Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 1v-neuvolassa oletetaan osaavan/jo sujuvan?

Vierailija
14.10.2013 |

Mitä 1-vuotiaalta katsotaan nauvolatarkastuksessa kasvun lisäksi? Mitä kaikkea olisi keskimäärin jo osattava? Huolestuvatko tai laittavatko uusintakäyntiä jos ei vielä kävele/syö itse/tule mitään sanoja?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäisen tarvi vielä osata kävellä, syödä itse tai sanoa sanoja. Meillä katsottiin pinsettiote ja suuntakuulo, saatiin rokotukset ja juteltiin.

Vierailija
2/13 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nousta seisomaan tukea vasten ja osata liikkua esim konttaamalla. Nousta istumaan lattialla.

muistaakseni jotain purkkeja kasattiin sisäkkäin ja pinsettiotetta testattiin helmellä tai vastaavalla. Kysellään puheen ymmäetämisestä(tietääkö oman nimensä jne) kysellään onko omaa tahtoa. Lähinnä kehoitetaan antamaan lapselle lusikka käteen, ei tarvitse syödä itse

1,5v neuvolaan mennessä pitää osata kävellä ja 2v neuvolaan mennessä pitää tulla puhetta(1,5v neuvolassa pitää olla kaksitavuisia jokelluksia ja 1,5v pitää ymmärtää kehoituksia) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nousta seisomaan tukea vasten ja osata liikkua esim konttaamalla. Nousta istumaan lattialla.

muistaakseni jotain purkkeja kasattiin sisäkkäin ja pinsettiotetta testattiin helmellä tai vastaavalla. Kysellään puheen ymmäetämisestä(tietääkö oman nimensä jne) kysellään onko omaa tahtoa. Lähinnä kehoitetaan antamaan lapselle lusikka käteen, ei tarvitse syödä itse

1,5v neuvolaan mennessä pitää osata kävellä ja 2v neuvolaan mennessä pitää tulla puhetta(1,5v neuvolassa pitää olla kaksitavuisia jokelluksia ja 1,5v pitää ymmärtää kehoituksia) 

Vierailija
4/13 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä testattu mitään. Mitattiin ja punnittiin, annettiin rokotukset ja juteltiin perusjuttuja. Siinäpä se.

Vierailija
5/13 |
14.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, 1-vuotiaalta odotetaan paljon vähemmän neuvolassa mitä sinä, sukulaiset tai av-palsta odottaa.

Vierailija
6/13 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa,meillä on tulossa 1v neuvola ja tuo meidän tyttö osaa kontata,pinsettiotteen ja sanoa äiti. Nousee seisomaan mutta kävelystä ei vielä tietoakaan,syö ei todellakaan itse ja mitään pinoja ei rakenna,vain hajottaa :) enkä oo yhtään huolissani kehityksestä. :)

Vierailija
7/13 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo liikkua, se on eri asia mennäänkö vielä nelivedolla vai jo kahdella jalalla, mutta ovat varmasti huolissaan neuvolassa, jos lapsi ei liiku. Pinsettiote testataan (yleensä jollakin puuhelmi-lanka -systeemillä, voi kokeilla kotona jo valmiiksi, yleensä kaikki osaavat kyllä tuon).

Vierailija
8/13 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 1v neuvola pari viikkoa sitten. Olin itsekin huolissani, kun jossain jotkut kirjoittivat, että lapsi osaa jo kertoa mitä koira sanoo jne... No meillä katsottiin sitten vain, että osaa

- antaa ja ottaa vastaan leluja

- liikkua jotenkin eteenpäin (meillä ei lapsi kävele vaan konttaa ja kävelee tukia pitkin)

- ymmärtää edes joitain sanoja

Nuo oli kai ne tärkeimmät. Th myös kyseli, osaako syödä itse (meillä osaa), mutta se ei ollut mikään oletus. 1-vuotiaita on vielä kovin eri tasoisia. Kai se on tärkeintä, että lapsi ottaa kontaktia, on kiinnostunut ympäristöstä ja tosiaan liikkuu edes jotenkin. Niin ja pinsettiote katsotaan.

Vierailija
9/13 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa vielä: Meillä ei tosiaan mitään palikoita pinottu tms. Minä juttelin th:n kanssa ja lapsi möngersi lattialla tai oli mun sylissä ja tutki leluja. Ei siis stressiä.

Vierailija
10/13 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sana "pitää osata" särähtyy korviin 1-vuotiaan kohdalla. Ei meillä kävellyt 1-vuotias, ei edes pitänyt vielä osata. Kunhan konttasi. Itse olin huolissani enemmänkin siitä ettei mielellään edes ottanut jaloille, sitä kävi pyynnöstäni fyssari katsomassa eikä nähnyt lapsessa mitään vikaa.

Sitä pinsetti otetta testattiin ja muuten juteltiin. Ei ollut mitään "pitää osata" juttuja. Meillä ei varsinaisesti oltu huolissaan vaikka lapsi ei kävellyt vielä 1,5-vuotis neuvolassakaan. Alkoi kävelemään 1v10kk sitä ennen meni polvikävelyä ja osasi kyllä kävellä jo 1v9kk, mutta ei sitä itse tiennyt. Hienosti meni kun luuli että pidän kiinni.

Vierailija
12/13 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up, millainen 1v.neuvola nykyään? tuliko monille rokotuksista kuumetta tai muita oireita?

Vierailija
13/13 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä vanhempia arvosteltiin neuvolassa, kun 1-vuotiaamme ei osannut lukea.

Tuntuu, että nykyään vaaditaan vauvoiltakin aina vaan enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi