutta en usko, että yksi kerta silloin tällöin konetta rikkoo.
*Sanoit, että et käytä mitään jauheita, sillä niissä on savea ja zeoliittia ja mitä lie. Ainoa savi on se zeoliitti ja jos jauhepaketissa lukee että ei ole zeoliittia niin sitten siinä ei ole mitään savea.
*Vanishjauheessa on zeoliittia.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:46"]
[/quote]
[/quote]
Nestemäisissä pesuaineissa ei ole valkaisuaineita. Valkoiset kannattaakin pestä valkopyykille tarkoitetulla pulverilla, jossa ei ole zeoliittia. Tällaisia löytyy markkinoilta pilvin pimein, esim. Erisan, Serto, Lumme jne.
Bio Luvil on tehoton pesuaine, vaikka pesisit sadassa asteessa. Kokeile vaikka Omoa, se sisältää valkaisuainetta.
Kloritea en suosittele ainakaan usein käytettäväksi, se rikkoo ajan myötä tekstiilin.
Monet pesevät lakanapyykkinsä ihan liian alhaisessa lämpötilassa ja käyttävät aivan liian vähän pesuainetta. Käytä valkopyykille tarkoitettua ainetta. Jostain syystä minusta tuntuu, että pulveri on tehokkaampaa kuin neste.
Klorite kellastuttaa ajastaan valkopyykin. Ja haisee kamalalle!
Eikö tää voisi nuota valkasu neuvoja antaa ihan puhtaalla auttamis meiningillä kun toinen kerran kysyy eikä arvostella tyyliin ei taida olla kaikkein terävin tyyppi tai väännän rautalangasta.eikö voisi vaan antaa neuvoo ei arvostella.
Valkaisemalla ne.
Duh.