Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiset tajuatteko oikeasti miten järkyttävistä kertomuksista

Vierailija
16.10.2013 |

näissä hyväksikäyttötapauksissa on kyse? Miten voitte edelleen kuulua yhteisön jäsenenä? Vai hyväksyttekö jollain tasolla tilanteen (="ikävää, mutta kuuluu kulttuuriimme...")?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin tajuan. Enkä todellakaan hyväksy mitään rikollista toimintaa.   Itse roikun siellä jossain yhteisöön kuulumisen ja kuulumattomuuden rajamailla.. usko itsessään on tärkeä asia minulle mutta en tiedä haluanko kuulua tällaiseen yhteisöön. Toisaalta yhteisöstä eroaminen olisi tuskallista ja elämä menisi uusiksi. Tiedän että läheiset hyväksyvät ja rakastavat minua vaikka jättäisin yhteisön mutta on tämä silti vaikeaa..

Vierailija
2/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL on kiellettävä. Tällaiset yhteisöt on löytävä rikki - ja lujaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nää palsta-persut voisi olla jo hiljaa?

Vierailija
4/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:47"]

[/quote]

Ja vaieta asian kuoliaaksi, kuten lessuilla on ollut tapana?

Vierailija
5/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tämä aloitus perustuu??

Vierailija
6/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:47"]

[/quote] Tuskin ne persut tuosta möykkää. Pikemminkin ne joilla on pakkomielle siitä miten kaikki uskonnot on yhtä paskoja.

Vierailija
7/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tajutaan eikä tietenkään hyväksytä. Et voi kuvitellakaan, miltä tuntuu!!! Mutta kuvitteleeko joku, että yhteisön jättämällä voisi muuttaa yhteisön asioita?! Jos eroat kirkosta, on turha toivoa muutosta kirkon tai seurakunnan elämään. Sama homma: jos jätät lestadiolaisen yhteisön, on turha toivoa muutosta yhteisön normeihin ja käytäntöihin!

Vierailija
8/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tota yhteisöä tarvitaan, miksi kuluttaa energiaa sen muuttamiseen? Eikö tuollainen rikollisjärjestö pitäisi lopettaa?

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:57"]

Tottakai tajutaan eikä tietenkään hyväksytä. Et voi kuvitellakaan, miltä tuntuu!!! Mutta kuvitteleeko joku, että yhteisön jättämällä voisi muuttaa yhteisön asioita?! Jos eroat kirkosta, on turha toivoa muutosta kirkon tai seurakunnan elämään. Sama homma: jos jätät lestadiolaisen yhteisön, on turha toivoa muutosta yhteisön normeihin ja käytäntöihin!

[/quote]

Vierailija
9/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:49"]

Mihin tämä aloitus perustuu??

[/quote]

puhtaaseen mielenkiintoon varmasti- minä ainakin haluaisin todella yrittää ymmärtää, miten kukaan voi haluta kuulua moiseen yhteisöön

Vierailija
10/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kuulua yhteisöön, koska se ei todellakaan ole tuollainen, minkä kuvan näistä artikkeleista saa. Hurtig lienee kokenut itse aikanaan yhteisön näin ja kulissien vuoksi painosti tyttärensä aborttiin. Mitenkään yhteisö ei tuollaista vaadi tai edes hyväksy vaan takana lienee äidin halu pitää kunniallisen perheen kulissia yllä. Tiedän toisen naisen, joka piti lapsensa. Häntä ei hyljitä vaan pidetään ihan rakkaana uskonsisarena tuosta virheestä huolimatta.

Noita pedotekoja ei myöskään hyväksytä ja kun ne tulivat esiin pari vuotta sitten, asiasta annettiin vastaisuuden varalle ohjeistusta - ripin vastaanottajan tulee huolehtia etyä tekijä imoittautuu poliisille ja ellei sitä neuvosta huolimatta tee, ripin ku

Vierailija
11/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuu...ripin vastaanottanut tekee ilmoituksen tekijän puolesta. Ei tätä tietenkään missään mediassa kerrota, siitä ei tule myyviä otsikkoja...

