Viisaudenhammas, missä vaiheessa kannattaisi poistaa?
Eli yksi viisaudenhampaistani on puhjennut jo aikaa sitten ja aika-ajoin antanut pieniä kasvukipu sykäyksiä. Nyt on taas semmoinen "sykäys-vaihe" käynnissä ja tälläkertaa se taitaa olla vähän kipeämpi kuin aiempina kertoina. Ei kuitenkaan mikään ylitsepääsemätön kipu ja aionkin katsoa miten tämä tästä eteenpäin jatkuu, että vieläkö koskee ja paheneeko kipu, silloin käyn varmaan poistattamassa hampaan.
MUTTA, jos tämä on taas yksi niistä sykäyksistä ja kipu hälvenee, niin mitä mieltä olette; kannattaisiko minun silti poistattaa hammas mahd. nopeasti vai odotanko, kunnes kipu kasvaa sietämättömäksi?
Milloin olette itse poistattaneet v.hampaanne? Ja miksi?
Kommentit (6)
Ei sitä tarvitse poistaa jos ei siitä ole vaivaa.
Minultakin on otettu vain yksi viisari pois ylhäältä, olin silloin ehkä 20 vuotias. Toisella puolella viisaudenhammas muistuttaa joskus olemassa olostaan, mutta niinkuin sinullakin, se menee ohi ja unohtuu.Hammaslääkärin mielestä mitään ei tarvitse tehdä nyt. Ikää on nyt 39 vuotta.
Poistatin kaikki viisauden hampaat ennen, kuin ne edes olivat nousseet kokonaan pintaan. Eivät olisi hammaslääkärin mukaan mahtuneet kuitenkaan nousemaan, kiilasivat toisiin hampaisiin tms.
Ajattelin hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä, ennen kuin tarvitsee syödä tulehduksiin antibiootteja tai ennen, kuin hampaat pilaavat jonkun lomamatkan/juhlapyhän kipeytymällä yht´äkkiä.
Minulla on kaikki neljä viisauden hammasta tallella 32 vuotiaana ja ne mahtuvat suuhun. Kuitenkin jotkut hammaslääkärit sanovat että ne kannattaisi vetää pois sillä ne ovat heikompaa luuta kuin muuta hampaat ja herkkiä reikiintymään. Eivät ne minua haittaa mutta toisaalta kerjäänkö ikävyyksiä pitämällä ne. Mikähän tässä olisi viisautta?
Ei niitä tarvii poistaa, jollei ne ole tiellä / haittaa purentaa / ei mahdu suuhun / kasva vinoon. mulle kasvo viisurit yläasteen aikana just tolleen sykäyksittäin, jolloin ne oli kasvun aikaan aina kipeät. mutta edelleen ovat nätissä rivissä suussa. ja pois otetan vaan jos reikiintyy. viisureita näet ei aleta paikkaamaan.
Minulta poistettiin ylähampaat 19-vuotiaana ihan periaatteesta. Alahampaat ovat paikallaan, olen 35 ja keväällä juuri hammaslääkäri sanoi että ei tarvitse poistaa, kun minulla on muutenkin hampaat hyvässä kunnossa.