Pitäisikö mielestäsi kouluruokaa parantaa??
Minusta ei.. Tuo on ihan riittävän ravitsevaa teidän jonneille ja jonnille 😂😂😂
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kouluruokaa viime aikoina syönyt, mutta oman lapsen mukaan ei ole niin kamalaa kuin puhutaan, joten ei äitinäkään valittamista. Puuropäiviä en kyllä ymmärrä, yläkoululaiselle kasvavalle teinille se ei kyllä riitä monen tunnin koulupäivään
Riittää oikein hyvin, jopa paremmin kuin peruna-liha annos. Puuropäivistä valitetaan, koska puurosta ei pidetä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ruokaa voisi ”yksinkertaistaa”. Kun suurimmaksi osaksi lapsille maistuvat perustuvat, jotka kyllä voi tehdä terveellisesti ja monipuolisesti. Meidän koulussa esimerkiksi ruokapalvelu vaihtui HUS:n kanssa samaan suurkeittiöön, josta lähtee tuhansia annoksia. Ekan vuoden ei esimerkiksi ollut makaronilaatikkoa tarjolla, koska se ei kestänyt ruuan vakuumipakkausta. Eli siis, se ruoka, joka maistuu keskimäärin kaikille, oli listalta poissa. Ymmärrän, että kouluruuan tarkoitus on myös kasvattaa, mutta jos kuitenkin se vastuu jätettäisiin kotiin, ja tarjottaisiin perusruokia. Niistä kyllä saataisiin myös kasvisvaihtoehtoja. Yksi inhokki mun lapsilla on esimerkiksi kanakastike, jossa on mandariinilohkoja. Tämäkin kastike maistuisi, jos tarjolla olisi pelkkä kanakastike. Ja sen lisäksi tietenkin monipuoliset salaatit. Ei niitä tarvi siihen kastikkeeseen laittaa, jolloin jää syömättä.
Sulle täydet pisteet. Lapset tykkää yksinkertaisista ruuista. Anna niille vaikka keitettyjä perunoita ja itse tehtyjä lihapullia perus ruskella kastikkeella niin kelpaa. Laita jotain mikä näyttää lapsen silmillä epäilyttävältä ja saa sitä ihmetellä sen päivän ruokahävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse kouluruokaa viime aikoina syönyt, mutta oman lapsen mukaan ei ole niin kamalaa kuin puhutaan, joten ei äitinäkään valittamista. Puuropäiviä en kyllä ymmärrä, yläkoululaiselle kasvavalle teinille se ei kyllä riitä monen tunnin koulupäivään
Puuropäivinä olisi kyllä hyvä, jos olisi tarjolla joku täyttävämpikin vaihtoehto. Osa tykkää puuropäivistä, mutta osalle se ei riitä.
Osalle ei riittäne mikään. - Surullinen tosiasia on, että on oppilaita, joille kouluruoka voi olla päivän ainoa ateria/ ruoka. - Ja en tohdi edes arvella kuinka nälkäisksi he jäisivät, jos kouluruuan hinnaksi asetettaisiin vaikka tuo, jonkun edellä mainitsema noin 6€/ syöjä/ annos.
Tutkitusti kouluruokaa kuluu eniten maananaisin riippuamtta siiä, mitä on tarjolla. Syyksi on arvelu, että (liian) moni oppilas on nälissään viikonlopun jäljiltä.
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää oikein hyvin, jopa paremmin kuin peruna-liha annos. Puuropäivistä valitetaan, koska puurosta ei pidetä.
Meillä urheilevalle teinitytölle puuropäivät ainakin oli niitä kun piti ottaa eväitä mukaan. Ja kyse ei ollut siitä etteikö olisi tykännyt puurosta, mutta sen vei nälän vain hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Syytä olisi ainakin. Toisaalta nykyajan lapset on kodeissa opetettu hampurilaisille ja eineksille, joten heille ei laadukas kotiruoka kelpaa, maksoi annos sitten 2,10€ tai 3,50€.
Tästä tosiaan on kysymys. Jos kotona syödään eineksiä ja puolivalmisteita ei kouluruoan hinnalla ole mitään merkitystä kun lapset ovat tottuneet syömään muuta.