Vierailija
12/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:45"]

VL on kiellettävä. Tällaiset yhteisöt on löytävä rikki - ja lujaa.

[/quote]

Loppuisiko lasten hyväksikäyttö sillä? 

Vierailija
13/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nukuimme siskonpedissä isän huoneen lattialla. Isällä oli tapana, valot sammutettuaan ja rukoilun jälkeen, kääntyä minuun päin ja silitellä ja hyväillä -- koko kehoani, paljasta ihoa. Pikkuhousuja ei saanut pitää yöllä."

Nainen, kirje Facebookissa, kevät 2011

"Isä ja äiti saattoivat kahvitella vieraiden kanssa kaikessa rauhassa alakerrassa samaan aikaan, kun tämä raiskasi mua yläkerran vessassa. Että miksi ne ei tulleet, vaikka mä huusin suoraa huutoa!"

Nainen, haastattelu, kevät 2011

"Mulla on ollut vaikeita paniikkioireita ja aika lailla syvä depressio. Olen joutunut syömään lääkkeitä 20 vuotta enkä varmaan pääse niistä ikinä eroon."

"Mä olen juossut pakoon mun ongelmia, menneisyyttä. En tiedä kuinka monta maratonia olen juossut."

"Veljen vaimolta tuli seuraavana päivänä viesti, että asia on sovittu heidän perheessä, synnit on annettu anteeksi ja toivottavasti paranet. Ajattelin silloin ihan oikeesti, että jos minulla ei olisi noita kahta lasta, vetäisin ranteet auki. Veljeni on saanut, vittu, anteeksi, mutta minä repinyt itseni niin syvältä auki, niin syvältä, että en ikinä selviä tästä."

Nainen, kirje, kevät 2012

"Isoisä sanoi siinä autossa, kun tultiin joltain seuramatkalta, että 'annatko sinä anteeksi, kun hän on niin sopimattomasti käyttäytynyt. Rukoillaan yhdessä, että Jumala se hänet tämmöisestä vapauttaisi.'"

Nainen, puhelinkeskustelu, kevät 2010

"Seppo sanoi mulle, että hän käsittelee tätä rippisalaisuutena, että ei kerrota tästä muille."

Mies, haastattelu, kevät 2011

"Välillä tuntui, että he kävivät seuroissa saadakseen anteeksi ja jatkoivat lastensa pahoinpitelyä hyvillä mielin kun tiesivät, että keskiviikkona/sunnuntaina saa taas anteeksi."

Nainen, sähköposti, talvi 2012

"Se uskovainen lääkäri teki siitä lastensuojeluilmoituksen, mutta tämä sosiaalijohtaja, mikä lie, ei halua mitenkään puuttua. Se sanoi, että etkö sä nyt yhtään ajattele, että ei sun kannata tehdä tästä ilmoitusta. Ajattele nyt, että sun mies on itse uhri."

"Jeesus ei neuvo meitä käräjöimään sen paremmin julkisuudessa kuin keskenämmekään."

Kirjoitus Siionin Lähetyslehdessä 13. 2. 2013. Lehti on liikkeen julkaisu.

Vierailija
14/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:04"]

Haluan kuulua yhteisöön, koska se ei todellakaan ole tuollainen, minkä kuvan näistä artikkeleista saa. Hurtig lienee kokenut itse aikanaan yhteisön näin ja kulissien vuoksi painosti tyttärensä aborttiin. Mitenkään yhteisö ei tuollaista vaadi tai edes hyväksy vaan takana lienee äidin halu pitää kunniallisen perheen kulissia yllä. Tiedän toisen naisen, joka piti lapsensa. Häntä ei hyljitä vaan pidetään ihan rakkaana uskonsisarena tuosta virheestä huolimatta.

Noita pedotekoja ei myöskään hyväksytä ja kun ne tulivat esiin pari vuotta sitten, asiasta annettiin vastaisuuden varalle ohjeistusta - ripin vastaanottajan tulee huolehtia etyä tekijä imoittautuu poliisille ja ellei sitä neuvosta huolimatta tee, ripin ku

[/quote]

Tutkijan lapsen abortti ei tässä kohussa taatusti ole se järkyttävin asia!! Ja mikä tämä uskonsisaren virhe on?

