Voiko neuvolan täti kirjoittaa sairaslomaa..
... alkuraskauden pahoinvointiin?
Jos voi, niin voiko kirjoittaa vain puhelimessa vai pitääkö mennä oikein paikanpäälle yrjöämään? :(
Olen kokeillut vaikka mitkä kikat tähän pahoinvointiin, mutta ei auta :( Olen huomannut, että mitä enemmän liikun, sitä enemmän myös oksennan. Loppuispa tämä jo ;(
Kommentit (28)
En usko, että kirjoittaa. Ei ainakaan ole mikään yleinen käytäntö. Jos kirjoittaakin, ei voi kirjoittaa kuin max. 3vrk ja siinä ajassa tuskin raskauspahoinvointi merkittävästi vähenee. Joten varaapas lääkäriaika, niin voit saada kerralla pari viikkoa ja samalla mahdollisesti reseptin lääkkeeseen, jolla oksentelua voidaan hillitä. Jos siis on oikeasti voimakasta.
Ja todellakin kannattaa oikeasti kokeilla kaikkia keinoja, mitä vaan löytää pahoinvoinnin hillitsemiseen.
ps. sellaisissa työpaikoissa, missä sh:n todistus käy, käy myös th:n, koska th:lla on myös sh:n pätevyys.
Syön.. viimeksi kysyin neuvoja pahoinvointiin ja kovasti olen yrittänyt hyvin vähän, mutta lähes koko ajan jotain syödä.
Ainakin täällä neuvolan täti (tirsk! :D) kirjoitti tänään puhelimessa sairaslomaa. Hyvä, kun puhelun ajan pystyin oksua pidättään :/ Loppuispa tää jo!
Meillä terkkari kirjottaa kyllä jopa viikonkin mittaisen saikun (eikä pomo ole siitä valittanut mulle) ja puhelun perusteella kirjoitti kun ei heti ehtinyt ottamaan vastaan. (Soitin siis maanantaina ja ehti ottamaan vastaan vasta perjantaina ja kirjoitti silloin takautuvasti sairasloman.)
Toki terkkari ja lääkäri meilläkin jatkavat sairaslomaa pelkän soiton perusteella, ainakin yhden jatkon olen saanut vain soittamalla.
Toivottavasti pahoinvointisi helpottaa pian!
Riippuu Myös TESssistä hyväksyykö työnantaja sen. Meillä käy lääkärintodistus ja epidemialuontousissa tapauksissa (flunssa, vatsatauti) 3 päivää sairaanhoitajan kirjoittama todistus. Terveydenhoitajan todistuksella ei siis voi olla missään tapauksessa pois. Ja koska raskauspahoinvointi ei ole tarttuva epidemia, edes SH:n kirjoittama ei käy.
No th on kyllä myös sh, eli sitten vaan käyttää toista titteliään? Miten voi olla että sh käy mutta ei th? En usko.
Syötkö 2 - 3 t välein, ja silti pahoinvointia? Kokeile syödä vähän ja usein, voit yllättyä. Jos et siis tee jo niin :)
Ei alkuraskauden pahoinvoinnista voi edes saada pitkää sairaslomaa, koska se usein voi äkkiäkin helpottaa. Mikäli on oikein pahaa, sitä tosin saattaa päätyä sairaalaankin iv-nesteytykseen , silloin saa varmaan pidemmän sairasloman.