Mitä tarjota kasvis/kalansyöjille punaviinikastikkeen kanssa?
Muille tulee naudanpaisti. Haluaisin tuon kastikkeen, kun se on niiiiiin hyvää, mutta mikä sen kanssa sopisi?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 17:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 17:34"]
Soijapihvit ja falafelit ovat tylsiä, eikä maku oikein mene yksiin punaviinikastikkeen kanssa. Itse tykkään tehdä punaviinissä haudutettua kasvispataa, johon tulee purjoa, kesäkurpitsaa, munakoisoa ja fetakuutioita. Näistähän voisi ihan yhtä hyvin tehdä paistoksen, jonka kanssa tarjoilisi sitä punaviinikastiketta. Sopii myös naudan lisäkkeeksi lihansyöjille.
[/quote]
Yh, kuulostaa kamalalta, sori. No se on tietysti makukysymys. Mutta tuosta jäisi minulle kyllä nälkä, vaikka saisinkin syötyä.
[/quote]
Makuasia tietenkin, itse inhoan kaikkia soijamössöjä ja syön mieluummin kunnon kasviksia. Ja nälkä lähtee kyllä, kun mukaan lorauttaa kunnolla oliiviöljyä ja ottaa vaikka leipää kaveriksi.
11
[/quote]
Makuasioista on tietty turha kiistellä, mutta mä syön kasvikset mieluummin tuoreina, niin saan vitamiinit kunnolla hyödyksi.
15
[/quote]
No jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin voin kertoa että syön arkena enimmäkseen raakaravintoa, eli niitä tuoreita kasviksia tulee syötyä jo yhdellä aamupalalla enemmän kuin keskivertosuomalaisella koko viikon aikana. Tämä ruokalaji on sellainen, jota teen ehkä pari kertaa vuodessa erikoistilanteissa. Aloituksessa kysyttiin, mitä kasvisruokaa tarjota punaviinikastikkeen kanssa, ja mielestäni nämä sopii oikein hyvin. Jos joku ei tykkää, niin ei tietenkään tarvitse syödä. Reseptin olen muuten aikoinaan saanut eräältä lihansyöjäystävältäni, joka pitää tästä nimenomaisesta ruoasta erittäin paljon, vaikka lihaa syökin.
11
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 18:00"]
Soijapihvit ja falafelit ovat tylsiä, eikä maku oikein mene yksiin punaviinikastikkeen kanssa. Itse tykkään tehdä punaviinissä haudutettua kasvispataa, johon tulee purjoa, kesäkurpitsaa, munakoisoa ja fetakuutioita. Näistähän voisi ihan yhtä hyvin tehdä paistoksen, jonka kanssa tarjoilisi sitä punaviinikastiketta. Sopii myös naudan lisäkkeeksi lihansyöjille.
[/quote]
Yh, kuulostaa kamalalta, sori. No se on tietysti makukysymys. Mutta tuosta jäisi minulle kyllä nälkä, vaikka saisinkin syötyä.
[/quote]
Makuasia tietenkin, itse inhoan kaikkia soijamössöjä ja syön mieluummin kunnon kasviksia. Ja nälkä lähtee kyllä, kun mukaan lorauttaa kunnolla oliiviöljyä ja ottaa vaikka leipää kaveriksi.
11
[/quote]
Makuasioista on tietty turha kiistellä, mutta mä syön kasvikset mieluummin tuoreina, niin saan vitamiinit kunnolla hyödyksi.
15
[/quote]
No jos nyt tälle linjalle lähdetään, niin voin kertoa että syön arkena enimmäkseen raakaravintoa, eli niitä tuoreita kasviksia tulee syötyä jo yhdellä aamupalalla enemmän kuin keskivertosuomalaisella koko viikon aikana. Tämä ruokalaji on sellainen, jota teen ehkä pari kertaa vuodessa erikoistilanteissa. Aloituksessa kysyttiin, mitä kasvisruokaa tarjota punaviinikastikkeen kanssa, ja mielestäni nämä sopii oikein hyvin. Jos joku ei tykkää, niin ei tietenkään tarvitse syödä. Reseptin olen muuten aikoinaan saanut eräältä lihansyöjäystävältäni, joka pitää tästä nimenomaisesta ruoasta erittäin paljon, vaikka lihaa syökin.
11
[/quote]
Ajattelinkin, että kuulostaapa jotenkin lihansyöjän kasvisruoalta.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 18:10"]
Ajattelinkin, että kuulostaapa jotenkin lihansyöjän kasvisruoalta.
[/quote]
Minkälainen olisi kasvissyöjän kasvisruoka?
Törmäsin keskusteluun aikas myöhään, mutta jos joku toinen miettii joskus myöhemmin tätä samaa, niin: itse kasvissyöjänä arvostan kylässä ihan vaikka sitä kasvispihviäkin, sillä onhan se mukavaa, jos kasvissyönti otetaan tuolla lailla huomioon, vaikken sitä aina edes odotakaan.
Mutta sitten vinkki: Sienet. Mielestäni ne sopivat punaviinikastikkeen kylkeen hyvin, esim täytettyinä. Helppo ja halpakin tehdä ja maistuvia. Ja jos tosiaan ne kasvispihvit eivät tunnu mukavilta tarjota, niin mielestäni sienistä saa tehtyä panostetuilla täytteillä ns ”fiinimmänkin” protskun kastikkeelle. :)
Isot portobello-sienistä paistetut "pihvit" toimii myös. Saattaa tosin nautaa syövät tulla kateellisiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
11
[/quote]
Siis nälkä pois rasvalla?!? Kyllä kasvissyöjänkin ruokavalion perusta on proteiini.
[/quote]
No tuossa annoksessa proteiinia on kylläkin feta-juustossa. Tietääkseni ainakin suositusten mukaan ruokavalion tulisi sitäpaitsi perustua hiilihydraateille eli pääasiassa kasviksille, ei proteiinille, jonka liikasaannista on haittaa. Laadukas rasva (vaikka se oliiviöljy kylmäpuristettuna) on myös terveellistä ja pitää nälkää hyvin. Plus että tämä on vain yksi ateria, eiköhän jokainen kasvissyöjä osaa ainakin toivottavasti koostaa arkiruokansa niin, että kaikkia ravintoaineita tulee tarpeeksi.
Anteeksi ot, ap :)
11
[/quote]
Anteeksi epätarkkuus, tarkoitin lähinnä verrata proteiinia ja rasvaa ravinnonlähteinä. Ja fetassa toki proteiinia, mutta vielä enemmän eläinrasvaa.