Vierailija
15/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 16:35"]

näissä hyväksikäyttötapauksissa on kyse? Miten voitte edelleen kuulua yhteisön jäsenenä? Vai hyväksyttekö jollain tasolla tilanteen (="ikävää, mutta kuuluu kulttuuriimme...")?

[/quote]

Itse en todellakaan millään tasolla hyväksy tilannetta. Minulle on ollut hyvin vaikea tajuta koko asiaa koska sain tietää koko jutusta vasta pari vuotta sitten (luin lehdistä niin kuin muutkin) eikä mieleenikään ollut aiemmin tullut että tällaista voisi tapahtua. Vaikka minusta on väärin syyttää koko yhteisöä, koska suurin osa lestoista on täysin syyttömiä, olen silti joutunut miettimään pystynkö jatkossa kuulumaan liikkeeseen. 

Vierailija
16/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/tutkija-vanhoillislestadiolaisen-liikkeen-vakivallalla-ja-kunniavakivallalla-yhteys/645038/?comments=40#c2917455

Kalevan keskustelupalstalla voi tutustua lestojen mielipiteisiin, jotka järkyttävät minua syvästi.

Vierailija
17/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me lestadiolaiset, varsinkin nuoret, tajuamme miten väärin kaikki tuo on. Valitettavasti siellä on vain niitä vanhoja jääriä jotka yrittävät vieläkin johtaa jollain itse keksimillään säännöillä, ja näin pedot ovat päässeet kuin koira veräjästä. 

Mutta vaikka mä kuinka ajattelin että pedofiilien suojelu yms on hirveää, niin en voi erota lestadiolaisuudesta. Kasvatuksen takia olen luita ja ytimiä myöten lestadiolainen, eikä siitä pääse mihinkään vaikka yrittäisi juosta maailman ympäri. Pitää vain yrittää ajaa lestadiolaisuudessa parempaa keskustelukulttuuria.

Vierailija
18/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni tuo tutkijan oma painostus lapsensa aborttiin on erittäin oleellinen asia. Koska hän itse on reagoinut perheen kunnian menettämiseen näin väkivaltaisesti, yrittää hän vierittää moraalisen vastuun teostaan yhteisölle. Yhteisölle, josta suuri osa (valtaosa?), ei tuollaista hyväksy eikä sellaiseen kannusta. 

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 18:04"]

Haluan kuulua yhteisöön, koska se ei todellakaan ole tuollainen, minkä kuvan näistä artikkeleista saa. Hurtig lienee kokenut itse aikanaan yhteisön näin ja kulissien vuoksi painosti tyttärensä aborttiin. Mitenkään yhteisö ei tuollaista vaadi tai edes hyväksy vaan takana lienee äidin halu pitää kunniallisen perheen kulissia yllä. 3Tiedän toisen naisen, joka piti lapsensa. Häntä ei hyljitä vaan pidetään ihan rakkaana uskonsisarena tuosta virheestä huolimatta.

[/quote]

Tutkijan lapsen abortti ei tässä kohussa taatusti ole se järkyttävin asia!! Ja mikä tämä uskonsisaren virhe on?

[/quote]

Vierailija
19/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä juttu tutkijan tyttären abortista on?

Vierailija
20/72 |
16.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SRK:n johto kirjoitti Pirkka -lehteenkin v. 1985 ja pyysi oikaisua, ettei vl-liikkeessä esiinny insestiä. Uhkasi Keskoa boikotilla, ellei kirjoitusta oikaista.

SRK:n johto on tiennyt jo vuosikymmeniä, että vl-lapsia käytetään seksuaalisesti hyväksi, mutta he ovat menneet uhrien ohi pää pystyssä, jättäen raiskatut uhrit makaamaan tien oheen. Eivätkä he ole antaneet edes muiden auttaa näitä uhreja, vaan he ovat kaikin keinoin mitätöineet uhrien avunhuudot.