Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykypäivän nuorten tarinat köyhyydestä

Vierailija
12.10.2013 |

Olimme niin köyhiä, että

- minulla ei ole iphone vitosta. On vain halpa Samsungin älykänny

- en saanut DrDeminin farkkuja, vaan farkut ostettiin Hm:stä

- en saanut Ganada Goosea. Tilattiin netistä feikkiversio 250 eurolla

- talvilomalla emme menneet Thaimaaseen. Kävimme vain Tukholmassa shoppailemassa

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä Suomessa on ihan aitoakin köyhyyttä, mutta harva haluaa huonoa tilannettaan toitottaa kaikille.

Vierailija
2/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys on suhteellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni pääkaupunkiseudulla, jolla omakotitalo, kesämökki, autot ja vene (velattomia),  oli kertonut lapsenlapsilleen, että mummi ja pappa ovat köyhiä. Oli aidosti hämmästynyt, kun ihmettelin asiaa.  

Vierailija
4/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan keskiluokkaista elämää, josta puhut. Köyhiä ihmisiä tuntevana sanoisin että köyhien lasten tarinat voivat kulkea näin:

Oltiin niin köyhiä, että

-kirpputoreiltakaan ei ollut varaa kaikkiin vaatteisiin.

- en päässyt vapaa-aikanani ilmaiseen harrastukseen, koska se oli saman päivänä kuin leipäjono. Siellä leipäjonossa sitten seisoin ja odotin äitini kanssa, kun varakkaat lapset tulivat pilkkaamaan leipäjonossa seisovia.

Ei ollut varaa internet-yhteyteen. Tästä seurasi ongelmia kirjasoten aukiolojen supistuttua: Opet antoivat kotiläksyiksi tehtäviä, joissa olisi pitänyt olla nettiyhteys. Koska en päässyt kirjastoon joko aukiolojen tai pitkän jonon takia, sain huonompia numeroita kuin muut. Siksi en myöskään päässyt haluamaani jatko-opiskelupaikkaan.

Koulussa oli metsäretki ja piti ilmoittautua sairaaksi, koska ei olut varaa kumisaappaisiin. Kumisaappaat ostettiin vain pienille lapsille perheissä, kun näille sai kirpputoreilta.

Kesälomalla olimme vain kotona: pyörä varastettiin, piti säästää bussilippurahat lääkkeisiin. Uimarannalle on meiltä 10 km. Joten sinne uimarannallekaan ei sitten päässyt kuin joskus harvoin naapurin kyydissä.

Äidin ja isän erottua emme voineet nähdä isää, koska hän ei saanut kaupungilta edes pienintäkään asuntoa. Asunnottomana lojuili ties missä. Koska oli joutunut työttömäksi, ei saanut säästetyksi yksityisille markkinoille vaadittavia takuuvuokria.

Isä ei ollut mielisairas, ei alkoholisti, ei väkivaltainen. Oli vain työtön mies.

Vierailija
5/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:11"]

Tuttuni pääkaupunkiseudulla, jolla omakotitalo, kesämökki, autot ja vene (velattomia),  oli kertonut lapsenlapsilleen, että mummi ja pappa ovat köyhiä. Oli aidosti hämmästynyt, kun ihmettelin asiaa.  

[/quote]

Siis oliko tuo tuttusi se, joka omisti kaiken tuon edellämainitseman  ja kertoi itsensä olevan köyhän?

Vierailija
6/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Luin eilen niitä entisten köyhien muistoja, otsikkoa en enää muista (70-90-luvulla lapsuuden eläneitä, ehkä vanhempiakin) ja tuo sun esimerkki on todella osuva. Olen usein kiittänyt luojaani että elin nuoruuteni 80-luvulla, eikä tarvinnut kilpailla puhelimilla sun muilla vempaimilla. Oltiin aika samalla viivalla sen suhteen kaikki.

