Miehen yötyöt tekee musta alkkiksen
En ole tiedostanut mitään ongelmia alkoholin kanssa aiemmin, mutta nyt on alkanut hiukan pelottaa...
Me ollaan siis työssäkäyvä pariskunta, minä teen ns. normaalia työaikaa ja miehenikin yleensä kahdeksasta viiteen, mutta myös jonkin verran yövuoroja. Ennen en tykännyt yhtään näistä yövuroista ja oikein kauhulla odotin yksinäisiä öitä ja en kyennyt nukkumaan. Sitten päätin vaan nautiskella myöhäisillasta omassa seurassa ja katselen usein leffoja tai naistensarjoja tv:stä ja juon samalla jotain alkoholipitoista, useimmitin viiniä ja siinä sitten kun on humalatilat jo aika korkeella niin unikin maittaa jopa yksin suuressa sängyssä. Nykyään oon huomannut, että odotan oikein innolla näitä yövuoroja ja rakastan sitä tunnetta että yksin istun kotona ja saavutan humalatilan, kuuntelen täysillä musiikkia ja poltan muutaman savuukkeen. (en edes polta muulloin tupakkaa)
En kehtaa puhua asiasta miehelleni kun hän on vihdoin niin onnellinen että mä en enää valita sen yövuoroista...
onko mulla kohtalontovereita ja kuulostaako mun käytös jo hälyttävältä?
lapsia meillä siis ei ole joten olen vain itsesäni vastuussa :)
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:01"]
Etkö keksi muuta tapaa viihdyttää itseäsi yksin kotona ollessa? Mitä jos kävisit vaikka jumpassa tai lenkillä + saunassa? Niin mä arkena teen, vkl-iltaisin voin myöntää itselleni "lentokonepullollisen" viiniä yksinäni. En avaa yksin kotona ollessa isoa pulloa, koska tiedän että juon silloin enemmän.
[/quote]
toi lentokonepullollinen on hyvä vinkki! Koska tosiaan kun sen ison pullon yksin avaa niin helposti sitä on pakko sitten juoda enemmän kuin tarpeeksi.
Mä yleensä teen lenkit ja salit aamuisin, oon aina niin tottunut siihen ja sillä lähtee aamu käyntiin. Tosin jos miehellä on yöytyöt ja itselläni krapula vaivaa niin yleensä nukun miehen kanssa iltapäivään ja sitten menen lenkille..
Jotenkin vaan en osaa keksii mitään tekemistä kun mies menee yövuoroon kymmeneltä illalla ja se tuntuu jo liian myöhäiseltä mennä harratuksiin :(
Niin ja onneks noi miehen yövuorot yleensä on aina viikonloppuisin, viikollahan en kyllä voisi sellaisia kännejä vedellä jos kahdeksalta pitää olla karppina töissä.
Mulla on vähän samaa, tosin en juo itseäni humalaan, sillä minulla on lapsi. Mutta mieheni tekee siis säännöllistä yötyötä, ja nyt olen alkanut joka ilta juomaan yhden oluen/lasin viiniä, sekä polttamaan tupakan tai pari (olen siis ollut polttamatta jo pitkään). Omalla kohdallani tuo alkoholinkäyttö pysyy aisoissa juuri lapsen takia, mutta tupakkaan alan olla jo koukussa, ja oikein odotan sitä että mies lähtee töihin ja saan lapsen nukkumaan, jotta pääsisin tupakalle...
Ei se vielä kauhean hälyttävältä kuulosta, onhan se ihan ymmärrettävää että pieni pöhnä tuntuu mukavalta, että ilta kuluu kivasti niin. Ja kun et juo koko ajan vaan vain miehen ollessa yövuorossa, tuskinpa tuo tämänhetkinen juomisesti terveysriski sinulle vielä on. Kannattaa kuitenkin pitää varansa ettei juominen yleisty myös noiden yövuorojen ulkopuolelle, jokailtaiseksi.
Ja annoksia kannattaa kyllä laskea ja pyrkiä pitämään sen suurkulutusrajan (naisella 16 annosta viikossa) alla, koska sen ylityttyä terveysriskit kohoavat. Samoin riski alkoholisoitua niin ettei enää hallitse käyttöään.
helpointa rajoittaa on Alkossa.
palkitse itsesi saman tien säästyneellä rahalla!
eli osta vain vähän kerrallaan.