Lapsi joka elää nuudeleilla, einesmakaroonilaatikolla ja hampurilaisilla ei pidä karjalanpaistista ja uunijuureksista oli ne tehty kuinka hyvin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä urheilevalle teinitytölle puuropäivät ainakin oli niitä kun piti ottaa eväitä mukaan. Ja kyse ei ollut siitä etteikö olisi tykännyt puurosta, mutta sen vei nälän vain hetkeksi.
Tai sitten tyttö ei syönyt sitä puuroa tarpeeksi.
Pitäisi olla monipuolisemmin kasviksia, varsinkin tuoreita, useaa erilaista laatua joka päivä. Vähän outoa että lautasmalli käskee ottamaan puolet kasviksia, mutta vaihtoehtona sitten vain porkkanaraaste.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla monipuolisemmin kasviksia, varsinkin tuoreita, useaa erilaista laatua joka päivä. Vähän outoa että lautasmalli käskee ottamaan puolet kasviksia, mutta vaihtoehtona sitten vain porkkanaraaste.
Eiköhän siellä koulussa ole muutakin mun porkkanaraastetta.
Kouluruokaa on hankala rahalla kehittää jos lapset eivät ole tottuneet syömään kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän siellä koulussa ole muutakin mun porkkanaraastetta.
Viimeisimmät omat kokemukset Oulusta n. neljän vuoden takaa, useimpina päivinä viikossa salaattivaihtoehtona oli vain jonkinlainen raaste. Muina päivinä näkyi sitten esim. jäävuorisalaattia kurkunpalasten kanssa, tomaattisiivuja ja lantunpalasia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä useimmisssa kouluissa on kasvisvalikoima laajempi keskimäärin päivittän kuin vain porkkanaraastetta. Kysymys kuulukin, kuinka paljon kuntabudjetista ollaan valmiita laittamaan kouluruokaan.... Parempi osaisiet tietysti saattavat esitää kouluruuan kaupallsitamista, "jotta sen arvostus paranisi" -Ehkä samalla myös annoksiin käyteyt rahatkin kasvaa, joitain senttejä, ellei niillä sitten maksetaisi kokonaan jotain muuta., kuten lyhennettäsi kuntien velkataakkaa tai pienennettäsi kuntaveroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin koira, jolla on frisbee suussa ja haluaa että se heitetään. Ei saa ottaa suusta, pitää vain heittää. Ruoan laatua tulisi parantaa, mutta kukaan ei ole halukas maksamaan laadusta.
Tämä juuri. Se että kouluruoka olisi jokin 5.90e per annos ei nyt ole suomalaisille perheille mikään paha hinta hyvästä ja laadukkaasta ruuasta joka pitää lapsen terveenä sekä tukee tämän normaalia kehitystä ja kasvua. Monet roskaruoka-annokset maksaa paljon enemmän.
Todella typerä ajatus. Monilla keskituloisillakin on tiukkaa. Karua mutta suomessakin on miljoona köyhää. Sun ajatus maksaisi vähän yli sata kymmenen euroa kuukaudessa per lapsi. Anna mä arvaan. Olet kultalusikka siellä syntynyt cokkeli.
Suomalaisen maksuttoman kouluruokailun malli on kehuttu pitkin mailmaa. No veronmaksajien maksama mutta tajuat ehkä mitä tarkoitan? Näkee hyvin senkin kuinka vähän ymmärrät hinnoista. Suomen koulu ruuat on hinta/laatu vertailulla aivan huippua.
Vie ne kersasi vaikka mäkkärille niiden ruokatauolla. Ehkä saat sieltä mitä haluat?
Kumimaisista perunoistaan se oli mielestäni jo minun aikanani ihan hyvää se kouluruoka. Nykyisin käsittääkseni laatu on parantunut ja kaikenmaailman ruokavaliot otetaan paremmin huomioon. Minun aikoinani vain allergikot saivat oman ruokavalionsa ja esim kasvissyöjät saivat tyytyä siihen lisukesalaattiin.