Vierailija
7/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista vittu! Mä olen nuori (alle 20) äiti- ihminen ja olen todellakin köyhä.Ei tulis mieleenkään  valittaa siitä, ettei oo rahaa merkkifarkkuihin, kun mulla ei kato oo rahaa farkkuihin ylipäätään. Oikeesti ärsyttää tälläset kuspäät, jotka niputtaa kaikki nuoret samaan kastiin!

Vierailija
8/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:11"]

[/quote]

Siis oliko tuo tuttusi se, joka omisti kaiken tuon edellämainitseman  ja kertoi itsensä olevan köyhän?

[/quote]

kyllä

Vierailija
9/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n esimerkkI on huono. Jos nyt jos koskaan lapsiperheiden varallisuuserot ovat kasvaneet valtavasti. Ennen hyvin köyhät eivät erottuneet niin kovasti, nyt perheidn väliset erot ovat ihan valtavat. 

Vierailija
10/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ap:n esimerkkI on huono. Jos nyt jos koskaan lapsiperheiden varallisuuserot ovat kasvaneet valtavasti. Ennen hyvin köyhät eivät erottuneet niin kovasti, nyt perheidn väliset erot ovat ihan valtavat. 

Vierailija
11/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanada kirjoitetaan englanniksi c:llä, eikä g:llä!

Vierailija
12/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkkaavatko varakkaat lapset leipäjonossa odottavia? :-o

Vierailija
13/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, minulla on iphone ja olen köyhä. Ja voitte kuvitella kuinka paljon kadun sitä, että otin puhelimen kytkyllä. Maksan vielä melkein vuoden 20 euroa kuukaudessa siitä, että minulla on kyseinen luuri.Puolustukseksi sanon, että hankin puhelimen, kun taloustilanteeni oli huomattavasti nykyistä parempi.
Ajalla elokuun alusta tähän päivään ainoa asia, josta olen ruuan ja asumisen lisäksi maksanut on hammaslääkäri, jossa en olisi voinut jättää käymättä kipujen tultua sietämättömäksi. Itse kun en voinut mitään sille, että viisaudenhammas oli kasvaa läpi poskesta.

Tuskinpa voi kovin rikkaaksi väittää. Tulot 0 euroa kuukaudessa (mies onneksi töissä, mutta hänenkin työpaikkansa säilyminen vaakalaudalla) ja vähäiset säästöt hupenevat niin, että ei auta kuin rukoilla, että työpaikka jostain irtoaisi.

Uusia vaatteita ostin viimeksi viime vuoden puolella. Eikä ole käynyt edes mielessä, että mitä jos sitä lähtisi jonnekin aurinkolomalle. Kumma juttu eikö vain?

Vierailija
14/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen ihmetellyt sitä kun tulot pitää olla hirvittävät kuuluakseen edes keskiluokkaan.ja ns.köyhä perustellaan jo sillä muutaman tonnin tulolla. mun mielestä köyhä perhe on sellainen vasta jossa mies tienaa tonnin nettona ja nainen on minimiäitiyspäivärahalla esimerkiksi.ja talo on velkainen ja vanhaa autoa lyhennetään joka kuukausi.

Vierailija
15/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 11:56"]

Haista vittu! Mä olen nuori (alle 20) äiti- ihminen ja olen todellakin köyhä.Ei tulis mieleenkään  valittaa siitä, ettei oo rahaa merkkifarkkuihin, kun mulla ei kato oo rahaa farkkuihin ylipäätään. Oikeesti ärsyttää tälläset kuspäät, jotka niputtaa kaikki nuoret samaan kastiin!

[/quote]

Miksi ei edes tule mieleen valittaa? Onko köyhäilysi siis haluttua ja tavoiteltua?

Suurimmalle osalle köyhistä ei, ja ymmärrän hyvin, jos haluaa valitaaa...

Vierailija
16/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs me olemme teidän mielestänne? mieheni on yrittäjä joten tulot vaihtelee...mutta n.2000 e kuussa ja minä saan äitiyspäivärahaa 700 e nettona.talosta lyhennämme 550e autoista 300e siihen kaikki vakuutukset ja sähkö laskut päälle.sun muut ku niitä on omakotitalossa enemmän kuin kaupungin vuokrakerrostalossa.