Minä teen käsitöitä kun katson telkkaa.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:07"]
Mulla on vähän samaa, tosin en juo itseäni humalaan, sillä minulla on lapsi. Mutta mieheni tekee siis säännöllistä yötyötä, ja nyt olen alkanut joka ilta juomaan yhden oluen/lasin viiniä, sekä polttamaan tupakan tai pari (olen siis ollut polttamatta jo pitkään). Omalla kohdallani tuo alkoholinkäyttö pysyy aisoissa juuri lapsen takia, mutta tupakkaan alan olla jo koukussa, ja oikein odotan sitä että mies lähtee töihin ja saan lapsen nukkumaan, jotta pääsisin tupakalle...
[/quote]
Kuulostaa tutulle muuten, muttei tietty lapsen osuus koska meil ei lapsia ole...ehkä muutaman vuoden päästä mutta tähän elämantilanteeseen ei nyt oikein olisi otollista..
Itse poltin 15-vuotiaasta 21-vuotiaaksi ja mieheni tapasin 21-vuotiaana ja hän innosti mut terveellisempään elämään ja tupakkakin jäi mutta nyt neljän vuoden tupakoimattoman ajan jälkeen yhtäkkiä odotan oikein sitä omaa savukehetkeä parvekkeella viinilasikädessä. Käyn kyl aina suihkussa ja pistän vaatteet pesuun ettei mies haistaisi että olen tupakoinut. Tiedän naurettavaa, en vain haluaa myöntää tätä edes oikein itselleni :(
Joskus meillä on useammankin kuukauden jakso että on vain säännöllistä vuoroa miehelläkin ja silloin ei oikeastaan juoda alkoholia muuten kuin viikonloppuisin pihvin kyytipoikana ja ystävien kanssa iltaa istuessa.. Mutta sitten kun mies aloittaa yötyöt niin nykyään mulla alkaa tällainen erilainen alkoholisoivako jakso :(
Ei miehen yötyöt tee sinusta alkkista vaan alkoholin aiheuttama riippuvuus. Vaikka mies olisi kotona aamusta iltaan niin jatkaisit juomista silti.
Ihan hyvä että huolestuttaa, sietääkin.
En halua pelotella tai saarnata, kunhan nyökyttelen kokemuksen syvällä rintaäänellä. Noin se alkaa. Jotkut vaan koukuttaa itsensä alkoholiin. En tiedä historiasta tai geeniperimästäsi, mutta jotkut vaan reagoi viinaan voimakkaammin kuin toiset ja jäävät koukkuun.
Ei kukaan suunnittele alkoholistin uraa. Mutta meitä on. Mulle täysraittius sopii, en todellakaan enää kaipaa alkoholia. Mutta jos tuntuu siltä, että jäät jostain paitsi jos et kalsarikännejäsi saakaan enää, niin rajoita ajoissa, voit pysyä kohtuukäyttäjänä.
Kuinka jaksat sitten töihin aamulla tai oletko aina sit "sairaana" seuraavana päivänä? hyvä että tiedostat nyt ongelman mutta kukaan muu kuin sinä ei voi tähän vaikuttaa, niin se vain on. Joku toinen harrastus, käy kaverin luona illalla, äläkä osta kotiin sitä alkoholia niin sitä ei sitten ole.! Nauttisin jos saisin olla ihan yksin.
Olet hyvää tietä matkalla alkoholiriippuvuuteen eikä se ole määritä kiinni vaan siitä, että alkoholi alkaa hallita iltojasi. Nyt kannattaisi pitää varansa.
Tiedän mistä puhun, koska itse olen toipunut alkoholisti. Hissukseen se minullakin alkoi eikä ollut mielestäni ongelmallista. Alkoholi on erittäin salakavala kumppani.
Kyllä sun kannattaa ap olla huolissasi. Tuosta se herkästi lähtee käsistä, ja jos nyt jo huomaat ajattelevasi ja odottavasi yksinäistä tissuttelua, on ongelma jo olemassa. Suosittelen myös että jätät alkoholijuomat kokonaan ostamatta, hemmottelet itseäsi sen sijaan vaikka kylvyllä tai saunalla, kasvohoidolla, hiusnaamiolla - mistä nyt nautit. Hyvällä ruualla ja rauhoittavalla teellä on myös rentouttava vaikutus.
