Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin kyllästynyt sukulaiseni rahaongelmiin

Vierailija
13.10.2013 |

Lähisukulainen kyseessä, ja olen taas aivan kypsä tähän touhuun. Hän on elänyt työttömyyskorvauksella ja sossun tuilla jo vuosia, ja jotenkin ajattelee olevansa oikeutettu tekemään ihan mitä tykkää ja hankkimaan rahaa mistä tahansa välittämättä siitä kuuluuko se raha hänelle vai ei. Ei siis edes yritä hakea töitä tms.

Rahaongelmia on ollut koko ajan, mutta tilanne pahenee nyt vauhdilla. Hän voitti kasan rahaa (n. 15 000 euroa) alkuvuodesta ja talletti ne sellaiselle tilille josta sossu ei tiedä. Lähti tietenkin saman tien ulkomaille ja pyysi minua kastelemaan kukat ja katsomaan postin sillä välin. Tuon parin viikon aikana tuli haaste käräjäoikeudesta, kirje ulosottovirastosta sekä useita kirjeitä eri perintäfirmoista, eli ei tarvitse olla kovin nerokas päätelläkseen, että pikavipit ym. on olleet käytössä.

Otin reissun jälkeen asian hänen kanssaan puheeksi ja kysyin, voinko auttaa asioiden järjestelemisessä, eli että katsotaan yhdessä miten hän saisi kuitattua nyt ulosotot ja nuo pikavipit pois kun rahaa on tullut. Hän sanoi että ei tarvitse, ja että hän soittaa sinne ulosottoon ja kysyy summan. Parin viikon päästä vielä mainitsi sivulauseessa minulle, että kaikki velat on kuitattu pois.

No, menee tästä sellainen viikko pari, niin hän soittaa minulle kauhuissaan, että voiko ulosotto viedä tililtä rahaa. Vastasin että tietenkin voi, ja hän ei meinannut millään uskoa mutta pakkohan se lopulta oli kun kerran ulosotto oli sieltä jemmatililtä ottanut kaksi tonnia. Tämä on siis sikäli melko mielenkiintoista, että juurihan hän oli minulle kertonut, että kaikki velat on kuitattu pois. Eli valehteli.

Nyt hän on sitten pistänyt tuulemaan kaikki tuon rahan, eli on jälleen aivan rahaton ja ainoa mitä hänelle jäi koko rahasta muistoksi on uusi tiskikone hajonneen tilanne. Kaikki muu on jossain taivaan tuulissa.

Ja miksikö tämä ottaa päähän? Siksi, että juuri tänään viimeksi soitti minulle, että tarvitsee bussikorttiin lainaksi muutaman kympin kun sossulta rahaa tulee vasta ensi viikon lopussa. Kysyin, että missä on hänen työttömyyspäivärahansa jonka sai viikko sitten, ja hän kertoi, että oli pitänyt käydä kaupassa. Oikeasti?! Mikähän peliongelma tai muu tässä nyt on taustalla kun kaikki rahat menee ja lisää yritetään lainata koko ajan.

Olen aivan kypsä tähän touhuun. Eikö aikuinen ihminen pysty sen vertaa suunnittelemaan, että ostaisi sen hemmetin bussikortin silloin kun sitä rahaa on, eikä hassaisi ensin kaikkea ja sitten ihmettelisi ja soittelisi kaikkia läpi että mistä sais lainaa?

Lisäksi selitti minulle ihan tuohtuneena tuossa taannoin, että kun ihmiset kuvittelevat että sossu maksaa hänelle kaiken, vuokrat ja kaikki, vaikka ei se ole niin. Sossu kuulemma maksaa vain osan vuokrasta ja hänelle jää siitä vielä noin 100€ itselle maksettavaa. Miten niin itselle? Kelan rahoista hän sen maksaa, eli omaa, itse tienattua rahaa ei kyllä käytä mihinkään, vaan kaikki tulee avustuksina muualta.

Argh.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaat antamasta rahaa ja sanot että et enää ole kiinnostunut kuulemaan ongelmista. Piste.

