Kysymys silmävaivasta
Tuntuu kuin silmässä olisi roska eikä huuhtelukaan auta. Mikä voisi olla? Verkkokalvon irtautuminen?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Onko punainen?
Kyllä tuo on vähän punainen, mutta olen hangannut sitä.
- ap -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko punainen?
Kyllä tuo on vähän punainen, mutta olen hangannut sitä.
- ap -
Silmän kovakalvon pintakudostulehdus saattaa tehdä roskan tunteen silmään mutta siihen taitaa olennaisesti kuulua punaisuus. Siellä saattaa olla roska jota et vain saa pois huuhtelemalla. Pitäisi mennä lääkäriin.
Onko sinulla kuivat silmät? Minulla tuossa tilanteessa selvisi, että aamulla silmiä avatessa oli sarveiskalvoa jäänyt yläluomeen kiinni ja siitä repesi palanen. Vaati päivystyskäynnin ja kaksi reissua silmäpolille. Itse en ennen tuota edes tajunnut, että minä kärsin silmien kuivuudesta. Tuo toistui vielä kaksi kertaa ja oli kivulias.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kuivat silmät? Minulla tuossa tilanteessa selvisi, että aamulla silmiä avatessa oli sarveiskalvoa jäänyt yläluomeen kiinni ja siitä repesi palanen. Vaati päivystyskäynnin ja kaksi reissua silmäpolille. Itse en ennen tuota edes tajunnut, että minä kärsin silmien kuivuudesta. Tuo toistui vielä kaksi kertaa ja oli kivulias.
Minulla on tosiaan kuivat silmät ja ne vuotaa ulkona pienestäkin tuulesta.
- ap -
Sinun kannattaa soittaa päivystävälle sairaanhoitajalle ja kysyä, pitäisikö lähteä päivystykseen. Voit odottaa huomiseen, jos siltä tuntuu. Silmä menee kipeämmäksi, jos siinä on haavauma.
Miksi epäilet verkkokalvon irtaumaa? Mene silmälääkärille jokatapauksessa.
Mulla teki just tuota, kun tulin vaihdevuosi-ikään ja silmät oli yhtäkkiä tosi kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tosiaan kuivat silmät ja ne vuotaa ulkona pienestäkin tuulesta.
- ap -
Kannattaa käydä lääkärissä. Mutta jos on kuivat silmät, niitä kannattaa hoitaa silmävoiteella. Silmävoidetta laitetaan yöksi. Pelkät silmätipat eivät yöksi riitä, koska yö on niin pitkä aika. Jos silmät ovat tosi kuivat, luomet voivat tarttua silmän pintaan yön aikana ja kun silmät avaa, niiden pinta ärtyy.
Kuivat silmät tai joku ripsi/ripset kääntynyt silmään päin ja hankaa jatkuvasti.
Kokeile ensin auttaako silmätipat. Piilarinestettä tai fysiologista suolaliuostakin voi käyttää huuhteluun. Voi olla joku sitkeä pieni roska tai pieni haavauma joka paranee itsestään.
Jos näet sellaisen samentuman ikäänkuin katselisit rasvatahraisen linssin läpi on varmaan sarveiskalvoa vähän irronnut. Se on yleistä ainakin ikääntyneillä eikä ole vaarallista. Verkkokalvon irtautuminen taas on vaarallista ja voi johtaa sokeutumiseen jos ei saa heti hoitoa .
Verkkokalvon irtautumiseen liittyy yleensä se, että näkee ikään kuin salamointia ja ikään kuin musta esirippu osassa näkökenttää.
Kiitos vastauksista. Pitänee huomenna mennä tämän hankalan silmän kanssa lääkäriin - tai siis ainakin tilata sinne aika.
-ap -
Onko punainen?