Ja jos nyt haluat joskus juoda jotain alkoholipitoista, varaa viinin sijasta vaikka pullo hyvää tummaa olutta tai kunnon ranskalaista siideriä. Jotain hyvää mistä tykkäät, ja missä on vähemmän alkoholia. Tai sitten se pikkupullo viiniä, ei enempää.
Sanotaan, että silloin kun itse pelästyy omaa juomisensa määrää, on syytä vähentää tai lopettaa juominen.
Jo se, että ap teki tämän huolestuneen aloituksen, vaikuttaa siltä, että ap:n oma sietokyky on saavutettu. Silloin on syytä laittaa pullon korkki kiinni ja keksiä jotakin muuta tekemistä miehen yötyöiltoina. Voisit myös miettiä, mikä siinä yksin olemisessa omassa kodissa ahdistaa. Entä mitä voisit oikeasti tehdä ahdistuksellesi? Viinihän tunnetusti lisää ahdistusta, vaikka aluksi tuntuu ihan kivalta. Viimeistään krapula-aamuina huomaat, miten ahdistavaa viinin litkiminen on.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 14:15"]
Kuinka jaksat sitten töihin aamulla tai oletko aina sit "sairaana" seuraavana päivänä? hyvä että tiedostat nyt ongelman mutta kukaan muu kuin sinä ei voi tähän vaikuttaa, niin se vain on. Joku toinen harrastus, käy kaverin luona illalla, äläkä osta kotiin sitä alkoholia niin sitä ei sitten ole.! Nauttisin jos saisin olla ihan yksin.
[/quote]
Jos olisit lukenut ap:n kirjoituksia olisit huomannut että nämä yövuorot ovat olleet vkloppuisin....
Kiitos kaikille vastauksista. Tiedän ihmisiä ja jopa perheellisiä jotka juovat varmasti enemmän kuin minä, mutta en välttämättä ajattele heitä alkoholisteiksi. Ensinnäkin en asun Suomessa, joten alkoholikulttuuri eroaa hiukan täällä, mutta alkkiksia nyt löytyy joka maasta, sen olen huomannut.
Nyt on juuri menossa sellainen kausi, että miehelläni ei pitäisi olla seuraavaan kahdeksaan viikkon yötöitä ja huomasin et olin jo mielessäni hiukan harmistuneena tästä ja mietinkin jo mielessäni seuraavia illanviettoja ystävien kanssa joissa takuuvarmasti tulee pullo aukeamaan. En todellakaan halua tulla akoholistiksi, kukapa nyt sellaista haluaisi, mutta nyt kai sitten on se aika toimia. Itse tiedostan, että tämä voi pahentua, vaikka tuntuukin siltä että itselläni on vielä ohjat. Lisäksi oma isäni, jota en koskaan ole oikeastaan edes tuntenut kuoli alkoholiin ja sanotaanko nyt näin että oli kunnon juoppo :( joten geeniperimässäni on myös alkoholismia.
-ketjun aloittaja-
on hienoa, että tunnistat ongelman jo näin alkuvaiheessa, sillä nyt voi vielä vaikuttaa asiaan. Ja se kannattaa tehdä heti, koska et voi tietää, milloin menet sen rajan yli, jonka jälkeen vähentäminen ei enää onnistukaan.
Minäkin huomasin ajoissa riippuvuuteni, vaikka en juonutkaan kovin usein, mutta silloin aina liikaa. Aluksi vähensin juomista, mutta mitä vähemmän join, sitä selvemmin huomasin alkoholin huonot puolet (huono unenlaatu, krapula, väsymys, lievä masennus) ja pikku hiljaa lopetin juomisen kokonaan. Enkä kaipaa sitä yhtään, tilalle on tullut muita keinoja rentoutua, nauttia, pitää hauskaa jne.
Etkö keksi muuta tapaa viihdyttää itseäsi yksin kotona ollessa? Mitä jos kävisit vaikka jumpassa tai lenkillä + saunassa? Niin mä arkena teen, vkl-iltaisin voin myöntää itselleni "lentokonepullollisen" viiniä yksinäni. En avaa yksin kotona ollessa isoa pulloa, koska tiedän että juon silloin enemmän.