Vierailija
2/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tänään enää lainannutkaan, vaan sanoin, ettei mulla ole rahaa. On vaan aika tylyä sanoa toiselle noin, mitä ehdotit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tylympää on antaa sen jatkua. Nythän olet vainauttanut sukeltamaan aina vain syvemmälle. Tiedän mistä puhun. 2

Vierailija
4/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko takana olla esim. adhd  (bipolaarisuus, jos tuhlaaminen on kausittaista)? Silloin ei meinaan toiminnan ohjaus ole välttämättä ihan hanskassa, miltä tuo hieman kuulostaa.

Vierailija
5/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 13:26"]

Paljon tylympää on antaa sen jatkua. Nythän olet vainauttanut sukeltamaan aina vain syvemmälle. Tiedän mistä puhun. 2

[/quote]

En ole auttanut. Olen viimeksi yli vuosi sitten lainannut rahaa, ja senkin vaadin takaisin sovitusti, ja maksoi. Nyt pyysi rahaa kun on tuhlannut nuo ylimääräiset jo pois. Ja siis tässä ajassa 15 000 plus kaikki yhteiskunnalta tulevat rahat tarkoittaa sitä, että hän on käyttänyt enemmän rahaa kuin meidän perhe käyttää kuukaudessa. Siksikin tämä ärsyttää.

Edelliselle: Ei ole kausittaista vaan ihan jatkuvaa tämä rahankäyttö.

Vierailija
6/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä käännä selkääsi! Hän tarvitsee apuasi ja jostain syystä tukeutuu juuri sinuun joten voit auttaa. Auttaminen ei aina ole helppoa vaikka luulisi että avun tarvitsija ottaisi avun avosylin vastaan. Häpeä (vaikkei näy päälle päin) estää myöntämästä ongelmaa jonka sekä sinä että hän tajuatte kummatkin. 

Sano hänelle että et välitä siitä että hän valehteli maksaneensa ulosottonsa ja että hänellä on ulospääsy tianteesta jos alkaa nyt heti hoitamaan asioita, sinä autat, et anna tai lainaa rahaa mutta tuet häntä ja neuvot ja joka viikko katsotte kuitit ja muut läpi. Sitten hän voi hakea töitä, vaikka siivoamaan mutta jostakin se on aloitettava...

Veikkaan että sukulaisesi on masentunut eikä osaa itse nähdä ulospääsyä vaan elää paniikkielämää miettimättä huomista ja tuhlaa siksi kaikki rahansa hetkessä.

Vierailija
7/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veikkaan kyllä, että sukulaisesi on itsekäs ja täydellisen välinpitämätön muiden ongelmista. Hän kuvittelee kieroutuneesti olevansa oikeutettu kaikkeen mahdolliseen rahaan ihan vain siksi, kun hän on hän. Kertoohan sen jo sekin, että valehtelee maksaneensa velat mutta tosiasiassa tuhlaa 15000 euroa ja päälle työttömyyspäivärahan ihan tuosta vaan. Tilannehan ei ole uusi, ap kertoi, että on vuosikaudet elänyt yhteiskunnan tukien varassa.

Olen aivan ehdottomasti sitä mieltä, että suora saarna siitä, mitä mieltä olet hänen rahankäytöstään ja ihan suorat tilastot eli kerrot aivan selkokielisesti ilman minkäänlaista hienotunteisuutta, että hän on yksin laittanut sileäksi rahaa enemmän kuin koko teidän perhe käyttää kuukaudessa ja kehtaa sen jälkeen ruikuttaa rahaongelmista. Ei yksikään aikuinen saa käyttäytyä noin! Saarnan jälkeen ilmoitat, että voit auttaa, jos hänellä oikeasti on vaikeuksia käyttää rahaa mutta että et rupea hemmotellulle ja kakaramaisesti käyttäytyvälle aikuiselle ihmiselle rahahanaksi, jos ei osaa edes yhtä bussilippua varten säästää isoista tuloistaan!

Lopputulos voi olla positiivinen tai negatiivinen. Voi olla, että kun joutuu ihan suoraan kohtaamaan ongelmallisen käytöksensä seuraukset, hän tajuaa, että nyt on reipastuttava. Tai sitten hän loukkaantuu lopullisesti ja hemmotellun prinsessan tavoin lopettaa kaiken yhteydenpidon, kun kehtasit niin rumasti sanoa hänestä.  Kummassakin tapauksessa voitat.

Vierailija
8/8 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjaa ottamaan yhteyttä velkaneuvontaan. Jos on normaalijärjellä varustettu niin saa sitäkautta selvitettyä asioitansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä