Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheet! Miten pienet lapset kutsuvat puolisoasi?

Vierailija
13.10.2013 |

Jos vanhemmat lapset alkavat kutsua isäpuolta isäksi, koska nuorempikin sisarus tekee näin, pitäisikö asiaan puuttua? Mies ei koe asiaa pahana, mietin vain miten lasten biologinen isä mahtaa asiaan suhtautua. On lasten kanssa niin vähän tekemisissä, näkee ehkä kahdesti vuodessa, etten ihmettele että lapset kokevat isäpuolen isäkseen, kuitenkin asu lasten kanssa ja huolehtii kuin omistaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Miten itse suhtautuisit jos lapsesi kutsuisi ex-miehesi uutta puolisoa äidiksi?

Vierailija
2/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat kutsua isäksi. Meillä lapsilla on kaksi isää ja tämä on aikuisten kesken keskusteltu läpi eli meille se on ok. Lapsetkin pohtivat biologian merkitystä vähäisemmäksi sen rinnalla jossa ei-biologinen aikuinen on arjessä läsnä, huolehtimassa päivittäin. Tärkeää on se, että olette itse sinut sen kanssa miten perheiden aikuisia kutsutaan (sen lisäksi että on tietysti hellittely- ja lempinimiä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimellä kutsuivat kun olin siinä tilanteessa, välillä tietysti vahingossa äidiksikin. Sinun tilanteesi on kyllä aika erilainen, pitää olla hienovarainen, ettei lapsi koe olevansa eri asemassa pienemmän sisaruksen kanssa. Biologisella isällä voi olla syynsä nähdä lasta noin harvoin, mutta jos se on pelkästään viitsimisestä kiinni, en välittäisi miehen tunteista pätkääkään.

Vierailija
4/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näissä asioissa pitää mennä lapsen ehdoilla. Ei ole ok, että lapsia kehotetaan kutsumaan uutta puolisoa äidiksi/isäksi, mutta jos lapsi itse haluaa niin tehdä, niin olisi aika julmaa kieltää.

Vierailija
5/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin (äitipuolta) lapset kutsuvat äidiksi täällä ollessaan, bioäidilleen puhuessaan käyttävät todennäköisesti etunimeä.

Vierailija
6/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä isä on isä ja uus mieheni on papa

Vierailija
7/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2013 klo 12:05"]

meillä isä on isä ja uus mieheni on papa

[/quote]

Haluan vielä lisätä, että suomalaisia synnyltään olemme kaikki

Vierailija
8/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on kutsunut miestäni alkujaan etunimellä. Myöhemmin isäksi. Tämä oli kaikille ok ratkaisu.

Tosin taas meillä on ollut se tilanne, että lapsi ei biologista isäänsä ole tavannut 20 vuoteen. On toki ollut tietoinen lapsesta asti, että sellainen jossain on.

Lapsi on itse halunnut isäpuolesta isän.

Vierailija
9/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikapuoli kutsuu minua nimellä, mutta pinemmilleen sanoo mene äidille ei mene Minnalle.

Vierailija
10/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli on lapsille enemmän isä kuin heidän biologinen isänsä on ikinä ollut.

Joten ehkä mietin turhaan miehen tunteita, jonka elämään ei omat lapset tunnu mahtuvan.

Lasten ehdoilla siis mennään tässäkin asiassa, isäpuolen kokevat isäkseen, niin annetaan hänen olla heille isä ihan täysillä. Lapset kuitenkin tietävät miten kuvio menee ja että se biologinen isäkin on olemassa, pitää vain katsoa millä nimellä häntä sitten kutsutaan. :)

Kiitos asialliset av-palstalaiset!

Ap

Vierailija
11/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninmittää miten nimittää, tärkeintä, että asia on sovittu ja keskusteltu kaikkien osapuolten kanssa. Minä kasvoin uusperheessä, eikä meillä asiaa käsitelty koskaan. Se aiheutti melkoisia ongelmia. Olin jo niin iso, että alusta asti tajusin, että äitini aviomies ei ole biologinen isäni. Ja vaikka minulla ei ollut minkäänlaista suhdetta isääni, niin en kyllä kutsunut isäpuoltakaan isäksi. En oikein koskaan oppinut kutsumaan häntä mitenkään ja se oli monesti hankalaa.

Vierailija
12/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nimitetään vahingossa äidiksi, tarkoituksella mamiksi. Äidille puhuttaessa varmaankin etunimeltä. Niinhhän se vaihtelee aikuisillakin: jos on tarvetta korostaa, että olen äitipuoli, puhun tytärpuolesta, muuten meidän tytöstä tai etunimellä. Ja itse olen perheenäiti, vaikken tämän lapsen äiti.

Vierailija
13/13 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kutsuvat isä- ja äitipuoliaan : TOI