Vierailija
17/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä koen eläneeni köyhän lapsuuden kun koulusta tullessa ei aina ollut ruokaa kotona, ja useimmiten kuljin rikkinäisissä vaatteissa niin kauan että ne kirjaimellisesti putosivat päältä. Mitään harrastuksiahan minulla ei tietenkään ollut rahan takia, eikä koskaan ikinä käytykään missään, ei todellakaan. Näin 90-luvulla. Olen näin jälkeenpäin ymmärtänyt, että suurin syy perheemme köyhyyteen oli äitini holtiton rahankäyttö. Ei siis osannut budjetoida, mikä näkyy hänen elämäntyylissään vieläkin. Koko ikäni olen elänyt köyhyysrajan alapuolella, mutta aikuistuttuani ja muutettuani omilleni, olen silti pärjännyt hyvin kun olen realistisesti laskenut paljonko on rahaa ja mitkä on ensisijaisia käyttökohteita. Nyt opiskelijana tulot on väkisinkin matalat, mutta kyllä sitä pärjää yllättävän vähällä kun oppii budjetoimaan eikä pyri hankkimaan sellaista elintasoa, johon ei ole varaa. Äitini tapauksessa kaikki rahat on menneet jo kaksi päivää tilipäivästä, mikä on käsittämätöntä.

Jos omasta köyhästä lapsuudesta mitään olen oppinut, on se, että en halua tarjota sellaista elämää omille lapsilleni.

Vierailija
18/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 16:06"]

Kyllä minä koen eläneeni köyhän lapsuuden kun koulusta tullessa ei aina ollut ruokaa kotona, ja useimmiten kuljin rikkinäisissä vaatteissa niin kauan että ne kirjaimellisesti putosivat päältä. Mitään harrastuksiahan minulla ei tietenkään ollut rahan takia, eikä koskaan ikinä käytykään missään, ei todellakaan. Näin 90-luvulla. Olen näin jälkeenpäin ymmärtänyt, että suurin syy perheemme köyhyyteen oli äitini holtiton rahankäyttö. Ei siis osannut budjetoida, mikä näkyy hänen elämäntyylissään vieläkin. Koko ikäni olen elänyt köyhyysrajan alapuolella, mutta aikuistuttuani ja muutettuani omilleni, olen silti pärjännyt hyvin kun olen realistisesti laskenut paljonko on rahaa ja mitkä on ensisijaisia käyttökohteita. Nyt opiskelijana tulot on väkisinkin matalat, mutta kyllä sitä pärjää yllättävän vähällä kun oppii budjetoimaan eikä pyri hankkimaan sellaista elintasoa, johon ei ole varaa. Äitini tapauksessa kaikki rahat on menneet jo kaksi päivää tilipäivästä, mikä on käsittämätöntä.

Jos omasta köyhästä lapsuudesta mitään olen oppinut, on se, että en halua tarjota sellaista elämää omille lapsilleni.

[/quote]

Niin ja piti lisätä että äiti oli työttömänä miltei koko lapsuuteni, aina aikuisuuteeni asti kunnes pääsi eläkkeelle. Isä maksoi elatusmaksua kyllä satasen tai pari silloin tällöin.

Vierailija
19/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on nykyään varaa nettiyhteyteen. Saa muutamalla eurolla ja usein kuuluu jo asunnon vuokraan.

Vierailija
20/56 |
12.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.10.2013 klo 12:03"]

Pilkkaavatko varakkaat lapset leipäjonossa odottavia? :-o

[/quote]

Kyllä. Vanhemmiltahan tämä tulee. Siellä on joskus myös aikuisia kruisailemassa kalliilla avoautoillaan ja huutelemassa hävyttömyyksiä ja näyttämässä kansainvälisiä käsimerkkejä.

Monet vanhemmat eivät voi jättää lapsiaan yksin kotiin, kun hakevat ruokaa. Siksi on lapsiakin mukana...

t. ruokakassien jakamisessa avustamassa ollut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi