Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö pianistin olla pitkä(sorminen)?

Vierailija
12.10.2013 |

Meillä on ikäisekseen pienikokoinen ja siis myös pienikätinen tytär. Jos äitiinsä tulee, niin on aikuisenakin pieni.

Tytär soittaa pianoa ja tuntuu että välillä saa tehdä kaikkensa, että ylettää tarvittaville koskettimille joissakin soinnuissa (tai muuten).

Pianonsoitto on kiva harrastus eikä tässä ole kenelläkään valtaisia tavoitteita, mutta kiinnostaisi tietää voiko olla HYVÄ pianisti ja pienikätinen. Onko taitavia (esim. kiinalaisia) pieniä pianisteja?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippupianisti (ja kapellimestari) Daniel Barenboimilla on pienet kädet ja lyhyet sormet, mutta tämä ei ole estänyt kansainvälistä uraa. Beethovenin sonaatit ja Lisztin virtuoositeokset - kaikki menee.

Ja onhan aina ollut erinomaisia naispianisteja, joten ei se käsien koko kaikkein ratkaisevin ole.

M

Vierailija
22/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vertaan veljeni mulla oli enemmän ongelma sormien voimassa kuin pituudessa. En vaan saanyt yhtä paljon irti koskettimista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oktaaviin ylettäminen on kaiketi se tärkein juttu. Minulla ei yletä kuin juuri ja juuri koskettimien reunoista. Se tarkoittaa sitä, että moni kiva kappale (mm tuttu kesäillan valssi) jää soittamatta. Kyllä on monesti harmittanut, vaikka pianistia minusta ei tullutkaan (pääsoitin oli toinen). Eniten harmitti se, kun kaveri väitti ongelman korjaantuvan soittamalla ja venyttelemällä - no ei korjaantunut ;) Olen lyhyempi kuin ap, ja pienikätinen. Pituus ei aina mene yks yhteen käsien koon kanssa: onhan jalkojakin eri kokoisia saman pituisilla.

Mulla on tapit sormet ja yllän oktaavin +1.

Venyttelen käsiä ja sormia säännöllisesti niin että ulottuvuus pysyy hyvänä. 

Vierailija
24/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ot, mutta minun pitkiä sormiani ihasteltiin usein lapsena ja oltiin ihan innoissaan että minusta tulisi hyvä pianisti kun omaan niin pitkät, kauniit sormet. Valitettavasti musikaaliset lahjani ovat nollassa, en ymmärrä instrumenttien soitosta tai nuoteista yhtään mitään. Hyvä kun Ukko Nooaa osaan yhdellä sormella vähän soittaa :D Eivät mene onnenlahjat tasan :D

Vierailija
25/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena pianonsoiton aloittaneelle sisarelleni kasvoi kauniit pitkät sormet vs omat ei soittajan nakkisormet. joten voihan olla että harjoittelun myötä treenautuu myös tämä osa kropasta?

Vierailija
26/26 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva tietää, mikä tilanne on nyt 7 vuotta myöhemmin.

Minun 7 v sitten aloittamani ketju!

Tytär on edelleen innokas pianisti. Käsien koosta ei ole ollut vuosiin pulmaa, vaikka pienikätinen on edelleen. Kysyin juuri, että onko pienikätisyydestä ollut jotain haittaa. Kuulemma pikkurilleissä on joskus turhan vähän voimaa.

On pop jazz -puolella, joten soitto vähän erilaista kuin alkuvuosina. Konserttipianistiksi ei siis edes halua (todellakaan). Saa nähdä tekeekö jotain musiikkiin liittyvää työkseen myöhemmin. Ei välttämättä. Rakas harrastus tuo kuitenkin on ja iso osa identiteettiä. Nyt on musiikkipainotteisessa lukiossa.

Ap